Czy podatnik posiadający tytuł prawny do zajmowanego lokalu składając zamówienie na okna, których (...)

Czy podatnik posiadający tytuł prawny do zajmowanego lokalu składając zamówienie na okna, których zakup finansuje kredytem, ma prawo do odliczenia całości wydatku związanego z zakupem okien, czy tylko tej części, która została spłacona miesięcznymi ratami do końca roku podatkowego, w sytuacji gdy pozostałą część odliczy w następnym roku podatkowym?

UZASADNIENIE
Pismem z dnia 7 marca 2005 roku zwróciła się Pani z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawiony przez Panią stan faktyczny:
W swoim wniosku zwróciła się Pani z zapytaniem, czy podatnik ma prawo do odliczeniacałości wydatku związanego z zakupem okien, czy tylko tej części, która została spłacona miesięcznymi ratami do końca roku podatkowego (połowa, gdyż spłacił 6 rat kredytu), a pozostałą część odliczy w następnym roku podatkowym. Podatnik posiadający tytuł prawny do zajmowanego lokalu w miesiącu czerwcu składa zamówienie na okna, których zakup chce sfinansować kredytem. Za pośrednictwem punktu sprzedaży składa wniosek kredytowy do banku. Bank opiniuje pozytywnie wniosek o udzielenie kredytu i przelewa całkowitą wartość okien na rachunek bankowy sprzedawcy. Po otrzymaniu wpłaty na konto, sprzedawca wystawia fakturę VAT i wpisuje sposób płatności 'przelew' oraz w miesiącu czerwcu wydaje okna. Raty kredytu spłaca się do banku, zgodnie z umową kredytu, tj. przez 12 miesięcy od miesiąca lipca do czerwca następnego roku.

Porady prawne

Biorąc pod uwagę przedstawiony w piśmie stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich wyjaśnia:

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku podatek dochodowy zmniejsza się, jeżeli podatnik poniósł wydatki w roku podatkowym na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Przepisy ww. ustawy przewidują możliwość skorzystania z tej ulgi poprzez odliczenie od podatku (w granicach limitu) 19% faktycznie poniesionych wydatków. Wydatki takie zgodnie z przepisem art. 27a ust. 1 pkt 6 wyżej cytowanej ustawy ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika VAT, niekorzystającego ze zwolnienia z tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej na podstawie dowodu wpłaty.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.

Za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego.

Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie - przebudowie elementów lokalu lub budynku mieszkalnego w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym lub technicznym.

Z rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku (Dz. U. Nr 156, poz. 788) w sprawie określenia rodzaju wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o którą zmniejsza się podatek dochodowy wynika, że wydatek poniesiony na zakup okien mieści się w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego.

Podstawę do odliczenia od podatku ponoszonych wydatków na cele mieszkaniowe stanowią faktury stwierdzające poniesienie przez podatnika wydatku z tego tytułu w pełnej wysokości wynikającej z faktury, nie zaś kwota faktycznie zapłaconych w danym roku podatkowym rat kredytu, zaciągniętego na sfinansowanie tychże wydatków. Źródło finansowania wydatków ponoszonych na remont i modernizację lokalu (budynku) mieszkalnego pozostaje bez wpływu na możliwość ich odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Pani jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast zgodnie z art. 14b § 2 tej ustawy wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1.

Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 ustawy w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika