Czy usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji należy uznać jako opodatkowane (...)
Czy usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji należy uznać jako opodatkowane stawką 22%?
UZASADNIENIE
W dniu 07.06.2006 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Xyz przystąpiła do realizacji umowy, której przedmiotem jest wykonanie zadań badawczych pt. 'Opracowanie, doskonalenie i wdrażanie wysokospecjalistycznych procedur diagnostycznych dla ostrych i przewlekłych białaczek limfatycznych' w ramach projektu badawczego zamawianego nr ....... , zwanych dalej 'zadaniami badawczymi', prowadzonego przez ABC.XYZ, jako podwykonawca zobowiązana jest wykonać projekt badawczy zgodnie z harmonogramem, tj. planem zadań:
1. Wyszukiwanie dostępnych danych dotyczących standardów diagnostycznych dla ostrych i przewlekłych białaczek limfatycznych, analiza danych i wybór procedur;
2. Opracowanie szczegółowych standardów i algorytmów immunodiagnostycznych w zakresie ostrych i przewlekłych białaczek limfatycznych;
3. Powołanie ośrodka referencyjnego, upowszechnianie i wdrażanie opracowanych standardów oraz prowadzenie szkoleń w zakresie immunodiagnostyki ostrych przewlekłych białaczek limfatycznych;
4. Podsumowanie wyników projektu i aktualizacja standardów immunodiagnostycznych w zakresie ostrych i przewlekłych białaczek limfatycznych.
Według XYZ opisana powyżej działalność spełnia warunki pracy naukowo-badawczej, która jest finansowana ze środków budżetowych na naukę zgodnie z ustawą o zasadach finansowania nauki (Dz.U. nr 238, poz.2390)
Wnioskująca uważa, że w/w usługę, oznaczoną symbolem PKWiU 73.10.15-00.00 'Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji' należy uznać jako opodatkowaną stawką 22% na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.12.2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskującą w przedmiotowym piśmie stan faktyczny moim zdaniem takie stanowisko jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie, rozumie się co do zasady każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy (art.
8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym czynności wymienione w pkt 1-3 tego przepisu). Przez pojęcie świadczenia, zdefiniowanego w art. 8 ust. 1 ww. ustawy należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa wyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.W sytuacji, gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie i na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego uważa, że w przedmiotowej sprawie czynności dotyczące prac naukowo-badawczych realizowane przez XYZ będącą podwykonawcą w ramach projektu badawczego prowadzonego przez ABC będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawka podatku do w/w usług wynosi 22%
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).