Dotyczy stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w kwestii, czy Stowarzyszenie będzie (...)

Dotyczy stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w kwestii, czy Stowarzyszenie będzie prowadziło działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, podlegającą rejestracji dla celów tego podatku

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 24 stycznia 2007 r. (doręczonego dnia 1 marca 2007r. ), uzupełnionego pismami z dnia 15, 22 marca 2007 r. oraz 2 maja 2007 r. ( doręczonym odpowiednio dnia 21, 26 marca 2007 r. i 2 maja 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w kwestii, czy Stowarzyszenie będzie prowadziło działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, podlegającą rejestracji dla celów tego podatku, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

Porady prawne

stwierdza, że

stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 24 stycznia 2007 r. (doręczonym dnia 1 marca 2007r. ), uzupełnionymi pismami z dnia 15, 22 marca 2007 r. oraz 2 maja 2007 r. ( doręczonymi odpowiednio dnia 21, 26 marca 2007 r. i 2 maja 2007 r.) Stowarzyszenie ...........................w ...............................zwróciło się z pytaniem, czy w przypadku prowadzenia działalności polegającej na budowie pod szyldem stowarzyszenia zakładów oraz domków jednorodzinnych, a następnie ich przekazaniu ? sprzedaży na rzecz członków stowarzyszenia oraz odbiorców spoza stowarzyszenia, działalność ta winnapodlegać obowiązkowi rejestracji w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie ...........................w .......................wyjaśnia, że jest organizacją pozarządową pożytku publicznego, ponieważ spełnia wymogi określone w art. 3,4 i 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Celem statutowej działalności jest pomniejszanie bezrobocia i niedostatku w społeczeństwie poprzez uruchamianie społecznie użytecznej pracy, zapewniającej bezrobotnym utrzymanie, a społeczeństwu tanie usługi i wyroby. Stowarzyszenie wyjaśnia, że powołane zostało celem tworzenia pracy i niesienia tą pracą pomocy bezrobotnym, a w szczególności młodzieży kończącej co roku tysiące szkół i uczelni, mającej naturalne potrzeby wejścia w okres życia dorosłych, usamodzielnienia się, podjęcia pracy, posiadania mieszkania i założenia rodziny.

Realizacja zadań statutowych Stowarzyszenia polega zatem na tworzeniu wspólnie z bezrobotnymi stanowisk pracy, podejmowaniu przez nich pracy poprzez zrzeszanie się, powołanie jednostki organizacyjnej Stowarzyszenia zwanej Gminna Wspólnota Pracy ( GWP) i wybranie zarządu, który zatrudniał będzie na umowę o pracę ? bezrobotnych członków GWP. W tym celu stowarzyszenie wystąpiło do Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział w ...............o bezpłatne przekazanie dla stowarzyszenia 15 ha nieruchomości położonej w obrębie ........................., przeznaczonej zgodnie z planem zagospodarowania pod zabudowę domkami jednorodzinnymi. Po załatwieniu formalności związanych z darowizną na rzecz stowarzyszenia gruntu, stowarzyszenie ma zamiar budować osiedle mieszkaniowe. Ma zamiar uzbroić teren w media i wybudować ponad 100 ekologicznych domów jednorodzinnych, a następnie przekazać je na rzecz członków stowarzyszenia, bądź pozostałych odbiorców spoza stowarzyszenia. Dodatkowo planuje tworzenie zakładów produkcyjno-usługowych ( piekarnia, zakład produkcji stolarki budowlanej, wytwórnia wyrobów mięsnych), zatrudnianie tam bezrobotnych z godnym wynagrodzeniem, świadczenie usług i produkowanie wyrobów dobrej jakości i po niskich cenach. Dobra te przeznaczone byłyby głównie dla osób i rodzin niezamożnych. W pierwszej kolejności mają to być artykuły spożywcze i tanie mieszkania. W miarę poprawy sytuacji na rynku tj. gdy rynek będzie zapewniał pracę z godnym wynagrodzeniem, każdy będzie mógł zmienić pracę poprzez zatrudnienie na wolnym rynku lub podjąć działalność gospodarczą na własny rachunek.

Stowarzyszenie ........................... w ...........................wyjaśnia, iż nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług i jako organizacja pożytku publicznego może prowadzić równocześnie działalność niegospodarczą i gospodarcza pożytku publicznego. Informuje ponadto, że w myśl art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie ? zwolnione jest od określonych w tym artykule podatków.

W ocenie podatnika, w przedstawionym stanie faktycznym, uznać należy, że prowadzona działalność nie powinna podlegać obowiązkowi rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z art.15 ust.1 i ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl natomiast art.5 ust.1 pkt 1 wskazanej wyżej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres opisanych czynności zdefiniowany został natomiast odpowiednio w art.7 i art.8 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że czynności wymienione w art.5 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie w przypadku, gdy są wykonywane przez podatnika, czyli podmiot, realizujący samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Dodatkowo należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej, stworzona na potrzeby podatku od towarów i usług, ma bardzo uniwersalny charakter. Obejmuje bowiem swoim zakresem wszelkie czynności producentów, handlowców lub usługodawców, także wówczas gdy są one wykonane jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar ich dokonywania wielokrotnie. Działalność gospodarcza nie musi sprowadzać się do dokonywania czynności sprzedaży, może również wiązać się z dokonywaniem czynności, które mogą prowadzić w przyszłości do ich dokonania.

Jeżeli zatem Stowarzyszenie.............................dokonywać będzie odpłatnych dostaw towarów (np. budynków, domów jednorodzinnych, pieczywa, wyrobów mięsnych) lub odpłatnego świadczenia usług (montaż stolarki okiennej i drzwiowej) uzyska status podatnika podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 96 ust.1, ust.3 i ust.5 wskazanej na wstępie ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Przepis ten stanowi natomiast, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Oznacza to, że podatnik podatku od towarów i usług ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Od obowiązku tego ustawodawca zwolnił trzy kategorie podatników tj. podatników zwolnionych podmiotowo z podatku VAT, na podstawie art.113 ust.1 i ust. 9, podatników zwolnionych przedmiotowo, czyli wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z VAT na podstawie art.43 ust.1 lub 82 ust.3 oraz podatników, którzy dokonują dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, ponieważ nie wykonują oni czynności opisanych w art.5 ustawy.

Dodatkowo zauważyć należy, że w podatku od towarów i usług obowiązują dwie postacie zwolnień od opodatkowania dokonywanych dostaw towarów lub świadczenia usług: zwolnienie podmiotowe z uwagi na wysokość obrotów uzyskiwanych przez podatnika (art.113 ustawy) oraz zwolnienie przedmiotowe, przewidziane dla czynności dokonywanych przez podatnika (art.

43 i 82 ust.3 ustawy). W przypadku dostaw towarów (nie świadczenia usług) dokonywanych przez organizację pożytku publicznego przewidziano również zwolnienie w §8 ust.1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Przepis ten stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę towarów, z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257), dokonywaną przez organizacje pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.)), jeżeli towary te zostały nabyte przez te organizacje:

  1. jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162 , z późn. zm.4)),
  2. za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek, o których mowa w przepisach wymienionych w lit. a- z zastrzeżeniem ust. 2 i 3;
    Zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się:
  1. do pozostałej działalności, niezaliczonej do działalności pożytku publicznego, wyodrębnionej na podstawie art. 21 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  2. jeżeli organizacja pożytku publicznego narusza warunki lub zasady działania określone w ustawie wymienionej w pkt 1.
    Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, obowiązuje w odniesieniu do towarów:
  1. których wartość rynkowa uwzględniająca podatek przekracza 2.000 zł - wyłącznie w przypadku, gdy organizacja pożytku publicznego posiada dokumentację pozwalającą na identyfikację darczyńcy i potwierdzającą dokonanie darowizny, a w przypadku darowizny z terytorium państwa trzeciego posiada dodatkowo dokument celny, z którego wynika, że import tych towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy;
  2. pod warunkiem, że nabycie przez organizację pożytku publicznego zostało udokumentowane posiadaną fakturą lub dokumentem celnym potwierdzającym, że import towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że jeżeli Stowarzyszenie ...........................dokonywać będzie czynności opodatkowanych podatkiem VAT, będzie miało obowiązek ? w przypadku gdy czynności podlegające opodatkowaniu przekroczą w danym roku wartość sprzedaży, o której mowa w art.113 ustawy, a dokonywane czynności uprawniają do korzystania z tego zwolnienia do osiągnięcia limitu sprzedaży - do zarejestrowania się dla celów rozliczania tego podatku. W przypadku natomiast gdy dokonywane czynności objęte będą w całości zwolnieniem przedmiotowym od podatku VAT nie powstanie obowiązek rejestracji.

Z uwagi na wskazane okoliczności stwierdzić należało, że stanowisko podatnika wyrażone w złożonym zapytaniu jest nieprawidłowe.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, iż powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu Zażalenie wnosi się za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika