Czy istnieje możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących (...)

Czy istnieje możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z użytkowanym na podstawie umowy użyczenia lokalu?

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 26 października 2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 23 grudnia 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dot. możliwości dokonywania odliczeń podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z wynajmowanym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej lokalem - stwierdza, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Porady prawne

Uzasadnienie

W dniu 8 listopada 2005 r. do tutejszego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Podatnika z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w sprawie możliwości dokonywania odliczeń podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z wynajmowanym lokalem.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

W dniu 20.10.2005 r. Podatnik podpisał umowę użyczenia jednego piętra budynku przy ul. X. Powierzchnia przedmiotu użyczenia wynosi około 100 m2. Użyczający oddają do bezpłatnego używania Kancelarii prowadzonej przez Podatnika opisany wyżej przedmiot użyczenia na czas nieoznaczony. Na mocy umowy i ze względu na to, iż użyczane pomieszczenia stanowią około 50% powierzchni użytkowej całego budynku, Podatnik zobowiązał się do ponoszenia połowy kosztów związanych z eksploatacją ww. budynku, a w szczególności opłat za energię elektryczną, wodę, gaz, wywóz śmieci oraz za telefon stacjonarny. Wszelkie koszty wynikające z normalnego zużywania się przedmiotu użyczenia przez cały czas trwania umowy będzie ponosiła Kancelaria. Podatnik będzie też ponosił wszystkie koszty związane z remontem lub przebudową zajmowanych przez Niego pomieszczeń dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego Podatnik zwraca się z następującymi zapytaniami:
1. Czy przysługuje Mu prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki za energię elektryczną, gaz, wodę, wywóz śmieci lub telefon stacjonarny?
2. Czy może odliczyć podatek VAT wynikający z faktur wystawianych bezpośrednio na Kancelarię z tytułu remontu lokalu (np. wymiana systemu ogrzewania, instalacji wodnej, elektrycznej, malowanie, wymiana podłóg)?

Stanowisko podatnika w ww. kwestiach:
Ad.1. Kancelaria zamierza na podstawie dowodów wewnętrznych wystawionych przez siebie, a podpisanych przez jednego z użyczających, z załącznikiem w postaci kserokopii faktury, rachunku lub dowodu wpłaty (wystawionych na jednego z użyczających) za energię elektryczną, gaz wodę, wywóz śmieci lub telefon stacjonarny, zaliczać 50% wartości brutto ww. faktur do kosztów uzyskania przychodów bez możliwości odliczenia podatku VAT.
Ad.2. Podatnik może w całości dokonać odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawianych bezpośrednio na Kancelarię z tytułu remontu lokalu (wymiana systemu ogrzewania, instalacji wodnej, elektrycznej itd.)

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia, co następuje.

Umowa użyczenia jest umową uregulowaną w art. 710-719 Kodeksu cywilnego. Użyczenie jest umową, w której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego (art. 353 KC).

Z podatkowego punktu widzenia, podatnicy podatku od towarów i usług muszą pamiętać o tym, aby postanowienia umów nie pozostawały w sprzeczności z obowiązującymi przepisami podatkowymi.

Jak wynika z umowy użyczenia stanowiącej załącznik do wniosku o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego, Podatnik zwraca użyczającemu połowę kosztów oraz opłat związanych z eksploatacją budynku na podstawie wystawionych faktur VAT. W myśl art. 713 cyt. ustawy Kodeks cywilny, biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej. Zgodnie z art. 718 § 1 ww. ustawy po zakończeniu użyczenia biorący do używania zobowiązany jest zwrócić użyczającemu rzecz w stanie niepogorszonym; jednakże biorący nie ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem prawidłowego używania. Wszelki usługi dotyczące pomieszczenia oddanego w użyczenie, związane z funkcjonowaniem tego obiektu należą do wydatków, których ciężar powinien ponieść biorący w użyczenie, gdyż wiążą się z jego przychodami.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ograniczenia w obniżaniu podatku należnego o podatek naliczony wymieniono w art. 88 ww. ustawy. W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się z tytułu nabycia towarów i usług, w przypadku gdy wydatki na ich nabycie nie mogłyby zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Decydujące zatem w tym zakresie znaczenie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym zamieszczone w rozdziale 4 dotyczącym kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym Podatnik w przypadku kosztów innych niż opłaty za media, związanych z remontem lokalu, który będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup tych materiałów i usług.

Mając na uwadze przepisy prawa w zakresie podatku od towarów i usług oraz przedstawiony stan faktyczny tut. organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Podatnika wyrażone w piśmie jest prawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika