Czy do obrotu o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy wlicza się czynności niepodlegające opodatkowaniu (...)

Czy do obrotu o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy wlicza się czynności niepodlegające opodatkowaniu oraz dotacje celowe?

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie po zapoznaniu się z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu z dnia 25.01.2006 r., nr PP/443/100A/05 w sprawie interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.) zmienia przedmiotowe postanowienie w części dotyczącej wliczania do proporcji o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, obrotu z tytułu czynności w odniesieniu do których powiat nie jest podatnikiem podatku VAT.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Pismem z dnia 24.10.2005 r. Powiat zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że powiat ... realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i w odniesieniu do tych czynności nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Powiat wykonuje ponadto czynności opodatkowane oraz czynności zwolnione od podatku. Zapytanie dotyczyło wliczania do proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, obrotu z tytułu czynności niepodlegających ustawie o podatku od towarów i usług oraz dotacji celowych z budżetu państwa i innych jednostek.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 25.01.2006 r. nr PP/443/100A/05 wyjaśnił, że do dnia 1 czerwca 2005 r. obowiązywał przepis art. 90 ust. 7 ustawy, zgodnie z którym do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wliczało się kwoty otrzymanych dotacji (subwencji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy. Na mocy art. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90 poz. 756) art. 90 ust. 7 został uchylony. W związku z tym, wartość otrzymanego w 2005 r. dofinansowania nie będzie brana pod uwagę przy ustalaniu proporcji o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy za 2005 r. Do obrotu uzyskanego z tytułu czynności w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 90 ust 3 ustawy należy - według Naczelnika Urzędu Skarbowego - uwzględnić obrót z tytułu czynności zwolnionych od podatku oraz obrót z tytułu czynności w odniesieniu do których Powiat nie jest podatnikiem podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.
Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza:
Prawidłowe jest wyjaśnienie Naczelnika Urzędu Skarbowego dotyczące nieuwzględniania w proporcji o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, wartości otrzymanego w 2005 r. dofinansowania oraz uwzględniania w tej proporcji obrotu z tytułu czynności zwolnionych od podatku.
Błędne jest natomiast wyjaśnienie dotyczące wliczania do proporcji o której mowa, czynności w odniesieniu do których powiat nie jest podatnikiem podatku VAT.
Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku VAT, proporcję o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Przy czym do czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie wlicza się działań, z tytułu których Powiat nie jest podatnikiem z mocy art. 15 ust.

6 ustawy. W zakresie pojęciowym 'czynności' określonych w tym przepisie mieszczą się wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Wspólnoty Europejskiej wykonywane przez podatnika tego podatku.
Powiat jest podatnikiem tylko w zakresie czynności cywilnoprawnych do wyliczenia proporcji o której mowa w art. 90 w/w ustawy przyjmuje się więc tylko obrót z tytułu tych czynności. Przy czym procent wyliczonej proporcji można odnosić tylko do podatku naliczonego od tych wydatków, które służą jednocześnie czynnościom wykonywanym 'jako podatnik' (tzn. opodatkowanym, zwolnionym i niepodlegającym opodatkowaniu, od których odliczenie przysługuje) i nie jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie. Nie jest bowiem możliwe stosowanie proporcji do wszystkich wydatków ponoszonych przez Powiat, w tym wydatków związanych z czynnościami z tytułu których Powiat nie jest podatnikiem podatku VAT, gdyż podatek naliczony związany z tymi wydatkami nie podlega odliczeniu z uwagi na postanowienia art. 86 ust. 1 ustawy.

W sytuacji jednak gdy możliwe jest przyporządkowanie ponoszonych wydatków poszczególnym rodzajom wykonywanych czynności, Powiat powinien odrębnie określić podatek naliczony związany z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu - który podlega odliczeniu oraz podatek naliczony związany z czynnościami zwolnionymi i z czynnościami z tytułu których Powiat nie jest podatnikiem - który nie podlega odliczeniu.
Dokonana przez organ I instancji ocena prawna zgodnie z którą, w proporcji o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy uwzględnia się obrót z tytułu czynności w odniesieniu do których powiat nie jest podatnikiem podatku VAT - narusza postanowienia art. 90 ust. 3 ustawy.
Z w/wymienionych względów, kierując się postanowieniami art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej orzekł jak w sentencji.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę;
- nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie.
Odwołanie wnosi się w terminie 14 od dnia doręczenia decyzji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika