Czy wykonanie projektu badawczego na własne potrzeby przez Uniwersytet, sfinansowanego ze środków (...)
Czy wykonanie projektu badawczego na własne potrzeby przez Uniwersytet, sfinansowanego ze środków Ministra Nauki jako projekt badawczy, w przypadku gdy środki na finansowanie projektu otrzymuje XYZ, któremu Minister Nauki powierza wykonanie w imieniu i na rachunek Ministra zadań , w zakresie finansowania projektów badawczych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 20 czerwca 2006 r. ABC, zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pomiędzy XYZ, a ABC oraz dr hab. .... jako kierownikiem projektu została zawarta w dniu 13.12.2005 r. umowa nr ..... w sprawie wykonania projektu badawczego pt. ?Ocena aktywności i specyficzności nowych związków względem drożdżowej i ludzkiej kinazy białkowej CK2 i selekcja najaktywniejszych związków. Badanie wpływu najaktywniejszych inhibitorów na fosforylacje białek interagujących z CK i biorących udział w komórkowych procesach przeżyciowych i apoptozie.
Prawo do korzystania i rozporządzania wynikami przy realizacji projektu, przysługują wyłącznie ABC i nie przechodzi na XYZ oraz jednostkę finansująca projekt badawczy zamawiany nr...... Prace Naukowo-badawcze w ramach projektu przeznaczone są na wewnętrzne potrzeby ABC, który zachowuje również wszystkie prawa własności intelektualnej wynikającej z realizacji tego projektu
Zdaniem ABC, zgodnie z art.5 ust.1 pkt1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zaś przez świadczenie usług, o którym mowa rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 ustawy, co wynika z brzmienia art.8 ust.1 ustawy o VAT.
W przypadku, gdy Minister Nauki jedynie finansuje projekt badawczy zgodnie z regułami w ustawie z dnia 08.10.2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. nr 238, poz.2390 ze zm.) i nie jest dokonywane przez jednostkę naukowo-badawczą żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, czy osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podobna sytuacja ma miejsce gdy środki na finansowanie projektów badawczych otrzymuje PAN, której Minister Nauki powierza wykonanie w imieniu i na swój rachunek, zadań w zakresie finansowania projektów badawczych. W przypadkach projektów kiedy Minister Nauki jest stroną zamawiającą usługę i jej odbiorcą, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, wtedy mamy do czynienie ze świadczeniem usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.
Biorąc powyższe pod uwagę ABC sądzi, że czynności naukowo-badawcze finansowane przez Ministra Nauki, w imieniu i na rachunek, którego umowy zawiera PAN, jeżeli są przeznaczone na wewnętrzne potrzeby ABC, a nie są świadczone na rzecz innego trzeciego podmiotu ? nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ustosunkowując się do powyższego tut. Organ podatkowy stwierdza, że zgodnie z art.5 ust.1 pkt1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art.8 ust.1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa wyżej, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu art.7 ustawy.
W świetle przytoczonej definicji, aby na gruncie podatku od towarów i usług można było mówić o świadczeniu usług, koniecznym jest, by poza samym świadczeniem istniał również odbiorca. Bowiem, jedynie w przypadku świadczenia usług na rzecz innego podmiotu czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem w przypadku usług naukowo-badawczych świadczonych w ramach krajowych projektów badawczych finansowanych ze środków publicznych, gdy nie występuje bezpośredni beneficjent tych usług, któremu przekazywane są ich efekty i odnoszące z tego tytułu wymierne korzyści, nie dochodzi do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli więc z umowy z dnia 13.12.2005 r. nr ..... dotyczącej wykonania pracy naukowo-badawczej wynika, iż prawo do korzystania i rozporządzania wynikami uzyskanymi przy realizacji przedmiotowego projektu oraz prawo do realizacji przychodów ze sprzedaży wyników przedmiotowego projektu przysługuje wyłącznie ABC ? nie mamy w tym przypadku do czynienia ze świadczeniem na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej - stąd zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowe czynności nie podlegają opodatkowaniu.
Ponadto należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy podatnik przeznacza dofinansowanie na realizację projektu celowego, tj. prac naukowo-badawczych na warunkach określonych w odnośnej umowie, przy czym kwoty dopłat nie są przeznaczane na dofinansowanie dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz innych podmiotów ? dofinansowanie to również nie podlega opodatkowaniu na mocy art.29 ust.1 ustawy o VAT.
Wobec powyższego, stanowisko przedstawione przez ABC we wniosku znak: .... z dnia 20.06.2006 r. zgodnie, z którym czynności naukowo-badawcze finansowane przez Ministra Nauki w imieniu i na rachunek, którego umowy zawiera PAN, jeżeli są przeznaczone na wewnętrzne potrzeby ABC, a nie są świadczone na rzecz innego trzeciego podmiotu ? nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art.222 i art.239 Ordynacji podatkowej).