Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do samochodu ciężarowego FSO (...)

Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do samochodu ciężarowego FSO Truck.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), zmienia interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach z dnia 19 maja 2004 r., nr PP-4431/4/AZ/04 o zakresie stosowania prawa podatkowego, udzielonej w odpowiedzi na wniosek ?L.K.Ś.' Sp. z o.o. we Wrocławiu.

Pismem z dnia 15 kwietnia 2004 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do samochodu ciężarowego FSO Truck. W załączeniu Spółka przedstawiła wyciąg ze świadectwa homologacji, w którym dopuszczalna ładowność została określona na 600 kg + 5 osób. Spółka argumentowała, że skoro dopuszczalna ładowność składa się z części bagażowej i ilości miejsc siedzących dla pasażerów to całkowita dopuszczalna ładowność pojazdu wynosi 600 kg + 5 x 68 kg = 940 kg. Tak obliczona dopuszczalna ładowność pojazdu pozwala wg Spółki na podatku naliczonego od zakupionego paliwa, ponieważ zgodnie ze wzorem określonym w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) DŁ = 357 kg + n x oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość łącznie z miejscem dla kierowcy; dopuszczalna pozwalającą na odliczenie podatku naliczonego od zakupionego paliwa, obliczona dla n = 5, wynosi: DŁ = 357 kg + 5 x 68 kg = 697 kg.

Porady prawne

W piśmie z dnia 19 maja 2004 r., nr PP-4431/4/AZ/04 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach stwierdził, że od posiadanego samochodu ciężarowego FSO Truck, Spółce nie przysługuje prawo obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, albowiem samochód ten posiada według wyciągu ze świadectwa homologacji dopuszczalną ładowność 600 kg, tzn. mniejszą niż określona we wzorze wynikającym z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) DŁ = 357 kg + 5 x 68 kg = 697 kg.

Z powyższym stanowiskiem nie sposób się zgodzić. Po przeanalizowaniu stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 56 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. ? Prawo o ruchu drogowym: ?dopuszczalna ładowność' - oznacza największą masę ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu. Przepis ten określa sposób obliczenia dopuszczonej ładowności pojazdu. Według załączonego przez Spółkę wyciągu ze świadectwa homologacji dopuszczalna masa całkowita wynosi 2.235 kg, masa własna 1.270 kg, dopuszczalna ładowność samochodu FSO Truck wynosi więc 965 kg. Zgodnie ze wzorem określonym w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535), minimalna dopuszczalna ładowność pojazdu pozwalająca na odliczenie podatkunaliczonego od zakupionego paliwa, obliczona dla n = 5, wynosi: DŁ - 357 kg = 5 x 68 kg = 697 kg. W świetle powyższych ustaleń podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie zakupionego paliwa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika