1. Czy wydanie pracownikom karnetów na usługi rekreacyjne (basen, jazda konna) finansowane z Zakładowego (...)

1. Czy wydanie pracownikom karnetów na usługi rekreacyjne (basen, jazda konna) finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2. W jaki sposób powinien być rozliczony podatek naliczony w przypadku wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych?

Ad.1.
Do dnia 30.04.2004 r. usługi finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych były opodatkowane podatkiem VAT na zasadach określonych w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Stosownie zaś do zapisów § 67 pkt 1 lit. l rozporządzenia Ministra Finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.), zwolniono od podatku VAT usługi związane z wypoczynkiem oraz nieodpłatne świadczenia okolicznościowe, świadczone przez zakłady pracy na rzecz pracowników i ich rodzin oraz innych osób, jeżeli usługi te finansowane były co najmniej w 30% z funduszy socjalnych, tworzonych na podstawie odrębnych przepisów. W zwiazku z powyższym usługi basenowe oraz jazda konna, nie mające charakteru okolicznościowego oraz nie związane z wypoczynkiem, nie mogły korzystać ze zwolnienia określonego w § 67 cyt. wyżej rozporządzenia.

Porady prawne

Usługi tego typu można natomiast zaliczyć do zwiazanych z rekreacją, kulturą i sportem, które jako wymienione w poz. 27 załącznika nr 2 do ustawy o VAT, były wolne od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem przekazanie pracownikom uprzednio zakupionych karnetów, niezależnie od źródła finansowania, korzystało ze zwolnienia od podatku.

Dla udokumentowania czynności przekazania, zgodnie z art. 32 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik był zobligowany do wystawienia faktury wewnętrznej, będącej podstawą do zaewidencjonowania i wykazania w deklaracji sprzedaży zwolnionej.

Ad. 2
W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004 r. podatnicy dokonujący sprzedaży towarów opodatkowanych i zwolnionych od podatku obowiązani byli do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną jest realizujących sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną, a odliczeniu podlegał jedynie podatek związany ze sprzedażą opodatkowaną (art. 20 ust. 1 i ust. 2 ustawy).

Zatem podatek naliczony zwiazany ze sprzedażą zwolnioną nie podlegał odliczeniu.

Natomiast podatek naliczony, związany z zakupami dotyczącymi kosztów ogólnozakładowych (np. obsługa biurowa, telefony, energia elektryczna itp.), jeśli nie można ustalić, w jakiej części służyły te zakupy sprzedaży opodatkowanej, a w jakiej zwolnionej, podatnik winien rozliczyć zgodnie z zasadą określoną w ust. 3 art. 20 ww. ustawy o VAT.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika