- dotyczy przepisów przewidujących zwolnienie z obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego (...)

- dotyczy przepisów przewidujących zwolnienie z obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W części pierwszej wniosku Strona dokonała własnej interpretacji przepisów przewidujących zwolnienie z obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z treścią § 2 pkt 1 i § 3 ust. 1 pkt 3 cytowanego rozporządzenia.
Zdaniem Podatnika przepis § 2 pkt 1 zwalnia z obowiązku ewidencjonowania wszystkich podatników prowadzących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w II części załącznika do rozporządzenia (poz. 40-52).
Ponadto, zdaniem Strony przepis § 3 ust. 1 zwalnia z obowiązku ewidencjonowania podatników sprzedających towary i usługi wskazane w poz. 1-39 załącznika - dla wszystkich odbiorców (osoby fizyczne, przedsiębiorcy) jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział tej sprzedaży w ogólnej sprzedaży (towarów, usług i czynności)ale tylko dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej był wyższy niż 70%.

Porady prawne

W części drugiej żądania Podatnik przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż biletów na imprezy kulturalne dokonywana na rzecz następującej kategorii nabywców, pogrupowanych następująco przez podatnika:
a) 'bezpośrednio dla osób fizycznych (w kasie biletowej)';
b) 'dla osób fizycznych dokonywanych grupowo (np. zakupywane przez szkoły)';
c) 'dla osób fizycznych (zakupionych przez pracodawcę)';
d) 'dla pracowników, którzy następnie na podstawie indywidualnych dowodów zakupu uzyskują od pracodawcy zwrot ceny za zakupiony bilet.'
Zdaniem podatnika za sprzedaż o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług należy uznać wyłącznie sprzedaż na rzecz osób zaliczanych do kategorii 'bezpośrednio dla osób fizycznych (w kasie biletowej)'.

Ocena prawna stanu faktycznego

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza:

Zgodnie z treścią § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. (Dz. U. Nr 51, poz 375) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2006r.- sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Oznacza to, że § 2 pkt 1 określa, które czynności nie podlegają ewidencji w kasie rejestrującej. Zwolnienie to ma więc charakter przedmiotowy i wskazuje, które czynności nie podlegają rejestracji w kasie rejestrującej, nie stanowi jednak o zwolnieniu podatników z obowiązku wprowadzenia kas rejestrujących, w przypadku dokonywania czynności innych niż te wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006r. (Dz. U. Nr 51, poz. 375) do dnia 31 grudnia 2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.
Oznacza to, że do ustalenia proporcji o której mowa wyżej należy przyjąć zarówno w liczniku jak i mianowniku wartość sprzedaży o której mowa w art. 111 ust.

1 ustawy tj. sprzedaży zrealizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Tak więc podatnik, którego udział czynności zwolnionych z ewidencjonowania, wymienionych w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, w stosunku do sprzedaży o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy przekroczył 70%, korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2006r.

Odpowiadając na pytanie zawarte w drugiej części żądania Strony należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 111 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Oznacza to iż istotnym jest fakt kto jest nabywcą usługi czy towaru, w tym przypadku biletu na imprezę kulturalną, nie zaś czy środki na ich zakup są pracownikowi zwracane.
Tym samym za sprzedaż, o której mowa w art. 111 ust 1 ustawy należy rozumieć każdą dostawę towarów oraz każde świadczenie usług, jeżeli dokonywane jest na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej oraz rolnika ryczałtowego.

Zatem w oparciu o przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny stanowisko w sprawach będących przedmiotem zapytania jest nieprawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę w zapytaniu oraz obowiązujące na dzień udzielenia odpowiedzi przepisy prawa podatkowego.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika