W złożonym wniosku, Podatnik zwraca się z pytaniem, w jaki sposób Spółka powinna rozliczać faktury (...)

W złożonym wniosku, Podatnik zwraca się z pytaniem, w jaki sposób Spółka powinna rozliczać faktury z tytułu otrzymanych premii pieniężnych (rabatów) w aspekcie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, tj. jaki należy zastosować kurs dla rozliczenia usługi i w którym miesiącu należy ją rozliczyć.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, na podstawie zawartej umowy Podatnik otrzymuje udzielone przez dostawców zagranicznych rabaty za dokonane w danym roku zakupy. Rabaty są udzielane jako procent od dokonanych zakupów, zazwyczaj przy spełnieniu warunku dokonania odpowiedniej wielkości zakupów. W celu optymalizacji ponoszonych kosztów i zwiększenia otrzymanych rabatów, podpisana została umowa z podmiotem zagranicznym - podatnikiem UE, który zajmuje się dokonywaniem zakupów dla wszystkich podmiotów partycypujących w umowie. Rozwiązanie to pozwala na najlepsze wykorzystanie ?efektu skali?. W wyniku dokonywania zbiorczych zakupów dostawcy udzielają na rzecz firmy administrującej rabatów. Zgodnie z umową każdy uczestnik otrzymuje właściwy jemu rabat na podstawie wystawionej przez administratora faktury. Uzupełniając wniosek, Podatnik wskazał, że firma administrująca rabatami nie jest dostawcą, a jedynie spełnia funkcję administratora. Dostawcami towarów są firmy posiadające siedziby na terytorium Unii Europejskiej, które udzielają rabatów po danym okresie rozliczeniowym dla całej grupy odbiorców, których reprezentantem przed dostawcami jest spółka administrująca zakupami. Otrzymywane rabaty są wynikiem dokonania konkretnych dostaw w danym okresie rozliczeniowym.
Ponadto, Podatnik wskazuje, że zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi o klasyfikację wykonywanych przez siebie czynności. W odpowiedzi Spółka otrzymała informację, iż ?dokonywanie zakupów oraz uzyskiwanie z tego tytułu rabatów, a także przeprowadzanie działań mających na celu optymalizację ponoszonych kosztów i zwiększanie rabatów nie jest usługą w rozumieniu zasad metodycznych PKWiU?.
Zdaniem Podatnika, faktury powinny być rozliczane po kursie z dnia ich wystawienia i rozliczone w miesiącu ich otrzymania.
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe.
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tzw. premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. W przypadku, gdy premia pieniężna wypłacana jest nabywcy z tytułu dokonywania przez niego w określonym czasie zakupu określonej wartości lub ilości towaru i nie jest związana z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usługi przez nabywcę otrzymującego taką premię, która to usługa podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Wypłaconą premię pieniężną traktować należy wówczas jako wynagrodzenie za świadczoną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie bowiem z brzmieniem tego przepisu - przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Pojęcie świadczenia ? składającego się na istotę usługi ? należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. Jak wskazuje art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. ? Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo zaniechaniu. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się też jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.

Porady prawne


Ponadto, wskazać należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym wiążące się z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą. Podatek od towarów i usług jest bowiem podatkiem obciążającym konsumpcję i w przypadku jej braku, uznać należy, iż nie miało miejsca świadczenie usługi.
Odnosząc się do wskazanej przez Podatnika klasyfikacji statystycznej wykonywanych przez niego czynności, zgodnie z którą, czynności te nie stanowią usługi, wskazać należy, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Nie oznacza to jednak, iż czynności nie wymienione w klasyfikacjach nie mogą stanowić usługi w rozumieniu art. 8 ustawy.
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że otrzymanie przez Spółkę premii pieniężnej (rabatu) jest warunkowane dokonaniem określonej ilości zakupów u danego dostawcy. Należności te uznać zatem należy za wynagrodzenie za spełnienie przez Spółkę określonego świadczenia. Świadczenie to jest usługą, podmiot udzielający premii odnosi bowiem wymierne korzyści związane z określonym zachowaniem świadczącego, zmierzającym do spełnienia warunków uzyskania premii. W związku z powyższym, czynność w wyniku której następuje wypłata premii pieniężnej jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. świadczeniem usługi (odpłatnym) przez podmiot otrzymujący premię na rzecz podmiotu udzielającego tej premii. Konsekwencją uznania danej premii pieniężnej (rabatu) za formę wynagrodzenia za określone świadczenie jest brak możliwości potraktowania jej jako rabat (opust), który zmniejszałby podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Premia nie pełni w takim przypadku funkcji rabatu, a jedynie jej wysokość określana jest poprzez odwołanie się do wcześniej dokonanych przez Podatnika zakupów (jak wynika z wniosku ? w procentach). Przyjęcie odmiennej koncepcji skutkowałoby brakiem opodatkowania świadczenia usługi przez podmiot otrzymujący premię pieniężną, a co więcej, wynagrodzenie za tę usługę zmniejszałoby wartość odrębnego świadczenia (dostawy towarów) wykonanego przez inny podmiot.
Spółka poinformowała także, że premie (rabaty) są wynikiem dokonania konkretnych dostaw w danym okresie rozliczeniowym. Wskazać zatem należy, iż dla uznania premii za rabat (opust) zmniejszający podstawę opodatkowania, istotnym jest, aby związek danej premii z konkretną dostawą polegał na tym, iż premia stanowi faktyczne obniżenie wartości konkretnie oznaczonej transakcji, a nie jedynie formę rozliczenia wzajemnych należności. W przypadku, gdy premia pieniężna jest wypłacana w związku z osiągnięciem określonej ilości zakupów w stosunkach handlowych z danym kontrahentem, niewątpliwym jest, że premia ta związana jest z konkretnymi dostawami. Premia ta jest bowiem wynikiem dokonywania tych dostaw i dla określenia jej wysokości niezbędnym jest przyporządkowanie jej określonym dostawom. Jednakże związek ten jest jedynie pośredni i polega wyłącznie na ustalaniu wysokości wynagrodzenia za świadczenie poprzez odwołanie się do wcześniejszych dostaw. Premia ta natomiast kształtuje obrót uzyskany przez podmiot odrębny od dostawcy towarów i stanowi wynagrodzenie za inne świadczenie niż dostawa towarów. Ustalenie przez strony wysokości wynagrodzenia za określone świadczenie jako pewną część wartości innych transakcji (wcześniejszych dostaw) nie pozwala zatem na uznanie, iż dostawca tych towarów udzielił Podatnikowi opustu (rabatu) zmniejszającego podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.


Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż otrzymana przez Podatnika premia pieniężna jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę, która to usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Usługa powinna zostać ujęta w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu jej świadczenia. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. W myśl ust. 4 powyższego artykułu, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Stosownie do art. 19 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi. Wskazać w tym miejscu należy, iż moment wykonania usługi utożsamiać należy z zakończeniem okresu rozliczeniowego, w ciągu którego dokonywane przez Spółkę zakupy uwzględniane są przy ustalaniu wysokości premii. Ponadto, jak stanowi art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Nieprawidłowym jest zatem stanowisko Spółki, iż otrzymana przez Niego faktura powinna zostać rozliczona w miesiącu jej otrzymania. Faktura wystawiona przez firmę administrującą rabatami pozostaje bowiem bez wpływu na okres, w którym premia powinna zostać rozliczona jako wynagrodzenie za usługę. Otrzymanie faktury dokumentującej udzielenie premii stanowiącej wynagrodzenie za świadczoną usługę nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego. Jak już bowiem wskazano, obowiązek ten powstaje z chwilą wystawienia faktury przez Podatnika (usługodawcę), nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Nie oznacza to jednak, iż w konkretnym przypadku, obowiązek ten nie może powstać w miesiącu, w którym Spółka otrzymała fakturę od firmy administrującej rabatami.
Odnosząc się do kursu waluty, jaki powinien zostać zastosowany do rozliczenia świadczonej przez Spółkę usługi, wskazać należy, iż sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, w sytuacji, gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych uregulowany został w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z § 37 ust. 1 tego rozporządzenia, kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Jak wskazuje ust. 3 tego paragrafu, w przypadku nie wystawienia faktury w terminie w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przytoczone powyżej przepisy, zgodnie z § 37 ust. 4 rozporządzenia stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług. Mając na uwadze, że otrzymana przez Podatnika faktura nie dokumentuje zdarzeń, które stanowią u niego czynności, o których mowa powyżej (nie jest też fakturą korygującą dotyczącą tych czynności), nie stosuje się do niej przepisów zawartych w § 37 rozporządzenia. Stanowisko Podatnika, iż faktura ta powinna zostać rozliczona po kursie z dnia jej wystawienia jest zatem nieprawidłowe. Jeżeli natomiast Spółka wystawi fakturę dokumentującą usługę, za którą zapłata następuje w formie premii (lub fakturę potwierdzającą otrzymanie zaliczki), na której wykazane zostaną kwoty wyrażone w walutach obcych ? powinny one zostać przeliczone zgodnie ze wskazanymi już zasadami wyrażonymi w § 37 ust. 1-3 rozporządzenia.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika