Strona jest rolnikiem, który od lipca 2005 r. rozlicza podatek od towarów i usług. Czy dotacja otrzymana (...)

Strona jest rolnikiem, który od lipca 2005 r. rozlicza podatek od towarów i usług. Czy dotacja otrzymana w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego w zakresie działania 'Inwestycje w gospodarstwach rolnych', która częściowo sfinansuje zakup sprzętu rolniczego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących te zakupy?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.08.2005 r. bez znaku w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego oraz odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup środków trwałych, które będą refundowane w 50% z tej dotacji postanawiam:

ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona jest rolnikiem, który od lipca 2005 r. rozlicza podatek od towarów i usług. Cała sprzedaż opodatkowana jest 3% stawką podatku VAT. Prowadząc gospodarstwo rolne Strona korzysta z dotacji w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego w zakresie działania 'Inwestycje w gospodarstwach rolnych'. W ramach projektu, który będzie dofinansowany w/w dotacją zakupiony został sprzęt rolniczy, który zgodnie z wykazem rocznych stawek amortyzacyjnych podlegałby amortyzacji stawką 14% (symbol KŚT 59 ? maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze i gospodarki leśnej).
Postawione pytanie dotyczy tego, czy otrzymana dotacja która częściowo sfinansuje zakup sprzętu rolniczego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących te zakupy.
Zdaniem Strony otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług natomiast odliczeniu podlega całość podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup środków trwałych.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (tzw dotację przedmiotową) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny ? to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. Do stwierdzenia, że dana dotacja zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest więc stwierdzenie, że tego typu dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną konkretnego świadczenia lub stanowi rekompensatę z tytułu wykonywania określonego świadczenia po cenach obniżonych. Dotacje, które taki związek wykazują uwzględnia się w obrocie VAT.
Zapis ten dotyczy więc dotacji do konkretnej dostawy towaru lub do konkretnego świadczenia usługi. Nie są natomiast objęte regulacją VAT dotacje, które otrzymuje podatnik, jako dofinansowanie do jego zakupów.
Na podstawie art. 86 ust.1 w/w ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.
Z kolei z art. 88 ust.1 pkt 2 w/w ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy barak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związkuze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Jednocześnie w myśl art. 88 ust. 3 pkt 2 w/w ustawy zakaz ten nie obowiązuje w przypadku, gdy wydatki są związane z nabyciem towarów i usług zaliczanych do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.
Tym samym, w oparciu o w/w przepisy podatnik ma prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy środków trwałych.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika