1. Czy prawidłowa jest zmiana proporcji do odliczenia podatku naliczonego VAT w trakcie roku w przypadku (...)

1. Czy prawidłowa jest zmiana proporcji do odliczenia podatku naliczonego VAT w trakcie roku w przypadku zmiany przepisów podatkowych ?

2. W jaki sposób podatnik w powyższej sytuacji powinien dokonać korekty rocznej podatku VAT ?

Na podstawie art. 14 b §5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach po rozpatrzeniu zażalenia Krytej Pływalni 'P.' na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z dnia 20.02.2006 r., znak: OG-/005/204/PP/443/3-1/2006 w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach uchyla w/w postanowienie organu pierwszej instancji.

Wnioskiem z dnia 23.11.2005 r. Kryta Pływalnia 'P.' zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z prośbą o udzielenie pisemnych wyjaśnień odnośnie stosowania przepisów podatkowych dotyczących podatku od towarów i usług.

Kryta Pływalnia 'P.' przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, iż jest ona zakładem budżetowym Gminy Sitkówka Nowiny powołanym w celu realizacji zadań własnych Gminy. Przedmiotem działalności Zakładu jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie sportów wodnych i rekreacyjnych, która to działalność jest działalnością użyteczności publicznej. Są to usługi odpłatne ujęte w załączniku Nr 3 do Ustawy o VAT pod poz. 158 i opodatkowane są stawką VAT w wysokości 7%, usługi zwolnione z VAT na podstawie przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541 ze zm.) oraz usługi opodatkowane stawką VAT w wysokości 22% (dzierżawa i najem składników majątkowych tj. lokali użytkowych, parkingu, udostępnianie powierzchni na prowadzenie działalności lub umieszczanie reklam).

    Źródłami finansowania Pływalni są
  • wpływy z tytułu opłat za korzystanie z basenu
  • wpływy z dzierżawy i najmu składników majątkowych
  • dotacje budżetowe.

Otrzymywane przez Pływalnię dotacje budżetowe, mają na ogólne dofinansowanie zadań wynikających ze statutu Ośrodka i zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT nie stanowią podstawy opodatkowania.

Na podstawie obowiązującego do dnia 31.05.2005 r. przepisu art. 90 ust. 7 w/w ustawy dotacje te należało uwzględnić przy wylicz obrotu uzyskanego z tytułu wykonywania czynności, w stosunku, których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia poda należnego. Wyliczony na podstawie przepisu art. 90 współczynnik wyniósł 54%.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 21.04.2005 r. zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, którą to ustawą uchyb przepis ust. 7 art. 90 ustawy o VAT, zmianie uległy również zasady obliczania proporcji stanowiącej podstawę do rozliczania podatku naliczonego w sytuacji, gdy u podatnika występuje sprzedaż zwolniona z opodatkowana. Zgodnie ze zmienionymi przepisami przy obliczaniu proporcji udziału sprzedaży opodatkowanej w całości sprzedaży n uwzględnia się niepodlegających opodatkowaniu dotacji.

Ponadto pływalnia podniosła, iż w okresie od 01.01.2005 r. do 31.05.2005 r. wykonała w 100% zaplanowaną na rok 2005 sprzedaż zwolnioną.

W związku z powyższym od 01.06.2005 r. wysokość ustalonego współczynnika uległa zmianie z 54% na 100%.

    W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona wniosła o udzielenie odpowiedzi na pytania:
  1. Czy Pływalnia prawidłowo dokonała zmiany wartości współczynnika?
  2. W jaki sposób podatnik w powyższej sytuacji powinien dokonać korekty rocznej podatku VAT?

Zdaniem Krytej Pływalni w związku ze zmianą przepisów art. 90 Ustawy o VAT i uchyleniem ust. 7 w/w art. oraz po uwzględnieniu fakt, iż cała zaplanowana na rok 2005 sprzedaż zwolniona zastała przez Pływalnię zrealizowana do dnia 31.05.2005 r., począwszy od dnia 01.06.2005 r. Pływalnia ma prawo do odliczania podatku naliczonego wysokości 100%.

Natomiast korekta podatku naliczonego, sporządzona na podstaw; przepisu art. 91 Ustawy o VAT powinna obejmować tylko okres od stycznia 2005 r. do maja 2005 r. Pozostały okres tj. od czerwca do grudnia 2005 r. nie powinien zostać objęty korektą, gdyż przyjęta w tym okresie przez Pływalnię proporcja wyniosła 100%.

Postanowieniem z dnia 20.02.2006 r., znak: OG-/005/204/PP/443/3-1/2006 Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Na w/w postanowienie organu pierwszej instancji Kryta Pływalnia 'P.' pismem z dnia 24 lutego 2006 r. znak L.Dz.60/06 (data wpływu do Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach 02.03.2006 r.) złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach.

W złożonym zażaleniu Strona zarzuciła nierozpoznanie istoty sprawy odnośnie interpretacji przepisów prawa podatkowego, co do części wniosku GOKSiR z dnia 23.11.2005 r. w zakresie objętym pytaniem nr 1.

Po przeanalizowaniu zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego -Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach stwierdza, co następuje:

Zażalenie zasługuje na uwzględnienie. Postanowienie z dnia 20.02.2006 r. znak: OG-/005/204/PP/443/3-1/2006 wydane przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach nie zawiera odpowiedzi na wniosek złożony przez Krytą Pływalnię 'P.' Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Nowinach w zakresie pytania nr 1 tj. prawa Krytej Pływalni do odliczania podatku naliczonego od dnia 01.06.2005 r. w pełnej wysokości, nie zaś w oparciu o przepis art. 90 ust. 9 Ustawy o VAT.

Organ pierwszej instancji przy udzielaniu interpretacji winien uwzględnić istotną informację przedstawioną przez Stronę w stanie faktycznym, że do dnia 31.05.2005 r. GOKSiR wykonał w 100% zaplanowaną sprzedaż zwolnioną.

Także odpowiedź udzielona za zapytanie zawarte w pkt 2 wniosku z dnia 23.11.2005 r. odnośnie sposobu dokonania przez Pływalnię rocznej korekty VAT z tytułu wykonywania w roku 2005 czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT jest niepełna. W postanowieniu z dnia 20.02.2006 r., znak: OG-/005/204/PP/443/3-1/2006 organ pierwszej instancji przywołał jedynie przepisy art. 90 i 91 Ustawy o VAT, a więc przepisy dotyczące prawa podatnika do pomniejszenia podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, metody ustalenia proporcji odliczeń oraz obowiązku podatnika rozliczającego podatek naliczony na podstawie przepisów art. 90 ust. 2 Ustawy o VAT do dokonania po zakończeniu roku korekty podatku naliczonego.

W wydanym postanowieniu organ pierwszej instancji przytoczył powyższe przepisy nie udzielając odpowiedzi na zapytanie Strony zadane w konkretnym stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Udzielona odpowiedź w tym zakresie nie zawiera, bowiem informacji w stosunku, do których zakupów należy dokonać korekt rocznej podatku naliczonego.

Zauważyć należy, że przepis art. 14a § 1 Ordynacji podatkowy nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika.

Zaprzeczeniem prawidłowego załatwienia sprawy, co do jej istot jest wydanie interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej na wniosek podatnika, w której brak jest wyczerpującego uzasadnienia odniesienia się do indywidualnej sytuacji podatnika.

Takie działanie obliguje organ II instancji do podjęcia rozstrzygnięcia oparciu o art. 14b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Jednocześnie na organie pierwszej instancji ciąży obowiązek ponownego rozpatrzenia wniosku Krytej Pływalni 'P.' w Nowinach dnia 23.11.2005 r. w zakresie w nim zawartym.

W związku z powyższym rozstrzygnięto jak w sentencji decyzji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika