Czy pozyskując środki na program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej (...)

Czy pozyskując środki na program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej z Pąństwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, powiat będzie mógł obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione w piśmie złożonym w Urzędzie Skarbowym w dniu 25.07.2006 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny sprawy:

Powiat xxxx realizuje program 'EDUKACJA - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej' i stara się o dofinansowanie tego programu ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Kwota dofinansowania będzie obejmowała wartość brutto projektu czyli z podatkiem od towarów i usług.

Zapytania wnioskodawcy:

Czy w oparciu o art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr. 54 poz. 535 ze zm.) pozyskując te środki powiat będzie mógł obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony?

Stanowisko wnioskodawcy:

Powiat nie będzie mógł obniżyć podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ środki uzyskane w ramach dofinansowania kosztów projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:

Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, że - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym. Natomiast prawo do obniżenia wysokości podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje przy nabyciu towarów i usług:

  • wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. nie podlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  • wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Podsumowując należy stwierdzić, że jeżeli środki uzyskane przez Starostwo w ramach dofinansowania kosztów projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w ww. art. 86 ust. 1 ustawy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowinia. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 i 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika