Jak powinna być wyliczana wartość części nakładu gazet przekazywanych na cele reklamy i reprezentacji, (...)

Jak powinna być wyliczana wartość części nakładu gazet przekazywanych na cele reklamy i reprezentacji, stanowiąca podstawę do naliczenia podatku VAT w fakturze wewnętrznej, jeżeli Wydawnictwo nie prowadzi szczegółowego rachunków kosztów wytworzenia jednego egzemplarza gazety?

P O S T A N O W I E NI E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sopocie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.03.2006r.(data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 31.03.2006r.) uzupełniony pismem z dnia 07 kwietnia 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie:

jak powinna być wyliczona wartość części nakładu gazet przekazywanych na cele reklamy i reprezentacji, stanowiąca podstawę do naliczenia podatku VAT w fakturze wewnętrznej, jeżeli Wydawnictwo nie prowadzi szczegółowego rachunków kosztów wytworzenia jednego egzemplarza gazety.

stwierdza, że:

stanowisko podatnika przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U z a s a d n i e n i e

W złożonym w tut. organie podatkowym piśmie z dnia 27 marca.2006r (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 31.03.2006r) uzupełniony pismem z dnia 07 kwietnia 2006r. Podatnik przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż Podatnik zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług reklamowych (PKD 7440Z) oraz marketingowych na terenie kraju. Dodatkowo od 03 kwietnia 2006r Strona rozpoczęła działalność wydawniczą (PKWiU 22.13.10-00.21).

Pierwszy numer Gazety wydawany przez Spółkę (14 z 2006roku) ukazał się dnia 03 kwietnia 2006r. Czasopismo jest tygodnikiem o zasięgu ogólnopolskim zarejestrowanym w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych pod numerem ISSN 0860-7613. Pismo poświecone jest tematyce finansowej, bankowej, ubezpieczeniowej i samorządowej. Zawiera aktualne informacje o innowacjach, najnowszych usługach, technologiach a także ludziach i wydarzeniach oraz komentarze znanych ekonomistów i menedżerów. Prezentuje również analizy ekonomiczne dotyczące światowej i polskiej gospodarki. Nie zalicza sie jednak do grup pism specjalistycznych. Planowany zakład - 8.000 egzemplarzy. Zakładana powierzchnia reklamowa nie przekroczy 67%.

Tygodniowy cykl realizowanej działalności wydawniczej przedstawia sie następująco:

Wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski,

Zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład, w taki sposób, że:

  • część egzemplarzy trafia do poszczególnych firm kolporterskich, z którymi Wydawnictwo zawarło umowy o dostawę prasy;
  • część zakładu zostanie przekazana do wskazanego urzędu pocztowego w celu rozesłania egzemplarzy gazety do poszczególnych prenumeratorów redakcyjnych;
  • każdorazowo część egzemplarzy w ilości ok. 150 szt będzie trafiała do Wydawnictwa w celach archiwalnych, jako obowiązkowe egzemplarze biblioteczne, dowodowe dla reklamodawców lub przekazywane na cele reprezentacji i reklamy.

Przewiduje się trzy rodzaje rozliczeń związane ze sprzedażą:

  • sprzedaż powierzchni reklamowej w Gazecie,
  • sprzedaż gazet do firm kolporterskich.
  • sprzedaż prenumeraty redakcyjnej.

Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej Spółki. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo.

Przewiduje się:

  1. możliwość otrzymania przedpłat (zaliczek) częściowych lub na całkowitą wartość zamówienia:

  2. - z tytułu umieszczania reklam w Gazecie,
    - z tytułu wykupu prenumeraty redakcyjnej.
  3. rozliczenie faktyczne sprzedaży po wykonaniu usługi (reklama w Gazecie) lub dostawy towarów (sprzedaży gazety):

  4. - w odniesieniu do sprzedaży powierzchni reklamowej - data sprzedaży, zgodnie z umową, jako data emisji lub miesiąc emisji (w przypadku cyklu reklam w kilku numerach),
    - w odniesieniu do sprzedaży gazet do firm kolporterskich przewiduje sie dwie kategorie umów;
    1. rozliczanie sprzedaży po otrzymaniu protokołu - w terminie przewidzianym w umowie, zostanie zafakturowana ilość faktycznie sprzedanych egzemplarzy:
    2. rozliczanie sprzedaży po wydaniu gazety - tygodniowo lub miesięcznie, zostanie wystawiona faktura sprzedaży, a po rozliczeniu protokołem sprzedaży w terminie przewidzianym w umowie, Wydawca wystawi fakturę korygującą na faktyczną ilość sprzedanych egzemplarzy.
    Umowy z kolporterami przewidują każdorazowo, iż nie sprzedane egzemplarze (tzw. zwroty), nieodebrane przez Wydawcę w określonym umową terminem, stają się własnością dystrybutora. Nie odebranie zwrotów w terminie uprawnia dystrybutora do przekazania ich na makulaturę. Umowa określa również, iż kwota uzyskana ze sprzedaży makulatury jest przychodem dystrybutora.
  5. przekazywanie egzemplarzy nieodpłatnie jako:

  6. - część nakładu rozdanego wśród studentów dowolnych uczelni;
    - wyłożona w miejscu ogólnodostępnym część nakładu, np. W holu biurowca, gdzie znajduje się siedziba Wydawcy lub też w poszczególnych punktach (oddziałach) podmiotów systemu na terenie całej Polski;
    - rozsyłane imiennie egzemplarze reklamowe, do potencjalnych przyszłych klientów, w celu zapoznania ich z zawartością i tematyką pisma przed ewentualnym zakupem prenumeraty;
    - darmowa prenumerata przyznawana wybranym kontrahentom w celach utrzymania dobrej współpracy i zachęcania do zamówienia większej ilości gazet lub prenumerat stałych.
  7. umieszczanie reklam przed zamknięciem numeru gazety, po obniżonej cenie cennikowej o rabat do 99%, w przypadkach dysponowania wolną powierzchnią reklamową, w celu zapełnienia numeru, lub też umieszczanie reklam darmowych o treści charytatywnej na rzecz podmiotów wpisanych na listę organizacji pożytku publicznego lub organizacji religijnych;
  8. umowy barterowe o wzajemne świadczenie usług polegających ze strony Podatnika na udostępnianiu powierzchni reklamowej w Gazecie, w zamian za usługi reklamowe w portalach internetowych oraz innego typu usługi świadczone na Podatnika korzyść, o wartościach ekwiwalentnych po zastosowaniu wzajemnych (różnych procentowo lub takich samych) rabatów z tytułu stałej współpracy (do 99%) - zgodnie z warunkami umowy lub innymi dokumentami opisującymi podstawę udzielenia rabatu).

Nabywcami gazet będą dowolne podmioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Zapytanie podatnika - 'Jak powinna być wyliczona wartość części nakładu gazet przekazywanych na cele reklamy i reprezentacji, stanowiąca podstawę do naliczenia podatku VAT w fakturze wewnętrznej, jeżeli Wydawnictwo nie prowadzi szczegółowego rachunków kosztów wytworzenia jednego egzemplarza gazety?'

Zdaniem Podatnika wartość netto stanowiąca podstawę do naliczenia podatku VAT w fakturze wewnętrznej, zgodnie z art. 29 ust.3, powinna przybrać taką wielkość, jak w przypadku faktycznej sprzedaży. Oznacza to, że wartość netto gazety wynosząca 8,41 zł. (przy założeniu wartości brutto 9 zł) powinna zostać pomnożona przez ilość przekazanych nieodpłatnie egzemplarzy i do tak wyliczonej podstawy powinno się doliczyć 7% stawkę podatku VAT (tak jak przy sprzedaży gazety PKWiU 22.13.10-00.21).

Odnosząc się do przedmiotowego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 ze zm.) - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust.10 ustawy - w przypadku dostawy, o której mowa w art. 7 ust.2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

Zgodnie z art. 106 ust.7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust.2 i art. 8 ust2, (...) wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (...).

W myśl § 25 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95 poz. 798 ze zm.) do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust.7 ustawy stosuje się odpowiednio § 12, § 16-20, § 23 i § 25 niniejszego rozporządzenia.

Mając na uwadze w/w stan prawny, stan faktyczny oraz pytanie i stanowisko Podatnika, należy stwierdzić, iż wartość netto stanowiąca podstawę do naliczenia podatku VAT w fakturze wewnętrznej powinna przyjąć taką wartość, jak w przypadku faktycznej sprzedaży. Oznacza to, że wartość netto gazety należy pomnożyć przez ilość przekazanych na cele reprezentacji i reklamy gazet i do tak wyliczonej podstawy należy doliczyć 7% stawkę podatku VAT, o ile spełnione są warunki wynikające z poz. 49 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w wniosku z dnia 27 marca 2006r.(uzupełniony pismem z dnia 07.04.2006r.) jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika