W swoim piśmie Strona prowadząca działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej (...)

W swoim piśmie Strona prowadząca działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych, wystąpiła z zapytaniem czy opodatkować podatkiem VAT premie pieniężne, jakie są otrzymywane w związku wcześniejszą (przed upływem terminu zapłaty) zapłatą za zakupione towary handlowe. Ponadto Strona zwróciła się z pytaniem czy w przypadku gdy za sprzedawane towary otrzymuje w części zapłatę od nabywcy (konsumenta) a w części zapłata za dostarczane towary objęta jest dotacją, to czy w deklaracji VAT-7 należy wykazać jedynie dostawę towarów, dla której powstał obowiązek podatkowy w danym okresie rozliczeniowym, czy też całą wartość dostarczonych towarów (za które w części Strona otrzymała zapłatę od konsumenta a w części zapłata ta uregulowana będzie w formie dotacji (refundacji za leki).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

Porady prawne

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1). Przez świadczenie usług (art. 8 ust. 1), o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art.  29 ust. 1. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Obrót zmniejsza się m. in. o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) (art. 29 ust. 4). Zatem w sytuacji gdy dostawca towarów stosuje premie pieniężne będące formą rabatu (przynależne do konkretnej transakcji), ich stosowanie powoduje zmniejszenie obrotu, a więc w konsekwencji także obowiązek dokumentowania tak przyznanego rabatu fakturą korygującą.

W przypadku, gdy przyznanie premii, uzależnione jest od spełnienia pewnego związku zależności, których wykonanie powoduje przyznanie premii, np. przyznanie premii pieniężnej w związku za zakupem określonej ilości towarów z wielu transakcji, bądź też wcześniejszą zapłatą za zakupione towary, to czynności takie nie są dostawą towaru. Jednak w związku z zapisem art. 8 ust. 1 cyt. ustawy mówiącym, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 czynność przyznania takiej premii stanowić będzie usługę.

Przy czym wypłata premii dokonana przez dostawcę towarów stanowi korzyść dla otrzymującego ta premię, bowiem jest ona udziałem nabywcy towarów, który to nabywca w związku z zawartą umową za świadczone usługi polegające na wcześniejszym (przed upływem terminu płatności) zapłaceniu za zakupione towary otrzymuje wynagrodzenie. Jednocześnie pojęcie ?świadczenie usług? w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie jest już zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych. Obejmuje ono (to pojęcie) nie tylko usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych, ale też szereg innych świadczeń, które do dnia 30.04.2004 r. jako nie wymienione w ustawie z dnia z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) jako nie wymienione w klasyfikacjach statystycznych nie były uznawane za usługi.

Reasumując w ocenie tut. organu podatkowego, fakt otrzymania przez Stronę premii pieniężnej świadczy o tym, iż Strona wykonała na rzecz swego dostawcy odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać, więc będzie wynagrodzenie, jakie Strona otrzymała, na Stronie też spoczywać będzie obowiązek udokumentowania faktu powstania obowiązku podatkowego.

Odnosząc się do drugiego pytania Strony informuję, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 19 ust. 21 obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Jeżeli więc dostawa towarów na rzecz konsumenta została dokonana, w stosunku do tej dostawy powstał obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług na podstawie art. 19 ust. 1 lub ust. 4, ale tylko od części należności pomniejszonej o kwotę dotacji. Od pozostałej części należności odpowiadającej kwocie dotacji, która dotyczy danej dostawy towarów, obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19 ust. 21, tzn. w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie uznany rachunek bankowy Strony należną kwota dotacji przynależnej dostawie towarów.

Jednocześnie informuję, iż w przypadku, gdy Strona ewidencjonuje obrót i podatek należny za pomocą kasy rejestrującej, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108 poz. 948 ze zmianami ? ost. zm. Dz. U. z 2004 r. Nr 85 poz. 798) paragon fiskalny drukowany przez kasę rejestrującą musi zawierać m.in. informacje: cenę jednostkową towaru, ilość i wartość sprzedaży, wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek, łączną kwotę podatku, łączną kwotę należności. Przy czym zgodnie z § 4 ust. 1 pkt. 10 paragon fiskalny musi być czytelny i zawierać wszystkie dane, o których mowa w pkt 6, pozwalające nabywcy na sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji. Powyższe w opinii tut. organu podatkowego oznacza, iż klient który, nabywa towary w części objęte refundacją (która to refundacja wpływa na rachunek bankowy dostawcy w terminie późniejszym niż wydanie towaru konsumentowi) powinien otrzymać paragon fiskalny z ceną towaru odpowiadającą faktycznie przez niego zapłaconą kwotą należności za nabywany towar, tak aby nabywca mógł sprawdzić prawidłowość dokonanej transakcji. Jednocześnie w związku z rożnym terminem powstawania obowiązku podatkowego w podatku VAT z tytułu dostawy towarów które w części są dotowane, program pracy kasy rejestrującej powinien uwzględniać ww uregulowania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika