Jaką stawkę podatku należy zastosować dla odpłatnego świadczenia usług pomiędzy zakładem budżetowym (...)

Jaką stawkę podatku należy zastosować dla odpłatnego świadczenia usług pomiędzy zakładem budżetowym samorządu wojewódzkiego a urzędem gminy?

Odpowiadając na zapytanie przedstawione w piśmie, Dyrektor Izby Skarbowej działając w oparciu o art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia:

Zgodnie z przepisami art. 13 w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem stawki określonej w art. 18 ust. 1 tej ustawy - poza wskazanymi przepisami przypadkami, w których zastosowanie ma obniżona stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Porady prawne

Przepis § 67 ust. 1 pkt 1 lit. k rozporządzenia powołanego na wstępie stanowi, iż zwolnione od podatku są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 105 i poz. 125 - 128 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi i gospodarstwami pomocniczymi są te jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które zostały utworzone na podstawie przepisów rozdziału trzeciego ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.).

Świadczone przez będącą zakładem budżetowym (...) usługi nadzoru inwestorskiego oraz zastępstwa inwestycyjnego będą zatem usługami zwolnionymi od podatku, jeżeli wykonywane będą na rzecz wyżej wymienionych jednostek.

Dyrekcja realizuje przedmiotowe usługi w wykonaniu zamówienia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r., Nr 72, poz. 664 ze zm.).

Określenie statusu jednostki - w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych - na rzecz której wykonywane będą usługi, pozostaje w tym przypadku w gestii zamawiającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o zamówieniach publicznych.

Z wyżej wymienionych względów, informację Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu z dnia 1.10.2003 r. nr PP/443-106/03, przywołaną w piśmie Dyrekcji, należy uznać za merytorycznie poprawną.

Dodatkowo Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie informuje, iż zakresem zwolnienia stanowionego § 67 ust. 1 pkt 1 lit. k ww. rozporządzenia, nie zostały objęte usługi świadczone na rzecz gminy (miasta) będącej jednostką samorządu terytorialnego, tj. osobą prawną nie będącą jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani też gospodarstwem pomocniczym, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Jeżeli zatem zamawiający usługi określi, iż podmiotem, na rzecz którego usługi będą wykonane, jest jednostka samorządu terytorialnego (gmina, miasto), to świadczenie przez Dyrekcję usług nadzoru inwestorskiego oraz zastępstwa inwestycyjnego będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki 22%.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika