W związku z tym, iż odpłatne użytkowanie nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT Wnioskodawca (...)

W związku z tym, iż odpłatne użytkowanie nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy będzie mógł skorzystać z odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesienia wydatków na modernizację oczyszczalni ścieków.
Zdaniem Strony w przedstawionej sytuacji Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy modernizacji tej nieruchomości.

POSTANOWIENIE
W dniu 16.02.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wpłynął wniosek Burmistrza Gminy X Pana Y o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia przez Gminę X podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych przy modernizacji oczyszczalni ścieków. W dniu 10.05.2006. Strona złożyła pisemne uzupełnienia wniosku w zakresie stanu faktycznego sprawy.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W złożonym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina X jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.Do dnia 31.12.2005 r. oczyszczalnia ścieków stanowiła składnik aktywów trwałych Zakładu Gospodarki Komunalnej będącego zakładem budżetowym (jednostka organizacyjna gminy). Zakład gospodarki komunalnej wystawiał na rzecz odbiorców usług (odbiór ścieków) faktury VAT. W składanych deklaracjach VAT-7 pomniejszał podatek należny o podatek naliczony.Z dniem 01 stycznia 2006 r. nastąpiło przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego (100% udziałów gminy. Gmina będąca właścicielem oczyszczalni ścieków przekazała ją spółce w użytkowanie na podstawie umowy dzierżawy (za odpłatnością). Jednocześnie gmina przystąpiła do modernizacji oczyszczalni. Koszt modernizacji szacowany jest na kwotę 6.400.000 zł.
Gmina jest właścicielem nieruchomości na której leży wymieniony obiekt.
Przekształcając Zakład Gospodarki Komunalnej w S. (zakład budżetowy) w spółkę prawa handlowego - X Gospodarkę Komunalną, Rada Miejska w S. uchwałą Nr XL/228/05 wyposażyła ją w majątek Zakładu. Z majątku wyłączono nieruchomość gruntową w skład, której wchodzą działki Nr 14/10, 14/7, 9/7, 14/9, 9/8, 9/4, 14/4, 17/3 o łącznej powierzchni 3,755ha wraz z obiektami i urządzeniami oczyszczalni ścieków. Nieruchomość jest własnością Gminy zapisaną w KW 62945 prowadzona przez Sąd Rejonowy w Oleśnicy.
Z dniem 02-01-2006 r. została zawarta umowa pomiędzy Gmina S. a S.ką Gospodarką Komunalną na dzierżawę ww. nieruchomości, ustalająca miesięczna opłatę za dzierżawę w wysokości 500 zł.
W związku z tym, iż odpłatne użytkowanie nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy będzie mógł skorzystać z odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesienia wydatków na modernizację oczyszczalni ścieków.
Zdaniem Strony w przedstawionej sytuacji Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy modernizacji tej nieruchomości.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że stanowisko Burmistrza Gminy x. przedstawione we wniosku z dnia 10.02.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 16-02-2006 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia przez Gminę podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych przy modernizacji oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE
W dniu 16.02.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wpłynął wniosek Burmistrza Gminy X Pana Y o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia przez Gminę X podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych przy modernizacji oczyszczalni ścieków. W dniu 10-05-2006. Strona złożyła pisemne uzupełnienia wniosku w zakresie stanu faktycznego sprawy.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W złożonym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina X jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Do dnia 31.12.2005 r. oczyszczalnia ścieków stanowiła składnik aktywów trwałych Zakładu Gospodarki Komunalnej będącego zakładem budżetowym (jednostka organizacyjna gminy). Zakład gospodarki komunalnej wystawiał na rzecz odbiorców usług (odbiór ścieków) faktury VAT. W składanych deklaracjach VAT-7 pomniejszał podatek należny o podatek naliczony.
Z dniem 01 stycznia 2006 r. nastąpiło przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego (100% udziałów gminy. Gmina będąca właścicielem oczyszczalni ścieków przekazała ją spółce w użytkowanie na podstawie umowy dzierżawy (za odpłatnością). Jednocześnie gmina przystąpiła do modernizacji oczyszczalni. Koszt modernizacji szacowany jest na kwotę 6 400 000zł
Gmina jest właścicielem nieruchomości na której leży wymieniony obiekt.
Przekształcając Zakład Gospodarki Komunalnej w S. (zakład budżetowy) w spółkę prawa handlowego - X Gospodarkę Komunalną, Rada Miejska w S. uchwałą Nr XL/228/05 wyposażyła ją w majątek Zakładu. Z majątku wyłączono nieruchomość gruntową w skład, której wchodzą działki Nr 14/10, 14/7, 9/7, 14/9, 9/8, 9/4, 14/4, 17/3 o łącznej powierzchni 3,755ha wraz z obiektami i urządzeniami oczyszczalni ścieków. Nieruchomość jest własnością Gminy zapisaną w KW 62945 prowadzona przez Sąd Rejonowy w Oleśnicy.
Z dniem 02-01-2006 r. została zawarta umowa pomiędzy Gmina S. a S.ką Gospodarką Komunalną na dzierżawę ww. nieruchomości, ustalająca miesięczna opłatę za dzierżawę w wysokości 500 zł.
W związku z tym, iż odpłatne użytkowanie nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy będzie mógł skorzystać z odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesienia wydatków na modernizację oczyszczalni ścieków.
Zdaniem Strony w przedstawionej sytuacji Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy modernizacji tej nieruchomości.
Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy udziela następującej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług:
stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej 'podatkiem', podlegają
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Ustawa określa jako terytorium kraju terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 8 ust. 1 p/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Oceniając stanowisko Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy podkreśla, iż na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl jednak art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z przywołanego przepisu wynika, że wykonywanie przez organ władzy publicznej zadań w ramach zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Natomiast zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tejże ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawowym zatem kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przez tego podatnika towarów i usług, jest wystąpienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (czyli takimi czynnościami, które po pierwsze podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, po drugie zaś nie korzystają ze zwolnień). Wykaz czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera powołany już art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego zapewnić ma, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego) stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.
W związku z powyższym przepis art. 86 ust. 1 ustawy przyjmuje zasadę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy zwrócił uwagę na wzajemny stosunek Gminy S. i spółki prawa handlowego -S.kiej Gospodarki Komunalnej jak też przedmiot dokonywanych czynności.
Jeśli chodzi o pierwszą kwestię, to odnosi się ona do relacji pomiędzy S. Gospodarką Komunalną a Gminą. Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku przez Stronę z dniem 1 stycznia 2006 r. nastąpiło przekształcenie zakładu budżetowego - Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w mającą osobowość prawną spółkę prawa handlowego -S. Gospodarką Komunalną.
Według art. 9 ust. 1 ustawy z 08-03-1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Jednostkami organizacyjnymi o jakich tu mowa są między innymi zakłady budżetowe prowadzące gospodarkę finansową według zasad określonych w odrębnych ustawach. Zatem zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu niezależnie od zakresu działania zakładu budżetowego jest on jednostką pomocniczą Gminy, gdyż gospodarowanie ściekami należy do zadań własnych gminy. Cytowany przepis art. 9 ust. 1 ustawy samorządowej przewiduje, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Umowa zatem jest właściwym instrumentem, za pomocą którego następuje powierzenie wykonywania zadania innym (zewnętrznym) podmiotom, nie zaś własnej jednostce organizacyjnej. Relacja pomiędzy gminą a jej zakładem budżetowym nie ma charakteru cywilnoprawnego. Jednakże przekształcenie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w mającą osobowość prawną spółkę prawa handlowego -S. Gospodarkę Komunalną spowodowało zmianę relacji pomiędzy tymi podmiotami. Gmina S. może zawierać ze Spółką prawa handlowego, będącą odrębnym bytem prawnym, umowy cywilnoprawne.
Kwestia druga analizowana przez tutejszy Organ podatkowy to przedmiot dokonywanych czynności czyli dzierżawa nieruchomości.
Oczyszczalnia ścieków - nieruchomość będąca własnością Gminy S jest dzierżawiona za ustaloną opłatą w wysokości 500 zł brutto miesięcznie przez S. Gospodarkę Komunalną. Gmina wystawia faktury VAT na rzecz Spółki za dzierżawę oczyszczalni z określoną kwotą podatku należnego. Modernizację tej nieruchomości prowadzi Gmina.
Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 16-02-2006 r. oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy uznaje, że stanowisko Strony w kwestii odliczenia podatku naliczonego w związku z modernizacją oczyszczalni ścieków jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika