Jaka stawka VAT ma zastosowanie z tytułu wykonania samodzielnego budynku gospodarczego przeznaczonego (...)

Jaka stawka VAT ma zastosowanie z tytułu wykonania samodzielnego budynku gospodarczego przeznaczonego na składy opału poszczególnych mieszkańców?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa /Dz.U. nr 8, poz. 60 ze zm./ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.11.2006 r. /data wpływu 13.11.06 r./ Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zastosowania stawki podatku z tytułu wykonania samodzielnego budynku gospodarczego przeznaczonego na składy opału poszczególnych mieszkańców

stwierdzam, że

stanowisko dotyczące opodatkowania 22% stawką podatku VAT robót budowlanych związanych z wykonaniem samodzielnego budynku gospodarczego jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Przedsiębiorstwo wystawiło w sierpniu 2006 r. dla Urzędu Miejskiego fakturę VAT za roboty budowlane z tytułu wykonania samodzielnego budynku gospodarczego, przeznaczonego na składy opału poszczególnych mieszkańców, stosując stawkę podatku VAT w wysokości 7%. Budynek ten stanowi część inwestycji ?Budowa budynku mieszkalnego socjalnego, budynku gospodarczego, zbiornika bezodpływowego z przykanalikiem na terenie dz. 465, 466, 467, 528 w obrębie ewidencyjnym Jaroszewy?. Następnie w październiku 2006 r. Podatnik wystawił korektę do powyższej faktury i zastosował w stosunku do wykonanego samodzielnego budynku gospodarczego, przeznaczonego na składy opału stawkę podatku w wysokości 22%.

/ PKOB 1252 /. Podatek z wystawionej korekty faktury w wysokości 22% Podatnik ujął w miesiącu wrześniu 2006 r.

Po przeanalizowaniu przedmiotowego stanu faktycznego oraz mając na uwadze obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starogardzie Gdańskim, działając na podstawie art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) informuje:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 2 tej ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Pojęcie budynków mieszkalnych zostało zdefiniowane dla potrzeb podatku VAT w art. 2 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ww. przepisem przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • 111- budynki mieszkalne jednorodzinne
  • 112- budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe
  • ex 113 ? budynki zbiorowego zamieszkania ? wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje prezydenta RP.

Zatem o zastosowaniu 7% stawki podatku VAT w przypadku obiektów budowlanych będzie decydować ich kwalifikacja dokonana na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

PKOB znajduje zastosowanie nie tylko w przypadku dostawy budynków, ale również przy wykonywaniu robót budowlano-montażowych.

Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, zgodnie z art. 146 ust. 3 pkt 1 - 3 ww. ustawy rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę
  3. urządzenia i ujęcia wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wykonany budynek gospodarczy, przeznaczony na składy opału poszczególnych mieszkańców jest obiektem samodzielnym sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 1252. Zatem w myśl art. 146 ust. 3 pkt. 1-3 ww. ustawy wykonanego przez Przedsiębiorstwo budynku gospodarczego, przeznaczonego na składy opału /PKOB 1252 / nie można zaliczyć do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Dodatkowym argumentem jest fakt, iż wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych / rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych ? Dz.U. Nr 112 poz. 1316 z późn. zm / budynek gospodarczy został sklasyfikowany pod symbolem PKOB 1252 - jako budynek niemieszkalny w grupie budynków przemysłowych i magazynowych.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz stan faktyczny w przedmiotowej sprawie, tutejszy Organ Podatkowy podziela stanowisko Podatnika, że w stosunku do robót związanych z wykonaniem samodzielnego budynku gospodarczego, przeznaczonego na składy opału poszczególnych mieszkańców ma zastosowanie stawka w wysokości 22%.

Wystawienie faktury korygującej przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 22% w przypadku obiektu gospodarczego przeznaczonego na składy opału jest, zatem zasadne.

Tutejszy Organ Podatkowy nadmienia, że faktura korygująca winna być ujęta i rozliczona zgodnie z obowiązkiem podatkowym wynikającym z art. 19 ust. 13 pkt. 2 lit. b oraz ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który w przypadku robót budowlanych lub budowlano-montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usług. Przy czym przepis ten stosuje się do usług wykonanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Po przeanalizowaniu przedmiotowego stanu faktycznego oraz mając na uwadze obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Parczewie, działając na podstawie art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926-z późn.zm.) informuje:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 2 tej ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, zgodnie z art. 146 ust. 3 pkt 1 - 3 ww. ustawy rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę
  3. urządzenia i ujęcia wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne-, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że drogi, dojścia i dojazdy zaliczane są do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jedynie w przypadku ich realizacji w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Wynika to z cyt. wyżej przepisu art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Parczewie, w odniesieniu do robót budowlanych polegających wyłącznie na modernizacji drogi gminnej, która nie jest wykonywana w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, nie można zastosować stawki 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy. Do zastosowania stawki 7% nie jest wystarczające to, że droga obsługuje między innymi budownictwo mieszkaniowe. Do zaliczenia drogi do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu niezbędne jest uznanie, że jej budowa ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Wobec przedstawionej powyżej argumentacji dla tego typu inwestycji właściwą stawką VAT jest stawka w wysokości 22 % na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT.

Ponadto dodatkowo informuje się, że w przypadku, gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i innymi obiektami, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz z innymi obiektami i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części. Nie ma konieczności dokumentowania wielkości udziału infrastruktury towarzyszącej, która będzie wykorzystywana na cele mieszkaniowe w postaci oświadczeń, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1999r. w sprawie szczegółowego zakresu....(Dz. U. z 1999r., Nr 109, poz.1250), gdyż rozporządzenie to obowiązywało do dnia 31 grudnia 2003r. Z dniem 1 stycznia 2004r. moc obowiązująca ww. rozporządzenia wygasła, w związku z czym, przedstawione zaświadczenie nie było dowodem w sprawie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika