Strona zamierza przekształcić prowadzoną działalność poprzez zawiązanie spółki jawnej, do której (...)

Strona zamierza przekształcić prowadzoną działalność poprzez zawiązanie spółki jawnej, do której aportem zostanie wniesione prowadzone przez nią przedsiębiorstwo. Od jakiego momentu nowo utworzona spółka osobowa będzie obowiązana prowadzić ewidencję obrotu za pomocą kas fiskalnych oraz czy spółce tej z tytułu zakupu nowych kas fiskalnych będzie będzie przysługiwała ulga określona w art. 111 ust 4 ustawy o podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku bez znaku z dnia 13.09.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług postanawiam:

ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Strona jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych, którą ewidencjonuje za pomocą kas fiskalnych. Obecnie Strona zamierza przekształcić prowadzoną działalność poprzez zawiązanie spółki jawnej, do której aportem zostanie wniesione prowadzone przez nią przedsiębiorstwo. W ramach spółki jawnej dotychczasowa działalność będzie kontynuowana.
Strona zwraca się z zapytaniem od jakiego momentu nowo utworzona spółka osobowa będzie obowiązana prowadzić ewidencję obrotu za pomocą kas fiskalnych oraz czy spółce tej z tytułu zakupu nowych kas fiskalnych będzie będzie przysługiwała ulga określona w art. 111 ust 4 ustawy o podatku od towarów i usług?
W opinii Strony zawiązana spółka jawna, do której aportem zostanie wniesione przedsiębiorstwo osoby fizycznej będzie nowym podmiotem wobec czego obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych nastąpi od momentu osiągnięcia kwoty obrotu 20.000 zł. ze sprzedaży, o której mowa z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie Spółce będze przysługiwało prawo do korzystania z ulgi, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Przepis § 1 zgodnie z art. 93a § 2 pkt 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio do spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.
W myśl art. 93d w/w ustawy Ordynacja podatkowa przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.
Artykuł 93e w/w ustawy Ordynacja podatkowa stanowi jednak, iż przepisy art. 93 ? 93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczypospolita Polska, nie stanowią inaczej.
Zgodnie z treścią przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity Dz. U. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych przepisów ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej ?NIP?. W myśl o art. 12 ust. 1 w/w ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:
1) przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobowa spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy.
2) przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną handlową.

Porady prawne

Mając na uwadze brzmienie powyższych przepisów stwierdzić należy, iż numer identyfikacji podatkowej, w przypadku wniesienia aportem przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki osobowej nie przechodzi na następcę prawnego. Tym samym następca prawny nie może korzystać w żadnym przypadku z NIP podatnika (osoby fizycznej). Jednocześnie jako nowy podmiot w sferze prawa podatkowego uzyskuje uprawnienia przysługujące podatnikom nowo rozpoczynającym działalność.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jednocześnie zgodnie z § 3 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51 poz. 375 ) do dnia 31.12.2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników rozpoczynających sprzedaż w 2006 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł. z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 w/w ustawy podatku od towarów i usług, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty. Przepis ten będzie miał zastosowanie z zastrzeżeniem przewidzianych w § 4 w/w rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących okoliczności wyłączających możliwość korzystania ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania.
Na podstawie art. 111 ust. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2 500 zł.
Zgodnie z § 8 ust. 2 w/w rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz stosowania tych kas przez podatników.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika