Czy w przypadku samochodów ciężarowych nie posiadających wyciągu ze świadectwa homologacji ani (...)

Czy w przypadku samochodów ciężarowych nie posiadających wyciągu ze świadectwa homologacji ani decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiego świadectwa przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od paliw silnikowych oraz gazu zakupionego do tych samochodów ?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 01.06.2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wyjaśnia, co następuje:

Stosownie do zapisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się między innymi do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż wynikająca ze wzoru określonego w art. 86 ust. 3 tj.:

Porady prawne

Dopuszczalna ładowność = 357 kg + ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy x 68 kg

Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa wyżej, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym (art. 86 ust. 5).

Jeżeli więc dopuszczalna ładowność pojazdu określona w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji jest równa lub wyższa od dopuszczalnej ładowności wyliczonej na podstawie powyższego wzoru, to podatnik posiada uprawnienie do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego z tytułu nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do napędu tego pojazdu.

Ustalenia, czy dopuszczalna ładowność pojazdu określona w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji jest równa lub wyższa od dopuszczalnej ładowności wyliczonej na podstawie powyższego wzoru nie jest wymagane w przypadku nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do napędu:
- pojazdów specjalnych - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny (art. 86 ust. 4 pkt 2).;
- pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika takie przeznaczenie (art. 86 ust. 4 pkt 3).

Biorąc pod uwagę powyższe dokumentem niezbędnym do ustalenia czy dany pojazd samochodowy spełnia przesłanki uprawniające podatnika do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego z tytułu zakupu paliwa, oleju napędowego oraz gazu do napędu tego pojazdu jest wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

Należy w tym miejscu dodać, iż obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Do chwili obecnej świadectwa te wydaje Minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla którego zostało ono wydane. Od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych.

W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej, należy wyjaśnić, że np: europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu.

Z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy.
Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj., że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem.

Stanowisko Pana jest prawidłowe, pod warunkiem posiadania wyżej opisanych wyciągów ze świadectwa homologacji lub decyzji zwalniających z obowiązku uzyskania takich świadectw dla danego typu używanych przez Pana samochodów.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika