Czy dotacje, nie mające bezpośredniego wpływu na cenę towaru lub świadczonej usługi, uwzględnia (...)

Czy dotacje, nie mające bezpośredniego wpływu na cenę towaru lub świadczonej usługi, uwzględnia się przy ustalaniu za 2005 rok proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)?

Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W dniu 28.02. 2006 r. 'X' w A złożył wniosek o wydanie interpretacji w sprawie wpływu otrzymywanych w 2005 roku dotacji podmiotowych na ustalenie proporcji sprzedaży za 2005 rok.

Stan faktyczny przedstawia się następująco: 'X' w A jest samorządową instytucją świadczącą usługi w zakresie działalności kulturalnej. Część usług świadczonych przez ww. podmiot jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jednym ze źródeł finansowania działalności tej placówki są dotacje podmiotowe Urzędu Gminy.

Porady prawne

Zdaniem podatnika dotacji nie mających bezpośredniego wpływu na cenę towaru lub świadczonej usługi nie uwzględnia się przy ustalaniu za 2005 rok proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela pogląd podatnika i uznaje, że dotacji które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług nie uwzględnia się przy ustalaniu za 2005 rok proporcji sprzedaży, o której mowa w ww. art. 90 ustawy o podatku VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w art. 90 ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 2). Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności w związku z, którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z dniem 1 czerwca 2005 r. ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 90, poz.756) uchylono ust. 7 art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie, z którym do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wliczało się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 tej ustawy.

Zdaniem Naczelnika Urzędu ustalając proporcję należy uwzględniać przepisy obowiązujące w momencie jej ustalania co oznacza, że obliczając proporcję sprzedaży za 2005 rok uwzględnia się w niej tylko te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanych towarów lub świadczonych usług natomiast nie uwzględnia się dotacji otrzymanych w całym 2005 roku, które takiego wpływu na cenę nie mają. Za takim stanowiskiem przemawia też fakt, że proporcja wyliczona za 2005 rok będzie obowiązywać do rozliczania podatku naliczonego w 2006 roku i wyliczenie jej z uwzględnieniem dotacji otrzymanych do 1 czerwca 2005 r. spowoduje to, że wskaźnik nie będzie reprezentatywny. Brak jest też przepisów przejściowych, które wskazywałyby na konieczność uwzględnienia dotacji otrzymanych do 1 czerwca 2005 r. przy wyliczaniu proporcji sprzedaży za 2005 rok.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika