Czy oddzielna płatność z tytułu cukru podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?

Czy oddzielna płatność z tytułu cukru podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm., wg stanu prawnego obowiązującego na dzień 30 czerwca 2007r. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2007 r. (data wpływu ? 3 lipca 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług oddzielnej płatności z tytułu cukru , jest prawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 ww ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 3 lipca 2007r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek z dnia 30 czerwca 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedstawionej w nim sprawie.

We wniosku podnosi Pan kwestię opodatkowania podatkiem od towarów i usług oddzielnej płatności z tytułu cukru. Z przedstawionego przez Pana we wniosku stanu faktycznego wynika, że w roku 2007 otrzymał Pan środki finansowe (przelewem na rachunek bankowy) dotyczące oddzielnej płatności z tytułu cukru. Płatność ta została przyznana decyzją Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w .............. Kwestia płatności z tytułu cukru została uregulowana w ustawie z dnia 18 grudnia 2003r.o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych i oddzielnej płatności z tytułu cukru /Dz.U.z 2004r. Nr 6, poz.40 ze zm./. Płatność ta jest przyznawana rolnikowi, który spełnia wymagania, na podstawie wniosku, po przedstawieniu umowy kontraktacyjnej z cukrownią na dostawę buraków cukrowych. Wysokość płatności cukrowej w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn ilości buraków cukrowych objętych umową dostawy, przeznaczonych do wyprodukowania cukru kwotowego i stawki tej płatności na 1 tonę buraków cukrowych. Należna kwota płatności uzależniona jest od wielkości przyznanego limitu produkcji buraka cukrowego w tonach na rok i pochodzi w całości ze środków UE. Jak zaznacza Pan we wniosku, w roku 2007 dokonał Pan opodatkowania płatności cukrowej podatkiem od towarów i usług wg 3% stawki. Z treści Pana wniosku wynika jednak, iż taki sposób rozliczenia tej płatności jest nieprawidłowy. Na uzasadnienie swego stanowiska przytacza Pan unormowanie zawarte w art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm./ oraz orzeczenie ETS C-184/00, dotyczące pojęcia dotacji bezpośrednio związanych z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Podnosi Pan, że fakt otrzymania lub nieotrzymania płatności cukrowej nie ma żadnego wpływu na cenę dostawy buraka cukrowego do cukrowni, a płatność cukrowa będzie się pojawiać również w sytuacji braku produkcji w danym roku, czy też zbycia przysługującemu Panu limitu produkcji innemu producentowi. Płatność cukrowa przyznana jest po dostawie buraków do cukrowni. Pana zdaniem płatność cukrowa ma podobny charakter jak płatność obszarowa lub płatność przyznawana producentom surowca tytoniowego z Agencji Rynku Rolnego.

Ustosunkowując się do kwestii podniesionej we wniosku, dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług oddzielnej płatności z tytułu cukru, tut.organ podatkowy stwierdza co następuje.

Stosownie do art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm./, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4-5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie natomiast z art.6a ust.1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych /Dz.U.z 2004r. Nr 6, poz.40 ze zm./ płatność cukrowa przysługuje producentowi rolnemu, który spełnia warunki do przyznania jednolitej płatności obszarowej w danym roku i który zawarł :

1) na rok gospodarczy 2006/2007 z producentem cukru umowę dostawy buraków cukrowych zgodnie z art.6 rozporządzenia Rady (WE) Nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru /Dz.Urz.UE L 58 z 28.02.2006r., str 1/, albo

2) na rok gospodarczy 2005/2006 umowę dostawy buraków cukrowych z producentem cukru, który zrzekł się w roku gospodarczym 2006/2007 kwoty zgodnie z art.3 rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 z dnia 20 lutego 2006r. ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej /Dz.Urz. UE L 58 z 28.02.2006r., str 42/.

Wysokość płatności cukrowej w danym roku kalendarzowym, zgodnie z art.6a ust.2 ww ustawy z dnia 18 grudnia 2003r., ustala się jako iloczyn ilości buraków cukrowych objętych umową dostawy, o której mowa w ust.1, przeznaczonych do wyprodukowania cukru kwotowego w rozumieniu art.2 pkt 5 rozporządzenia Nr 318/2006 i stawki tej płatności na 1 tonę buraków cukrowych.

Jak wynika z przytoczonych unormowań, do podstawy opodatkowania włącza się tylko te dotacje i subwencje, których wysokość w sposób bezpośredni uzależniona jest od ilości i wartości wykonywanych dostaw towarów lub usług oraz które mają bezpośredni wpływ na wysokość cen tych towarów lub usług. Kwestią zasadniczą jest to, czy są one dokonane w celu sfinansowania całości lub części dostaw towarów lub świadczenia usług, czy służą ogólnemu dofinansowaniu działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika , że otrzymał Pan oddzielne płatności z tytułu cukru w oparciu o przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 2003r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych i oddzielnej płatności z tytułu cukru. Wysokość płatności cukrowej w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn ilości buraków cukrowych objętych umową dostawy i stawki tej płatności za 1 tonę .

Otrzymana płatność nie jest związana z konkretną dostawą towarów. Płatność przyznana jest bowiem plantatorowi cukru już po zawarciu umowy kontraktacyjnej , w której została wskazana cena i w następnych latach jej otrzymanie nie będzie uzależnione od uprawy buraków cukrowych. Realizacja oddzielnej płatności z tytułu cukru jest dokonywana w oparciu o przepisy ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników krajów Unii Europejskiej.

Uwzględniając więc unormowanie art.29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz stan faktyczny przedstawiony przez Pana, stwierdzić należy, iż omawiane dopłaty jako nie mające bezpośredniego wpływu na ceny sprzedawanych buraków nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W świetle powyższego, w ocenie tut.organu podatkowego, stanowisko zajęte przez Pana w tej kwestii we wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje zażalenie.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika