Czy przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przewidują możliwość odzyskania (...)

Czy przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przewidują możliwość odzyskania przez gminę podatku od towarów i usług? Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w systemie podatku dochodowego od osób prawnych? Czy podatek VAT w wyżej opisanym stanie faktycznym może stanowić koszt kwalifikowany, a w konsekwencji może zostać objęty dofinansowaniem przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa?

Pismem Nr FBI/1/3119 z dnia 16 grudnia 2004r. (doręczonym dnia 21 grudnia 2004r.) Gmina .................. zwróciła się do tut. organu z wnioskiem o pisemną informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Stan faktyczny.

W miesiącu czerwcu 2004r. Gmina ..................... zawarła z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę o pomoc finansową z funduszy Unii Europejskiej (program SAPARD) na realizację inwestycji polegającej na budowie drugiego etapu kanalizacji wsi .................. stanowiącą zwrot części kosztów kwalifikowanych poniesionych przez beneficjenta (Gminę). W miesiącu wrześniu 2004r. Podatnik otrzymał wyjaśnienie od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, że zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej oraz urzędową wykładnią Ministra Finansów podatek VAT nie może stanowić kosztów kwalifikowanych w zakresie realizacji inwestycji ze środków programu SAPARD i nie będzie objęty refundacją ze strony Agencji. Zgodnie z pismem Agencji ?VAT który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeśli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska?. Gmina wskazuje, że skorzystanie z możliwości jaką daje §27a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) także wyklucza możliwość zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach programu SAPARD. Stosownie do tych postanowień, Podatnik podpisał aneks do umowy, w treści którego określona została nowa wartość pomocy, pomniejszona o wartość podatku VAT.

Porady prawne

Dodatkowo Gmina wskazuje, że jest podatnikiem podatku VAT. W oparciu o art.86 i art.90 ustawy nie ma jednak możliwości dokonania żadnych odliczeń podatku naliczonego przy dokonywanych zakupach (1% sprzedaży opodatkowanej w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy).

Treść zapytania Podatnika.

Czy przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przewidują możliwość odzyskania przez gminę podatku od towarów i usług? Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w systemie podatku dochodowego od osób prawnych? Czy podatek VAT w wyżej opisanym stanie faktycznym może stanowić koszt kwalifikowany, a w konsekwencji może zostać objęty dofinansowaniem przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa?

Stanowisko Podatnika.

Gmina uważa, że podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym i powinien być objęty pomocą finansową w ramach programu SAPARD.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie udzielania odpowiedzi uprzejmie wyjaśnia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniami które w sprawie Podatnika występującego z zapytaniem zastosowania nie mają. W myśl natomiast art. 88 ust. 4 wskazanej wyżej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (dot. podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu).

Powyższe oznacza, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, którzy nabywają towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych od których płacą podatek należny VAT. Z danych będących w posiadaniu tut. organu wynika, że Gmina ................nie jest zaresjetrowana jako podatnik VAT czynny (zarejestrowany jest jedynie Urząd Gminy i Miasta .................), co oznacza że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizowaną, zgodnie z zawartą z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, inwestycją.

Stwierdzić także należy, że brak jest także możliwości prawnej, w opisanym wyżej stanie faktycznym, ubiegania się przez Gminę o zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług na podstawie §27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Przepis ten dotyczy bowiem jedynie podmiotów, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Gmina ............ umowę taką zawarła po 1 maja 2004r., zatem z uwagi na niespełnienie przesłanek w przepisie tym określonych nie może ubiegać się w tym trybie o zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług.

Odnosząc się do kwestii możliwości skompensowania nieodliczonego podatku od towarów i usług w systemie podatku dochodowego stwierdzić należy, że w myśl art.6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, zatem nie ma możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku od towarów i usług.

Jednocześnie tut. organ uprzejmie wyjaśnia, że umocowany jest jedynie do udzielania informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Brak jest natomiast możliwości prawnej do wypowiadania się w tym trybie w kwestii możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które to kwestie nie mieszczą się w zakresie udzielanej przez tut. organ informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Dodatkowo informuje się, że powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzielana jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie skierowania zapytania do organu podatkowego oraz odpowiedzi na zapytanie - jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym. Oznacza to, że w przypadku zmiany - po jej udzieleniu - przepisów prawa w omawianym zakresie (a także okoliczności stanu faktycznego) informacja ta nie będzie mieć zastosowania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika