Czy zwrot kosztów usług odprowadzenia ścieków i wywozu nieczystości stałych oraz zwrot kosztów (...)

Czy zwrot kosztów usług odprowadzenia ścieków i wywozu nieczystości stałych oraz zwrot kosztów mediów energii elektrycznej, gazu i wody zużywanych w budynku administracyjnym przez współwłaścicieli tego budynku jest czynnością świadczenia usług w świetle ustawy o podatku od towarów i usług podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i powinien następować na podstawie wystawionych refaktur ?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ), udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Turku biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawiauznać za nieprawidłowe stanowisko podatnika wyrażone we wniosku złożonym w dniu 19.04.2007r. w sprawie nieopodatkowania podatkiem VAT rozliczenia z tytułu partycypacji w rzeczywistych kosztach utrzymania budynku administracyjnego między jednostkami budżetowymi.

Uzasadnienie

Porady prawne

W dniu 19.04.2007r. do tutejszego organu wpłynął wniosek uzupełniony w dniu 06.06.2007r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej.

W złożonym zapytaniu podatnik prosi o wyjaśnienie czy zwrot kosztów usług odprowadzenia ścieków i wywozu nieczystości stałych oraz zwrot kosztów mediów energii elektrycznej, gazu i wody zużywanych w budynku administracyjnym przez współwłaścicieli tego budynku powinien następować na podstawie refaktur wystawionych przez Urząd Miejski i tym samym stanowić czynność świadczenia usług w świetle ustawy o podatku od towarów i usług podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Urząd Miejski jest administratorem budynku, który jest współwłasnością Starostwa Powiatowego, Urzędu Miejskiego i Wielkopolskiego Samorządu Wojewódzkiego. Doprowadzone do budynku media: energia elektryczna, gaz, woda oraz świadczone usługi odprowadzenia ścieków i wywozu nieczystości stałych są fakturowane przez ich dostawców na Urząd Miejski.Pomiędzy Urzędem Miejskim a pozostałymi współwłaścicielami zawarte są umowy określające zasady rozliczania kosztów ponoszonych z tytułu utrzymania budynku administracyjnego na zasadzie partycypacji, ustalonych procentowo wg stosunku zajmowanej powierzchni do powierzchni całego budynku. Partycypacja w rzeczywistych kosztach utrzymania budynku ( media: energia elektryczna, gaz, woda, usługi odprowadzenia ścieków i wywozu nieczystości stałych) odbywa się na podstawie wystawionych przez Urząd Miejski refaktur.Zdaniem podatnika zwrot kosztów usług odprowadzenia ścieków i wywozu nieczystości stałych oraz zwrot kosztów mediów energii elektrycznej, gazu i wody nie stanowi odpłatnego świadczenia usług ani odpłatnej dostawy towarów i związku z tym nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zatem na równi ze sprzedażą towarów i usług traktuje się ich odsprzedaż. W związku z powyższym podatnik, który kupuje usługi i następnie odsprzedaje je w stanie ?nieprzetworzonym? traktowany jest tak, jakby sam wykonał świadczenie. Ponadto zgodnie z brzmieniem, art. 15 ust. 6 w/w ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ze stanu faktycznego wynika, że Urząd Miejski zawarł umowy ze Starostwem Powiatowym oraz Wielkopolskim Samorządem Wojewódzkim, w których strony ustaliły zasady rozliczania kosztów utrzymania budynku, tj. zwrot części kosztów energii elektrycznej, gazu, wody, odprowadzenia ścieków i wywozu nieczystości stałych. W tym celu Urząd miejski wystawia na rzecz współwłaścicieli refaktury.

W przedmiotowej sprawie, na gruncie obowiązujących w tym zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, że Urząd Miejski zakupuje od dostawców usługi i następnie świadczy je na rzecz współwłaścicieli, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem czynności wykonywane przez Urząd Miejski spełniają definicję świadczenia usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i z uwagi, iż są odpłatne, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Z uwagi na charakter i okoliczności dotyczące świadczonych przez Urząd Miejski usług, w przedmiotowej sprawie Urząd Miejski może stosować instytucję tzw. refakturowania.Pojęcie refakturowania nie jest zdefiniowane w obowiązujących przepisach prawa podatkowego. Refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący, na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, mimo, że podmiot refakturujący ?fizycznie? danej usługi nie świadczy.

Za takim charakterem wykonywanych przez Urząd Miejski czynności przemawia również art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy UE L z 2006 r. nr 347/1) zgodnie z którym, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Na mocy § 8 ust.1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz.138 (usługi w zakresie rozprowadzania wody) i 153 (usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne) załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.W przypadku, zatem odsprzedaży pomiędzy wskazanymi podmiotami, tj. jednostkami budżetowymi usług innych od podlegających wyłączeniu ze zwolnienia, które enumeratywnie ustawodawca wymienił w cytowanym powyższym przepisie § 8 ust. 1 pkt 14, usługi te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast odsprzedaż usług w zakresie rozprowadzania wody ( mieszczących się w grupowaniu PKWiU 41.00.2) i odprowadzania ścieków ( mieszczących się w grupowaniu PKWiU 90.0) pomiędzy ww. podmiotami zostały wyłączone z ww. zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem winny być opodatkowane podatkiem VAT wg właściwych stawek podatkowych dla tego rodzaju usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika