Dotyczy sposobu rozliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług inwestycyjnych w sytuacji (...)
Dotyczy sposobu rozliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług inwestycyjnych w sytuacji gdy inwestycja została zaniechana.
UZASADNIENIE
W dniu 03.03.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonywała zakupów inwestycyjnych związanych z przyszłą działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Jednostka korzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu jako związanego z przyszłą działalnością opodatkowaną. Ponieważ inwestycja została zaniechana to nabyte w latach 1998- 2002 towary i usługi ostatecznie nie zostaną wykorzystane ani w działalności opodatkowanej ani w zwolnionej. Zakupy inwestycyjne dotyczyły głównie dokumentacji technicznej, robót budowlanych i materiałów.
Decyzja o zaniechaniu inwestycji została podjęta w lutym 2005 r.
Wnioskujący pyta, czy w przedstawionej sytuacji powinien dokonać korekty VAT naliczonego odliczonego kilka lat temu? Jeśli tak, to czy korekty można dokonać jednorazowo w miesiącu, w którym wydatki zostały spisane w koszty czy też należy wracać do poszczególnych miesięcy i lat w których podatek był odliczony? Co z odsetkami?
Spółka stoi na stanowisku, że nie powinna dokonywać korekt podatku naliczonego, ponieważ w momencie zakupu przysługiwało jej prawo do odliczenia.
Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę w przedmiotowym piśmie stan faktyczny zdaniem Organu takie stanowisko jest prawidłowe.
Interpretowane w kontekście przedstawionego we wniosku stanu faktycznego przepisy prawa krajowego (art. 86 ust. 1 , art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) stanowią implementację przepisów prawa wspólnotowego (art. 168 i następnych Dyrektywy 2006/112/WE Rady) i dlatego przy dokonywaniu ich wykładni tut. Organ uwzględnił orzecznictwo ETS ukształtowane na tle stosowania przepisów prawa wspólnotowego.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia i traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art.222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).