W złożonym wniosku, Podatnik zwraca się z pytaniem, czy otrzymując należną część dofinansowania (...)

W złożonym wniosku, Podatnik zwraca się z pytaniem, czy otrzymując należną część dofinansowania od Koordynatora (Lidera), refundującą poniesione koszty realizacji projektu, Członek Konsorcjum (Wnioskodawca) powinien wystawić Koordynatorowi fakturę VAT.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Akademia Medyczna we Wrocławiu (Beneficjent) zawarła z Województwem Dolnośląskim, Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędem Pracy w Wałbrzychu (Instytucja Wdrażająca) umowę o dofinansowanie Projektu pt. ?Od absolwenta do mikroprzedsiębiorcy? w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Działanie 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości). We wniosku o dofinansowanie tego Projektu uwzględniono również partnera zaangażowanego w jego realizację (Wrocławski Medyczny Park Naukowo - Technologiczny Sp. z o. o.) i podpisano umowę porozumienia o wspólnym projekcie współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Uzupełniając wniosek, Podatnik wyjaśnia, iż realizuje on projekty unijne samodzielnie lub we współpracy z innymi jednostkami. Podstawą współpracy z innymi podmiotami jest zawarte porozumienie lub umowa konsorcjum, które określają podział zadań wykonywanych przez każdego z partnerów. W projekcie pt. ?Od absolwenta do mikroprzedsiębiorcy? Akademia Medyczna pełni funkcję Lidera, a Wrocławski Medyczny Park Naukowo ? Technologiczny jest Partnerem zaangażowanym w realizację wspólnego przedsięwzięcia. Otrzymywane dofinansowanie pozwala na zorganizowanie bezpłatnych szkoleń dla absolwentów Akademii Medycznej.
Uczelnia realizuje także inne projekty dofinansowywane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W projekcie pt. ?Rozwój Regionalnego Systemu Innowacji?, mającym na celu wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo ? rozwojowym a gospodarką, Akademia Medyczna jest Członkiem Konsorcjum, natomiast funkcję Koordynatora pełni Politechnika Wrocławska. Otrzymywane dofinansowanie także umożliwia organizację bezpłatnych szkoleń, seminariów i konferencji dla zainteresowanych firm oraz przedstawicieli nauki.
Zdaniem Podatnika, dofinansowanie Beneficjentowi kosztów kwalifikowanych Projektu (przekazywane transzami, na podstawie składanych wniosków o płatność) nie jest zapłatą za świadczoną usługę - w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Analogicznie, istnienie na etapie składania wniosku porozumienia jednoznacznie określającego reguły partnerstwa i poinformowanie o nim jednostki dokonującej rozdziału środków pomocowych jest jednoznaczne ze zgodą Instytucji Wdrażającej na objęcie dofinansowaniem również partnerów danego projektu. W tej sytuacji należy uznać, że dofinansowanie wydatków kwalifikowanych, ponoszonych przez partnera (Wrocławski Medyczny Park Naukowo - Technologiczny Sp. z o. o.) na realizację ww. Projektu (chociaż przekazywane partnerowi za pośrednictwem Akademii Medycznej) również nie podlega przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a rozliczenie kosztów partnera z uczelnią następuje na podstawie not księgowych. Uzupełniając własne stanowisko, Podatnik wskazał, iż jego zdaniem rozliczenia pomiędzy Koordynatorem (Liderem) a Członkiem Konsorcjum (Wnioskodawcą) nie powinny być dokonywane na podstawie faktur VAT, ponieważ Członek Konsorcjum nie jest podwykonawcą usługi, lecz faktycznym beneficjentem części dofinansowania.
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 powyższej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.

Porady prawne

1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pojęcie świadczenia ? składającego się na istotę usługi ? należy natomiast interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. Jak wskazuje art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. ? Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo zaniechaniu. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się też jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.
Ponadto wskazać należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym wiążące się z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą. Podatek od towarów i usług jest bowiem podatkiem obciążającym konsumpcję i w przypadku jej braku, uznać należy, iż nie miało miejsca świadczenie usługi.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Podatnik (Członek Konsorcjum) współpracuje z innym podmiotem (Koordynatorem) w zakresie realizacji wspólnego przedsięwzięcia, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W wyniku przedsięwzięcia organizowane są bezpłatne szkolenia, seminaria i konferencje dla zainteresowanych firm oraz przedstawicieli nauki. W myśl zawartego porozumienia, Koordynator projektu przekazuje Podatnikowi należną mu część uzyskanego dofinansowania. W sytuacji takiej, zdaniem tut. Organu podatkowego, mając na uwadze przedstawiony zakres pojęcia odpłatnego świadczenia usługi, w związku z otrzymaniem środków, które przekazywane są Podatnikowi za pośrednictwem Koordynatora, nie jest on obowiązany do wystawienia temu Koordynatorowi faktury VAT. Podatnik nie dokonuje bowiem na rzecz tego podmiotu sprzedaży, z którą to sprzedażą ? w myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ? związany jest obowiązek wystawienia faktury. Przekazanie Podatnikowi środków przez Koordynatora nie wiąże się z jakimkolwiek świadczeniem Podatnika na rzecz tego podmiotu, lecz wynika wyłącznie z procedury, w jakiej poszczególni członkowie konsorcjum uzyskują dofinansowanie od podmiotu trzeciego.
Podsumowując, prawidłowym jest stanowisko Podatnika, iż rozliczenia pomiędzy Koordynatorem (Liderem) a Członkiem Konsorcjum (Wnioskodawcą) nie powinny być dokonywane na podstawie faktur VAT. Jednocześnie wskazać należy, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy dokonywana jest przez pryzmat postawionego pytania, w związku z czym, ocenie tej nie są poddawane pozostałe twierdzenia Podatnika, wykraczające poza zakres pytania. Dodać należy, iż mając na uwadze treść pytania Podatnika, postanowienie niniejsze dotyczy wyłącznie ewentualnego obowiązku wystawienia faktury przez Wnioskodawcę dla Koordynatora w związku z przekazaniem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego (co w istocie sprowadza się do określenia, czy Podatnik wykonuje na rzecz tego podmiotu jakąkolwiek czynność rodzącą taki obowiązek). Zakresem niniejszego rozstrzygnięcia nie jest objęty natomiast ewentualny obowiązek wystawienia przez Podatnika faktur w związku z organizacją szkoleń, seminariów i konferencji na rzecz nabywców lub nabywcy tych świadczeń. Postanowienie to nie rozstrzyga także, czy uzyskane środki powinny być traktowane przez Podatnika jako jego obrót związany z tymi czynnościami.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika