Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu środków trwałych, których (...)

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu środków trwałych, których zakup jest refundowany przez Miejski Urząd Pracy ze środków Funduszu Pracy?

Na podstawie art. 216 i art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku bez znaku z dnia 14.07.2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 21.09.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w sprawie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu środków trwałych, których zakup jest refundowany przez Miejski Urząd Pracy - stwierdzam, że stanowisko Wnioskującego jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

W dniu 14.07.2006 r. do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z treści przedmiotowych pism oraz załączników do tych pism wynika, iż Spółka nabyła środki trwałe tj. zestaw komputerowy, oprogramowanie, drukarkę i meble biurowe na wyposażenie stanowiska pracy utworzonego dla skierowanej przez organ zatrudnienia osoby bezrobotnej. Zakupy te zostały udokumentowane fakturami VAT.
Na podstawie umowy zawartej z Prezydentem m. Lublin w imieniu którego działał Dyrektor Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie Spółka otrzymała refundację ze środków Funduszu Pracy kosztów poniesionych na utworzenie ww. stanowiska pracy.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskujący pyta o możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu środków trwałych, których zakup jest refundowany przez Miejski Urząd Pracy ze środków Funduszu Pracy.
Wnioskujący powołując się na treść art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT stoi na stanowisku, że możliwe jest odliczenie podatku naliczonego od ww. wydatków ponieważ dotyczą nabycia towarów zaliczanych do środków trwałych , a fakt ten związany jest ściśle ze zwolnieniem od podatku dochodowego dotacji

W przedstawionym przez Wnioskującego stanie faktycznym tut. Organ podziela stanowisko Podatnika.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. art. 86).Przypadki, gdy podatnik mimo, iż dokonuje zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną, nie posiada prawa do do odliczenia podatku naliczonego, określone zostały m.in. w art. 88 ww. ustawy.
Zgodnie z brzmieniem art. 88 ust. 1 pkt 2 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.


Natomiast ust. 3 cyt. art. 88 stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:
1. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów` i praw wieczystego użytkowania gruntów;
2. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy przy nabyciu:
- towarów i usług zaliczanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,- gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów,
- towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych nie podlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku
jeżeli towary te i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując należy stwierdzić, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich pokrycie nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Ponadto jeżeli zakup środków trwałych refundowanych przez Miejski Urząd Pracy będzie stanowił wydatek związany z nabyciem środków trwałych podlegających amortyzacji lub wydatek związany z nabyciem środków trwałych nie podlegających amortyzacji, ale pozostających w ścisłym związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, to podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących ich zakup będzie podlegał odliczeniu. W przedmiotowej sprawie dla celów art. 86 ust 1 oraz przepisów art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług bez znaczenia jest fakt, że nabycie środków trwałych zostało zrefundowane ze środków Funduszu Pracy.

Ponadto informuje się, że treść załączonych do wniosku umów nie była przedmiotem analizy.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika