Czy doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu od swojej filii w Niemczech?

Czy doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu od swojej filii w Niemczech?

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 lipca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 18 kwietnia 2007 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Pismem z dnia 18 kwietnia 2007 r. ( złożonym w tut. Urzędzie 24 kwietnia 2007 r.) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka nabyła na podstawie rachunku od swojej filii (oddziału) posiadającego siedzibę na terytorium Republiki Federalnej Niemiec samochód Ford Transit za kwotę 14.000 Euro. Filia zarejestrowana jest jako odrębny podmiot gospodarczy na terytorium Niemiec, przy czym nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Spółka zadała pytanie czy w przedstawionym stanie faktycznym doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz czy była zobowiązana do do uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdu, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium kraju.

W opinii Podatnika w przedstawionym stanie faktycznym nie doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (dalej ?WNT?), wobec czego brak było podstaw do uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu przedmiotowego pojazdu na terytorium kraju.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ? zwanej dalej ?ustawą?) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej 'podatkiem', podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż w opinii tut. organu podatkowego w przedstawionym stanie faktycznym nie dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel pomiędzy odrębnymi podmiotami. Filia Spółki nie posiada bowiem odrębnej osobowości prawnej, lecz jest jedynie wyodrębnioną jednostką organizacyjną Spółki. Zatem przemieszczenie towaru (w tym przypadku samochodu) następuje w ramach jednej jednostki organizacyjnej, którą jest Spółka.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust.

1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

W opinii tut. organu podatkowego użyty przez ustawodawcę w ww. art. 11 ust. 1 zwrot ?podatnika podatku od wartości dodanej? należy rozumieć jako podatnika wykonującego czynności opodatkowane podatkiem od wartości dodanej, nie natomiast jako podatnika formalnie zarejestrowanego dla celów podatku od wartości dodanej lub dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i posiadającego nadany numer identyfikacji podatkowej. Bowiem w przypadku, gdy któryś z tych warunków musi być spełniony, ustawodawca daje temu wyraz w sposób jednoznaczny, jak np. w art. 13 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy, w art. 28 ust. 3 lub art. 28 ust. 7 ustawy. Zatem fakt, iż filia Spółki nie jest formalnie zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej pozostaje bez znaczenia dla prawidłowego zidentyfikowania przedmiotowej transakcji dla celów podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż w przedstawionym stanie faktycznym doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Ponadto zgodnie z art. 103 ust. 4 ustawy przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju. Jednocześnie zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Z powyższego stanu prawnego wynika, iż Spółka była zobowiązana do wpłacenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu na terytorium kraju przedmiotowego samochodu.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 lipca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw niniejsza interpretacja wygasa z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były jej przedmiotem.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika