dotyczy kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury (...)

dotyczy kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury dokumentującej zakup usługi doradczej, polegającej na sporządzeniu wniosku i biznes planu niezbędnego do uzyskania pomocy finansowej m.in. w ramach Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej (PHARE), której nabycie nie stanowi kosztu uzyskania przychodu w związku ze zwolnieniem dochodu od podatku dochodowego.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, środki finansowe uzyskane przez podatnika w oparciu o sporządzony przez firmę doradczą wniosek i biznes plan zostaną przeznaczone na nabycie środków trwałych wykorzystywanych do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych. Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, iż zasada wynikająca z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego została w rozpatrywanym przypadku spełniona, bowiem nabyte usługi doradcze, de fakto, będą służyć wykonywaniu wyłącznie czynności opodatkowanych.

Podkreślić jednak należy, iż prawo przysługujące do odliczenia podatku naliczonego podlega pewnym ograniczeniom.

Porady prawne

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Odnosząc się do przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz.176 ze zm.), wskazać należy, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł są zwolnione od podatku dochodowego (art. 23 ust. 1 pkt 31). Zwolnienie przedmiotowe dochodów, o którym mowa, przewidziane zostało z kolei w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ww. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody pochodzące m.in. ze środków bezzwrotnej pomocy organizacji międzynarodowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wydatki podatnika poniesione na zakup usług doradczych w ramach starań o uzyskanie dotacji z Unii Europejskiej, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie w świetle powołanego wyżej przepisu dochód podatnika stanowiący pomoc finansową w ramach programu PHARE, o której mowa w przedmiotowym wniosku, pochodzący z funduszy unijnych, wyczerpuje znamiona dochodu wolnego od podatku.

Uwzględniając wyżej przedstawione regulacje prawne oraz biorąc pod uwagę fakt, iż brak możliwości zaliczenia nakładów poniesionych na przygotowanie wniosku o dotację do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem dochodu od podatku dochodowego od osób fizycznych, stwierdzić należy, iż wyłączenie przewidziane w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, nie znajdzie w rozpatrywanej sprawie zastosowania.

W konsekwencji powyższego organ podatkowy wskazuje, iż podatnikowi, przy zachowaniu warunków o których mowa powyżej, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usług doradczych związanych z przygotowaniem wniosku o dotację na sfinansowanie środków trwałych, potwierdzając tym samym zaprezentowane w przedmiotowym wniosku stanowisko Strony.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym na dzień udzielenia odpowiedzi.

Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest dla strony wiążąca.

Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia.

Interpretacja ta jest bowiem wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji o czym stanowi art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4. ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika