Czy istnieje obowiazek rejestracji umów leasingowych dotyczacych przyczep i jakie sa konsekwencje braku (...)

Czy istnieje obowiazek rejestracji umów leasingowych dotyczacych przyczep i jakie sa konsekwencje braku zarejestrowania takiej umowy?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słubicach na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie informuje, iż:

Na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535), w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:
DŁ = 357 kg + n x 68 kg
Gdzie:
DŁ ? oznacza dopuszczalną ładowność,
n- oznacza ilość miejsc (siedzących) łącznie z miejscem dla kierowcy
kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej na fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Porady prawne

Natomiast w ust. 7 niniejszego artykułu określono, iż w przypadku usługobiorców użytkujących samochód, o którym mowa w ust. 3 i 5, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu, o którym mowa w zadaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu, nie może jednak przekroczyć kwoty 5000zł.

Jednakże w myśl art. 154 ust. 1 ww. ustawy przepisu art. 86 ust. 7 nie stosuje się do samochodów będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, obowiązującymi przed dniem 1 maja 2004r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy.

Przepis art. 154 ust. 1 ma zastosowanie:
1. w odniesieniu do umowy zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy, bez uwzględnienia zmian tej umowy po wejściu w życie ustawy, oraz
2. pod warunkiem, że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 14 maja 2004r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Ministra Finansów ograniczenie w zakresie wysokości kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ww. ustawy nie ma zastosowania do ciągników siodłowych. Nie stosuje się również ograniczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa do napędu tych ciągników.
Kwota podatku naliczonego przy nabyciu ciągników siodłowych oraz kwota podatku naliczonego zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu tych ciągników, podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w cytowanej ustawie. Pojazdy te zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług mieszczą się zasadniczo w grupie ciągników drogowych i są one zaprojektowane co do zasady do ciągnięcia naczepy połączonej z tym pojazdem za pomocą siodła.

W związku z tym należy stwierdzić, że szczególne zasady odliczania i zwrotu podatku od towarów i usług dotyczą samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych. Natomiast poruszane przez podatnika w dwóch pytaniach problemy dotyczące przyczep w aspekcie konieczności ich rejestracji i skutków braku dokonania takich czynności w Urzędzie Skarbowym, należy powiązać z przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003r., Nr 58, poz 515 ze zm.). W art. 2 pkt. 50 tej ustawy przyczepa oznacza pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innymi pojazdami, natomiast w pkt. 52 naczepa ? oznacza przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd. Wobec tego należy uznać przyczepy, jako nie mieszczące się w katalogu pojazdów samochodowych, dlatego też podatnik nie miał obowiązku rejestracji zawartych umów leasingowych z nimi związanych.

Odpowiedź na pytanie drugie wiąże się z odpowiedzią udzieloną wyżej, skoro podatnik nie miał obowiązku rejestracji umów leasingowych to skutki braku dokonania tych czynności nie będą rzutować na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na marginesie, w związku z poruszoną kwestią rejestracji umowy leasingowej samochodu osobowego, należy zauważyć, że również ona nie podlegała rejestracji w urzędzie skarbowym na podstawie art. 154 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu wyżej przytoczonym.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika