Z pisma wynika, iż podatnik zakupił na raty aparat fotograficzny będący środkiem trwałym firmy. (...)

Z pisma wynika, iż podatnik zakupił na raty aparat fotograficzny będący środkiem trwałym firmy. Wątpliwości dotyczą następującej kwestii: czy należy rozliczyć podatek VAT z faktury jednorazowo w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano zakupu, czy też proporcjonalnie do spłacanych rat kredytu w deklaracjach za kolejne miesiące.

P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza, że stanowisko Pana x - przedstawione we wniosku z dnia 20.02.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej terminu odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupu środka trwałego, jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 20.02.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedmiotowego pisma wynika, iż zakupił Pan na raty aparat fotograficzny będący środkiem trwałym firmy. Wątpliwości Pana dotyczą następującej kwestii: czy należy rozliczyć podatek VAT z faktury jednorazowo w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano zakupu, czy też proporcjonalnie do spłacanych rat kredytu w deklaracjach za kolejne miesiące.
Według Pana opinii, należy dokonać odpisu podatku VAT jednorazowo - w miesiącu otrzymania faktury, bądź w miesiącu następnym.
Po przeanalizowaniu przedstawionego przez Pana stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza co następuje:
Zasady odliczenia podatku zostały przez ustawodawcę uregulowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.).
Zgodnie z zasadą wyrażoną w ust. 1 tego artykułu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do ust. 2 w/c artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w świetle ust. 10 ww. przepisu powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18;
Jeśli jednak podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym powyżej, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy, jak stanowi ust. 11 art. 86 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony wyżej przepis prawa i przedstawiony przez Pana stan faktyczny, organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sytuacji przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia środka trwałego, który został udokumentowany fakturą VAT w miesiącu jej otrzymania lub w miesiącu następnym.
Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest spłata zakupionego towaru na raty, bowiem ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonania zapłaty za otrzymany towar.
Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki podziela Pana stanowisko, iż ma Pan prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu środka trwałego jednorazowo w miesiącu otrzymania faktury VAT lub w miesiącu następnym.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika