1. Czy w opisanym stanie faktycznym otrzymana przez podatnika dotacja (zarówno zaliczka jak i refundacje) (...)

1. Czy w opisanym stanie faktycznym otrzymana przez podatnika dotacja (zarówno zaliczka jak i refundacje) stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. w/w ustawy VAT.2. Czy świadczone w ramach przedmiotowej dotacji usługi szkoleniowe i doradcze są czynnościami podlegającymi przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1-4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. z późn. zm.), udzielając interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie:

1. uznania za obrót w podatku VAT dotacji przyznanej na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,

2. opodatkowania podatkiem VAT świadczonych w ramach w/w projektu bezpłatnych usług szkoleniowych i doradczych,

Porady prawne

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach postanawia uznać za prawidłowe stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 05.03.2007 r. (wpływ w dniu 08.03.2007 r.) i uzupełnionym pismem z dnia 28.05.2007 r.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny i stanowisko podatnika w sprawie:

Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na wynajmowaniu lokali, realizowaniu szkoleń, poręczaniu kredytów oraz realizuje projekty w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Obecnie w ramach statutowej, nieodpłatnej działalności pożytku publicznego Fundacja w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich realizuje projekt ?Regionalny Ośrodek Szkoleniowy Europejskiego Funduszu Społecznego? współfinansowany w 75 % dotacją z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. 30% dotacji to prefinansowanie w formie zaliczki (z tym że do momentu otrzymania zaliczki wydatki związane z projektem Fundacja pokrywała z własnych funduszy), a pozostała część to refundacja następująca zgodnie z zawartą umową. Wszystkie środki finansowe z przedmiotowej dotacji wykorzystywane są na tworzenie i organizację przez Fundację w/w Ośrodka i realizację zadań przedmiotowego projektu. Celem ogólnym projektu jest upowszechnianie wiedzy o programach EFS na terenie powiatu chełmskiego, krasnostawskiego i włodawskiego oraz prowadzenie działań mających pomóc w wykorzystaniu przydzielonych Polsce środków Unijnych. Cel ten realizowany jest poprzez prowadzenie bezpłatnych szkoleń, doradztwa, i działań informacyjno-promocyjnych przeznaczonych dla ostatecznych beneficjentów projektu.

Fundacja nie wykazuje dotacji (obecnie otrzymano tylko w/w zaliczkę) w deklaracji VAT-7 jako obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2005 r. z późn. zm.) oraz nie wykazuje zakupów (nie odlicza podatku naliczonego) związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Fundacja nie wystawia faktur VAT na świadczenie usług szkoleniowych i doradczych oraz nie wykazuje tych usług w deklaracji VAT-7. Do wniosku podatnik dołączył status Fundacji oraz umowę o udzieleniu wsparcia (przedmiotowej dotacji).

Pytanie podatnika dotyczy tego:

1. czy otrzymana przez podatnika dotacja (zarówno zaliczka jak i refundacje) stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. w/w ustawy VAT.

2. czy świadczone w ramach przedmiotowej dotacji usługi szkoleniowe i doradcze są czynnościami podlegającymi przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem podatnika:

1. Dotacja ta nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 w/w ustawy VAT ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług; nie stanowi bowiem płatności za zorganizowane szkolenia lub usługi doradcze, natomiast przyznana została w celu sfinansowania ogólnej (całej) działalności Ośrodka mającego na celu upowszechnianie wiedzy o programach EFS.

2. Usługi te nie podlegają przepisom w/w ustawy VAT.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2005 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniami nie mającymi znaczenia w przedmiotowej sprawie, zaś obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, a obrót powiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie zaś z art. 29 ust. 2 ustawy VAT obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analizując powyższy przepisy należy stwierdzić, ze gdy podatnik otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru czy usługi w związku z konkretnymi dostawami towaru czy świadczeniami usług, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia tej usługi. Przede wszystkim należy jednak zauważyć, że dotacja będzie obrotem (zostanie objęta obowiązkiem podatkowym czy zakresem opodatkowania - Dział II ustawy VAT) tylko wtedy jeżeli będzie miała związek z czynnościami podlegającym opodatkowaniu na gruncie ustawy VAT (objętymi zakresem opodatkowania na gruncie ustawy VAT). Nie może bowiem stanowić obrotu (zwiększać obrót) dotacja, która jest związana z czynnościami, które nie wchodzą w zakres opodatkowania ustawy VAT (nie stanowią obrotu, podstawy opodatkowania) nie zależnie od tego czy ma ona bezpośredni wpływ na cenę towarów lub usług świadczonych w ramach takiej, nie wchodzącej do w/w zakresu czynności. Tak więc rozpatrzenie przedmiotowego problemu należy zacząć od stwierdzenia czy przedmiotowe usługi (szkoleniowe i doradcze) podlegają opodatkowaniu na gruncie ustawy VAT, czyli od odpowiedzi na pytanie 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie sie ? zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT ? zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Zgodnie zaś z art. 8 ust.

2 ustawy VAT przez odpłatne świadczenie usług rozumie się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika, lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Analizując powyższe przepisy na podstawie przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego - z którego wynika, że dotacja w całości zostanie przeznaczona na zorganizowanie Ośrodka, który będzie nieodpłatnie świadczył usługi szkoleniowe i doradcze oraz działania informacyjno-promocyjne - należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług dokonywane w ramach działalności statutowej Fundacji, a więc w ramach prowadzonego przez nią przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy VAT (art. 8 ust. 2) nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu (opodatkowaną lub zwolnioną) na gruncie ustawy VAT.

Analizując powyższe przepisy na podstawie przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego - z którego wynika, że dotacja w całości zostanie przeznaczona na zorganizowanie Ośrodka, który będzie nieodpłatnie świadczył usługi szkoleniowe i doradcze oraz działania informacyjno-promocyjne - należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług dokonywane w ramach działalności statutowej Fundacji, a więc w ramach prowadzonego przez nią przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy VAT (art. 8 ust. 2) nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu (opodatkowaną lub zwolnioną) na gruncie ustawy VAT.

Tak więc stanowisko podatnika w przedstawionych sprawach jest prawidłowe.

1. Przedmiotowa dotacja i zaliczka na dotację nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 i 2 ustawy VAT.

2. Przedmiotowe usługi szkoleniowe i doradcze nie podlegają przepisom ustawy VAT.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu - w związku z argumentacją podatnika zawartą w jego stanowisku do pytania pierwszego - informuje, że pomimo iż można uznać, że dotacja przeznaczona jest na sfinansowanie ogólnego celu polegającego na upowszechnieniu wiedzy o programach EFS to jednak na gruncie prawa podatkowego nie można abstrahować od form realizacji tego celu czyli działań (czynności) jakie podejmuje Fundacja w celu jego zrealizowania; tym bardziej że działania te wynikają z umowy zawartej miedzy dofinansowującym, a dofinansowywanym. Tak więc stanowisko podatnika w pytaniu pierwszym jest prawidłowe jednakże nie ze względu na to, że dotacja (zaliczka) finansuje ogólną działalność podatnika czyli de facto cel (skutek) tej działalności, ale z uwagi na to, że finansuje czynności (świadczone nieodpłatnie w ramach przedsiębiorstwa usługi szkoleniowe, doradcze oraz działania informacyjno promocyjne) nie wchodzące w zakres opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast w przypadku gdy dotacja (zaliczka) ma związek (jest przeznaczona) na czynności wchodzące w zakres opodatkowania podatkiem VAT (opodatkowane lub zwolnione) będzie stanowiła obrót tylko wtedy gdy jednocześnie będzie miała wpływ na obniżenie ceny (kwoty należnej) świadczonego w ramach tej czynności towaru czy usługi.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie tego zdarzenia. Nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie Stronie służy prawo wniesienia zażalenia w terminie 7 dni od daty jego doręczenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego (na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika