Czy w przypadku umieszczenia reklam, po cenie obniżonej o rabaty do 99% w uzasadnionych sytuacjach, (...)

Czy w przypadku umieszczenia reklam, po cenie obniżonej o rabaty do 99% w uzasadnionych sytuacjach, np. w celu zapewnienia numeru, należy opodatkować przychód powstały po uwzględnieniu rabatu, czy należy dodatkowo wystawić fakturę wewnętrzną, traktując różnicę pomiędzy wartością cennikową a uzyskanym przychodem jako nieodpłatne świadczenie i od tak wyliczonej wartości naliczyć podatek VAT.

Wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski,

Zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład, w taki sposób, że:

  • część egzemplarzy trafia do poszczególnych firm kolporterskich, z którymi Wydawnictwo zawarło umowy o dostawę prasy;
  • część zakładu zostanie przekazana do wskazanego urzędu pocztowego w celu rozesłania egzemplarzy gazety do poszczególnych prenumeratorów redakcyjnych;
  • każdorazowo część egzemplarzy w ilości ok. 150 szt będzie trafiała do Wydawnictwa w celach archiwalnych, jako obowiązkowe egzemplarze biblioteczne, dowodowe dla reklamodawców lub przekazywane na cele reprezentacji i reklamy.

Przewiduje się trzy rodzaje rozliczeń związane ze sprzedażą:

  • sprzedaż powierzchni reklamowej w Gazecie,
  • sprzedaż gazet do firm kolporterskich.
  • sprzedaż prenumeraty redakcyjnej.

Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej Spółki. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo.

Przewiduje się:

  1. możliwość otrzymania przedpłat (zaliczek) częściowych lub na całkowitą wartość zamówienia:

  2. - z tytułu umieszczania reklam w Gazecie,
    - z tytułu wykupu prenumeraty redakcyjnej.
  3. rozliczenie faktyczne sprzedaży po wykonaniu usługi (reklama w Gazecie) lub dostawy towarów (sprzedaży gazety):

  4. - w odniesieniu do sprzedaży powierzchni reklamowej - data sprzedaży, zgodnie z umową, jako data emisji lub miesiąc emisji (w przypadku cyklu reklam w kilku numerach),
    - w odniesieniu do sprzedaży gazet do firm kolporterskich przewiduje sie dwie kategorie umów;
    1. rozliczanie sprzedaży po otrzymaniu protokołu - w terminie przewidzianym w umowie, zostanie zafakturowana ilość faktycznie sprzedanych egzemplarzy:
    2. rozliczanie sprzedaży po wydaniu gazety - tygodniowo lub miesięcznie, zostanie wystawiona faktura sprzedaży, a po rozliczeniu protokołem sprzedaży w terminie przewidzianym w umowie, Wydawca wystawi fakturę korygującą na faktyczną ilość sprzedanych egzemplarzy.
    Umowy z kolporterami przewidują każdorazowo, iż nie sprzedane egzemplarze (tzw. zwroty), nieodebrane przez Wydawcę w określonym umową terminie, stają się własnością dystrybutora. Nie odebranie zwrotów w terminie uprawnia dystrybutora do przekazania ich na makulaturę. Umowa określa również, iż kwota uzyskana ze sprzedaży makulatury jest przychodem dystrybutora.
  5. przekazywanie egzemplarzy nieodpłatnie jako:

  6. - część nakładu rozdanego wśród studentów dowolnych uczelni;
    - wyłożona w miejscu ogólnodostępnym część nakładu, np. W holu biurowca, gdzie znajduje się siedziba Wydawcy lub też w poszczególnych punktach (oddziałach) podmiotów systemu na terenie całej Polski;
    - rozsyłane imiennie egzemplarze reklamowe, do potencjalnych przyszłych klientów, w celu zapoznania ich z zawartością i tematyką pisma przed ewentualnym zakupem prenumeraty;
    - darmowa prenumerata przyznawana wybranym kontrahentom w celach utrzymania dobrej współpracy i zachęcania do zamówienia większej ilości gazet lub prenumerat stałych.
  7. umieszczanie reklam przed zamknięciem numeru gazety, po obniżonej cenie cennikowej o rabat do 99%, w przypadkach dysponowania wolną powierzchnią reklamową, w celu zapełnienia numeru, lub też umieszczanie reklam darmowych o treści charytatywnej na rzecz podmiotów wpisanych na listę organizacji pożytku publicznego lub organizacji religijnych;
  8. umowy barterowe o wzajemne świadczenie usług polegających ze strony Podatnika na udostępnianiu powierzchni reklamowej w Gazecie, w zamian za usługi reklamowe w portalach internetowych oraz innego typu usługi świadczone na Podatnika korzyść, o wartościach ekwiwalentnych po zastosowaniu wzajemnych (różnych procentowo lub takich samych) rabatów z tytułu stałej współpracy (do 99%) - zgodnie z warunkami umowy lub innymi dokumentami opisującymi podstawę udzielenia rabatu).

Nabywcami gazet będą dowolne podmioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Zapytanie podatnika - 'czy w przypadku umieszczenia reklam, po cenie obniżonej o rabaty do 99% w uzasadnionych sytuacjach, np. w celu zapełnienia numeru, należy opodatkować przychód powstały po uwzględnieniu rabatu, czy należy dodatkowo wystawić fakturę wewnętrzną, traktując różnicę pomiędzy wartością cennikową a uzyskaniem przychodu jako nieodpłatne świadczenie i od tak wyliczonej wartości naliczyć podatek VAT?

Zdaniem Podatnika zgodnie z art. 29 ust.4 w przypadku obniżenia wartości reklamy o rabaty stosowane przez nasze Wydawnictwo podstawą naliczenia podatku VAT jest jedynie wartość przychodu udokumentowana fakturą sprzedaży (czyli wartość cennikowa pomniejszona o udzielony rabat).

Odnosząc się do przedmiotowego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Co do zasady zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwaną dalej ustawą - Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Z przepisu powyższego wynika, iż podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowi wartość netto towaru lub wartość netto świadczonej usługi.

W myśl art. 29 ust.4 ustawy - obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Z powołanego przepisu wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie jest niedozwolone na podstawie innych przepisów prawa, ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczonych towarów lub świadczonych usług, powoduje zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli zatem rabat jest udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), wówczas faktura dokumentująca tę dostawę opiewać winna na cenę właściwą już po dokonaniu rabatu, a więc Podatnik sumę wartości sprzedaży netto winien zmniejszyć o kwotę rabatu. Jeżeli udzielony rabat powoduje obniżenie ceny sprzedaży sprzedawca zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej, zgodnie z § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25maja 2005r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.nr 95 poz.798 ze zm.).

Mając na uwadze w/w stan prawny, stan faktyczny oraz pytanie i stanowisko Podatnika, należy stwierdzić, iż w przypadku obniżenia wartości reklamy o rabaty stosowane przez Wydawnictwo - podstawą naliczenia podatku VAT jest obrót pomniejszony o udzielony rabat.

Zatem Podatnik wystawiając fakturę sprzedaży winien wartość sprzedaży pomniejszyć o udzielony rabat.

Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku z dnia 27 marca 2006r.(uzupełniony pismem z dnia 07.04.2006r.) jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika