Czy przysługuje odliczenie podatku VAT z faktury wystawionej niezgodnie z § 9 ust.1 pkt. 4 rozporządzenia (...)
Czy przysługuje odliczenie podatku VAT z faktury wystawionej niezgodnie z § 9 ust.1 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. / Dz.U Nr. 90 poz.798 / ?
Działając na podstawie art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw / Dz.U z 2006 Nr. 217 poz. 1590 / oraz na podstawie art. 216 § 1 , art. 217 oraz art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa tekst jednolity / Dz.U Nr. 8 poz. 60 z 2005 r. ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 22 czerwca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz.U z 2004 r. Nr. 54 poz. 535 ze zm./ czy przysługuje odliczenie podatku VAT z faktury wystawionej niezgodnie z § 9 ust.1 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. / Dz.U Nr. 90 poz.798 / ?.
Uznaje stanowisko Strony za prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego .
U Z A S A D N I E N I E
Jak stanowił art. 14 a § 1 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa , stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe , kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym .W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego , o której mowa w § 1 , następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie .
W dniu 22 czerwca 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego . Zgodnie z art. 4 .1 cyt. wyżej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1 , w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy .
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Podatnik dokonuje , między innymi , zakupu drobnych towarów pakowanych zbiorczo w kartony , które na otrzymanej fakturze oznaczone są jako ? pakiet ? /np. pakiet mały 1 karton / i z tego tytułu dokonuje obniżenia podatku należnego . Czy takie określenie towaru na fakturze jest prawidłowym określeniem nazwy towaru w rozumieniu § 9 ust. 1 pkt. 4 przywołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r?. Jeżeli takie określenie nie jest prawidłowe , to czy w takim przypadku taka nieprawidłowość będzie skutkować zakwestionowaniem dokonanego przez spółdzielnię na podstawie takiej faktury obniżenia podatku należnego ?.
Stanowisko podatnika.
Zdaniem podatnika taki sposób określenia nazwy towaru jest nieprawidłowy , jednak dostawca twierdzi , iż tak sporządzona faktura i takie określenie towaru spełnia wymogi cytowanego wyżej rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje .
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy;
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: §9 ust. 1 pkt. 4 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom , zaliczkowego zwrotu podatku , wystawiania faktur , sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług , do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku / Dz.U Nr. 90 poz. 798/ , art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit. a), art. 88 ust. 1, ust. 3a, ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.) ?zwanej dalej ustawą.
Zastosowanie powołanych norm prawnych skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący:
Zgodnie z §9 ust. 1 pkt. 4 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom , zaliczkowego zwrotu podatku , wystawiania faktur , sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług , do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku / Dz.U Nr. 90 poz. 798/faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej :
- 1/ imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy
- 2/ numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 10 i 11
- 3/ dzień , miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczony jako ? Faktura VAT ? , podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym
- 4/ nazwę towaru lub usługi
- 5/ jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonywanych usług
- 6/ cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku
- 7/ wartość towarów lub wykonanych usług których dotyczy sprzedaż , bez kwoty podatku
- 8/ stawki podatku
- 9/ sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu
- 10/ kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów / usług /, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku
- 11/ wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku , z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku , lub niepodlegających opodatkowaniu 12/ kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem , wyrażoną cyframi i słownie
Biorąc pod uwagę powyższe zdaniem tut. Organu podatkowego otrzymana przez podatnika faktura VAT która w nazwie towaru posiada oznaczenie ? pakiet ? nie spełnia wymogów wynikających z §9 ust. 1 pkt. 4 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom , zaliczkowego zwrotu podatku , wystawiania faktur , sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług , do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku / Dz.U Nr. 90 poz. 798/.
Jednak każdy wydatek ponoszony przez podatnika wymaga indywidualnej oceny, pod kątem bezpośredniego związku z realizowanym obrotem, o czym stanowi art. 86 ust.
1 ustawy, zgodnie z którym ?w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatek naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124?. Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że faktura jest dokumentem stwierdzającym wykonane usługi bądź dostawę towarów i wynikające z niej wartości stanowią podstawę do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego.
- Jednakże realizacja powyższego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami zawartymi w Dziale IX ustawy (art. 88 ust. 1, ust. 3a, ust.4). I tak w art. 88 ust. 1 ustawy ustawodawca przewidział zakaz obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego do nabywanych przez podatnika:
- 1) importu usług, w związku z którymi zapłata należności jest dokonywana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy;
- 2) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego;
- 3) paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5;
- 4) usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem
- a) przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
- b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;
- 5) towarów i usług, których nabycie:
- a) zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7,
- b) nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.
- 1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi
Natomiast w myśl ust. 3a cytowanego wyżej artykułu nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
- a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
- b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
- 2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana;
- 3) wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
- 4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
- a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
- b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
- c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
- 5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
- 6) zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym. W ustępie 4 cytowanego artykułu stwierdzono, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Strony przedstawione w piśmie należy uznać za prawidłowe w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego .
Jednocześnie tut organ podatkowy informuje , że powyższa interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług . Zmiana przepisów w zakresie podatku od towarów i usług może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika .
Jednocześnie tut organ podatkowy informuje , że powyższa interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług . Zmiana przepisów w zakresie podatku od towarów i usług może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika .
Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14 a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia .