Czy przysługuje prawo do obniżenia podatku od towarów i usług (VAT) należnego o podatek naliczony (...)

Czy przysługuje prawo do obniżenia podatku od towarów i usług (VAT) należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup paliw wykorzystywanych do napędu następujących samochodów ciężarowych:1. samochód ciężarowy NYSA nr rej. xxxxxx,2. samochód STAR nr rej. xxxxxx ,3. samochód FORD TRANSIT nr rej. xxxxxx ,4. samochód JELCZ wywrotka nr rej. xxxxxx ,5. samochód JELCZ wywrotka nr rej. xxxxxx ,6. samochód ciężarowy STAR 200 nr rej. xxxxxx ,7. samochód ciężarowy VOLVO nr rej. xxxxxx ,8. ciągnik siodłowy SCANIA nr rej. xxxxxx ,9. samochód ciężarowy MERCEDES nr rej. xxxxxx ,10. ciągnik siodłowy IVECO nr rej. xxxxxx ,11. samochód ciężarowy KAMAZ nr rej. xxxxxx,12. samochód ciężarowy TATRA wywrotka nr rej. xxxxxx ,13. samochód ciężarowy TATRA betonomieszarka nr rej. xxxxxx ,14. samochód ŻUK nr rej. xxxxxx ,15. samochód ciężarowy GOLF nr rej. xxxxxx ,16. samochód ciężarowy GOLF nr rej. xxxxxx ,17. samochód ciężarowy GOLF nr rej. xxxxxx nie posiadających świadectwa homologacji. Samochody te zostały wyprodukowane i zakupione dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej w okresie kiedy świadectwa homologacji nie były wydawane ani wymagane.

W myśl art.88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. W artykule 86 ust.3 mowa jest o samochodach osobowych oraz innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:
DŁ = 357 kg + n x 68 kg
gdzie:
DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,
n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem kierowcy dla kierowcy
Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) zgodnie z art.86 ust.5 ustawy określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu poprzednim, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust.3.
Zgodnie z art.86 ust. 4 pkt 2 przepis ust. 3 nie dotyczy pojazdów specjalnych ? jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanej zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny.

Porady prawne

Zgodnie z wyjaśnieniami Ministra Finansów z dnia 14.05.2004r. (znak: PP-3-812-392/2004/JŁ/1585PP) ograniczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy z dnia 11 marca 2004r. nie stosuje się do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie paliw do napędu ciągników siodłowych. Kwota podatku naliczonego zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu tych ciągników, podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w podanej ustawie. Pojazdy te zgodnie z Polska Klasyfikacją Wyrobów i Usług mieszczą się zasadniczo w grupie ciągników drogowych i są one zaprojektowane co do zasady do ciągnięcia naczepy połączonej z tym pojazdem za pomocą siodła.

W związku z powyższym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku (VAT) naliczonego zapłaconego w cenie paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych nie posiadających homologacji, z wyjątkiem ciągników siodłowych.

Uzupełniając udzieloną Spółce informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego zawartą w piśmie z dnia 25.05.2004r.(znak:PP/443-15/04) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej informuje, że z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535) nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi.
Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984r., zgodnie z art.55 ustawy z dnia 1 lutego 1983r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 6, poz. 35). Pierwsze świadectwa homologacji typu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984r. Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych.
Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostało ono wydane.
Od 1984r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych.
Bliższe informacje w kwestiach odpowiedzi na pytania, czy dany typ pojazdu posiada polskie świadectwo homologacji ( lub świadectwo homologacji wydane w innym kraju europejskim uznawane w Polsce można uzyskać w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie.
Podatnik VAT , który odlicza podatek VAT naliczony od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdu winien wiedzieć (i to z całą pewnością), że eksploatowany przez niego pojazd objęty jest świadectwem homologacji obowiązującym w Polsce.
Dla organu podatkowego posiadanie dokumentu w formie świadectwa homologacji lub wyciągu ze świadectwa homologacji nie jest konieczne jeśli podatnik w inny sposób wykaże i udowodni, że dany pojazd objęty jest świadectwem homologacji, o którym mowa wcześniej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika