Zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej prawa do obniżenia (...)
Zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z decyzji Naczelnika Urzędu Celnego.
Na wniosek upoważnionego przedstawiciela głównego zobowiązanego tj. Podatnika, Naczelnik Urzędu Celnego objął procedurą wspólnotowego tranzytu zewnętrznego T1 tkaninę tekstylną i wyroby z tkaniny tekstylnej. Eksporterem w/w towaru była białoruska firma A z siedzibą w Brześciu, a importerem firma B z siedzibą w Warszawie.
W świetle przepisu art. 91 ust. 2 lit. a Wspólnotowego Kodeksu Celnego przemieszczenie towarów niewspólnotowych w procedurze tranzytu wspólnotowego, odbywa się z zastosowaniem procedury zewnętrznego tranzytu wewnątrzwspólnotowego.
W myśl art. 96 ust. 1 lit. a oraz ust. 2 cytowanego powyżej kodeksu podstawowy zobowiązany (tut. Podatnik) jest osobą uprawnioną do korzystania z procedury wspólnotowego tranzytu zewnętrznego. Powinien on przedstawić w wyznaczonym terminie w urzędzie celnym przeznaczenia towary w nienaruszonym stanie i z zachowaniem środków zastosowanych przez organy celne w celu zapewnienia tożsamości towarów. Bez względu na określone powyżej obowiązki głównego zobowiązanego, osoba przewożąca towary lub ich odbiorca, który przyjmuje towary wiedząc o tym, że są one objęte procedurą tranzytu wspólnotowego, jest również zobowiązany do przedstawienia ich w nienaruszonym stanie w urzędzie celnym przeznaczenia w wyznaczonym terminie i z zachowaniem środków zastosowanych przez organy celne w celu zapewnienia tożsamości towarów.
W/w towar winien zostać przedstawiony w urzędzie celnym przeznaczenia w terminie do dnia 29.12.2005r.
Podstawowy zobowiązany tj. Podatnik (zgodnie z art. 94 ust. 1 ww. kodeksu) złożył zabezpieczenie w celu zapewnienia pokrycia długu celnego i innych opłat ponoszonych w odniesieniu do ww. towaru.
W dniu ...2006r w miejscowości Kałuszyn w powiecie Mińsk Mazowiecki ww. towar został skradziony. Z powodu nie wykrycia sprawców przestępstwa postępowanie zostało umorzone.
Zgodnie z art. 92 ust. 1 i 2 ww. kodeksu procedura tranzytu zewnętrznego zostaje zakończona, a obowiązki zobowiązanego spełnione, gdy towary objęte tą procedurą i właściwe dokumenty zostaną przedstawione, zgodnie z przepisami tej procedury, w urzędzie celnym przeznaczenia. Organy celne zamykają procedurę tranzytu zewnętrznego, jeżeli są w stanie stwierdzić, na podstawie porównania danych dostępnych w urzędzie wyjścia i danych dostępnych w urzędzie przeznaczenia, że procedura została w prawidłowy sposób zakończona.
Ponieważ ww. przesłanki nie zostały spełnione Naczelnik Urzędu Celnego wszczął postępowanie celne w sprawie usunięcia spod dozoru celnego towaru objętego wspólną procedurą tranzytową T1.
Zgodnie z art. 203 ust. 2 i 3 Wspólnotowego Kodeksu Celnego dług celny powstaje z chwilą usunięcia towaru spod dozoru celnego. W przypadku usunięcia towaru spod dozoru celnego, dłużnikami są odpowiednio osoba, która usunęła towar spod dozoru celnego, oraz osoby zobowiązane do wykonania obowiązków wynikające z czasowego składowania towarów oraz wynikających ze stosowania procedury celnej, którą towar ten został objęty.
Zgodnie z art. 19 ust 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm) obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego.
Naczelnik Urzędu Celnego wydał decyzję o naliczeniu należności celno-podatkowych do towaru objętego ww. tranzytem. Zgodnie z przedmiotową decyzją zobowiązanymi do zapłaty kwoty długu celnego oraz kwoty zobowiązania podatkowego w podatku VAT (z tytułu importu towarów) zostali Podatnik (główny zobowiązany) oraz przewoźnik.
Podatnik dokonał zapłaty długu celnego oraz podatku VAT.
Zapytanie Podatnika dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (wynikającego z ww. decyzji) od skradzionego towaru.
Podatnik uważa, że zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z decyzji Naczelnika Urzędu Celnego.
W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego oraz w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wyjaśnia:
Konstrukcja opodatkowania importu zakłada opodatkowanie konkretnego zdarzenia jakim jest import, tytuł prawny czy przyczyna faktyczna, dla którego towar jest sprowadzany nie ma dla ustawodawcy znaczenia.
Zgodnie z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym Spółka prowadzi działalność w zakresie agencji celnych i w związku z tą działalnością została obciążona cłem i podatkiem VAT. Przedmiotowe należności celno-podatkowe zostały przez Spółkę zapłacone.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu ? suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego.
Reasumując kwota podatku VAT określona w decyzji Naczelnika Urzędu Celnege stanowi dla Podatnika kwotę podatku naliczonego.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje stanowisko Spółki przedstawione w piśmie za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Na podstawie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.