Podatnik ma wątpliwości, czy jeżeli na fakturze VAT dokumentującej otrzymanie zaliczki koniecznym (...)

Podatnik ma wątpliwości, czy jeżeli na fakturze VAT dokumentującej otrzymanie zaliczki koniecznym byłoby umieszczenie przybliżonej wartości brutto, a wartość ta różni się od właściwej wartości końcowej lokalu, to w celu sprostowania wartości brutto należałoby wystawić faktury korekty do każdej wystawionej faktury zaliczkowej.

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2006 r., który do tut. organu wpłynął dnia 14 lipca 2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej potwierdzenia, czy jeżeli na fakturze VAT dokumentującej otrzymanie zaliczki koniecznym byłoby umieszczenie przybliżonej wartości brutto, a wartość ta różni się od właściwej wartości końcowej lokalu, to w celu sprostowania przybliżonej wartości brutto należałoby wystawić faktury korekty do każdej wystawionej faktury zaliczkowej, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 lipca 2006 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem Nr PPII/443/358/212/IK/06 z dnia 17 sierpnia 2006 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku uzupełnione zostały pismem Nr 732/08/06 z dnia 22 sierpnia 2006 r. (data wpływu do tut. organu 24 sierpnia 2006 r.).
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastoso­wania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępo­wa­nie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administra­cy­jnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Podatnik prowadzi działalność w zakresie usług deweloperskich. Ich świadczenie polega na zakupie gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu ma własny rachunek, a następnie budowie i sprzedaży lokali wraz z ułamkową częścią gruntu. Na podstawie zawartych umów deweloperskich, w których określone zostają przewidywane należności za poszczególne lokale, kontrahenci (przyszli właściciele lokali) dokonują od dwóch do czterech wpłat zaliczkowych według ustalonego harmonogramu. Spółka podkreśla, że zarówno w momencie zawierania umów, jak i w czasie dokonywania wpłat dotyczących inwestycji będących jeszcze w trakcie realizacji, ze względu na brak obmiarów końcowych, niemożliwe jest określenie całkowitych kosztów sprzedawanych lokali, a także udziałów gruntów przypadających na poszczególne lokale, a co za tym idzie ich wartości. Dlatego też, w momencie dokumentowania wpłaconej zaliczki nie jest jeszcze znana całkowita wartość poszczególnych lokali.
Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Fakturę VAT dokumentującą część lub całość przewidywanej należności Spółka wystawia nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano wpłatę od nabywcy. Ostateczna faktura rozliczeniowa wystawiana jest dopiero po końcowych obmiarach, w momencie przekazania wybudowanych nieruchomości do użytkowania. Spółka zaznacza również, że ilość wystawianych rocznie faktur zaliczkowych waha się w granicach 1700 szt.

Porady prawne


Zdaniem Spółki, umieszczenie przybliżonej wartości brutto na fakturach zaliczkowych nie powodowałoby konieczności wystawiania korekt dla faktur zaliczkowych.
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Ustęp 3 art. 106 ustawy stanowi natomiast, iż przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania uregulowane zostały w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Przepis § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy (...). W ustępie 3 § 14 cyt. rozporządzenia przytoczone zostały dane, jakie obligatoryjnie powinny znaleźć się na fakturze zaliczkowej. Między innymi, w myśl § 14 ust. 3 pkt 6, faktura taka powinna zawierać dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy.
Ponadto, zgodnie z przepisem § 14 ust. 4 cyt. rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Tut. organ podatkowy wskazuje, że przypadki, w których obowiązujące regulacje prawne przewidują możliwość wystawienia faktur korygujących określają przepisy § 16 i § 17 powołanego rozporządzenia. Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Przy czym w myśl ust. 3 § 16 rozporządzenia, przepis ten znajduje również zastosowanie odpowiednio w przypadku:
1) zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy,
2) zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.
Przepis § 17 ww. rozporządzenia stanowi natomiast, że fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Jak wynika z treści wniosku, faktura zaliczkowa wystawiana jest przed dokonaniem ostatecznego obmiaru lokali będących przedmiotem dostawy.

Odnosi się ona zatem do kwot uiszczonych jeszcze przed faktycznym wykonaniem świadczenia, co zgodne jest ze znaczeniem terminu ?zaliczka? rozumianego jako przedpłata, czy zadatek. Możliwe jest więc zaistnienie takiej sytuacji, w której ostateczne wartości danej transakcji w momencie otrzymania zaliczki nie są do końca znane, co jednak nie zwalnia Podatnika z obowiązku wykazania na fakturze zaliczkowej wszystkich elementów wynikających z treści przepisu § 14 ust. 3 powołanego rozporządzenia.
Podkreślić należy, że jak wskazano w treści ust. 4 § 14 w sytuacji, gdy wystawiona faktura jest fakturą zaliczkową, wówczas po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia się fakturę VAT ostateczną na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym że sumę wykazanej na niej wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności wynikających z faktury zaliczkowej, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego na fakturach dokumentujących pobranie części należności. Ponadto faktura dokumentująca ostateczne rozliczenie danej transakcji powinna zawierać numery faktur zaliczkowych wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Natomiast w przypadku, gdy faktury zaliczkowe obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, wówczas zgodnie z treścią § 14 ust. 5 ww. rozporządzenia, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury dokumentującej ostateczne rozliczenie transakcji.
Zatem, w świetle powyższego, zdaniem tut. organu podatkowego w analizowanej sprawie nie ma podstaw do korygowania wystawionych przez Spółkę faktur zaliczkowych, które co do zasady wystawiane są właśnie przed faktycznym wykonaniem świadczenia, a więc przy istnieniu założenia o realnej możliwości wystąpienia zmian w ostatecznym rozliczeniu danej transakcji, w tym m. in. zmian w ostatecznej wartości brutto. W takim przypadku, jak zaznaczono, zastosowanie znajdzie przepis § 14 ust. 4 ww. rozporządzenia.
W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub jej uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika