Czy wartość umieszczonej nieodpłatnie reklamy o treści charytatywnej na rzecz organizacji pożytku (...)

Czy wartość umieszczonej nieodpłatnie reklamy o treści charytatywnej na rzecz organizacji pożytku publicznego stanowi darowiznę w wysokości cennikowej, oraz w tej wysokości stanowi również podstawę do naliczenia podatku VAT w fakturze wewnętrznej?

Wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski,

Zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład, w taki sposób, że:

  • część egzemplarzy trafia do poszczególnych firm kolporterskich, z którymi Wydawnictwo zawarło umowy o dostawę prasy;
  • część zakładu zostanie przekazana do wskazanego urzędu pocztowego w celu rozesłania egzemplarzy gazety do poszczególnych prenumeratorów redakcyjnych;
  • każdorazowo część egzemplarzy w ilości ok. 150 szt będzie trafiała do Wydawnictwa w celach archiwalnych, jako obowiązkowe egzemplarze biblioteczne, dowodowe dla reklamodawców lub przekazywane na cele reprezentacji i reklamy.

Przewiduje się trzy rodzaje rozliczeń związane ze sprzedażą:

  • sprzedaż powierzchni reklamowej w Gazecie,
  • sprzedaż gazet do firm kolporterskich.
  • sprzedaż prenumeraty redakcyjnej.

Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej Spółki. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo.

Przewiduje się:

  1. możliwość otrzymania przedpłat (zaliczek) częściowych lub na całkowitą wartość zamówienia:

  2. - z tytułu umieszczania reklam w Gazecie,
    - z tytułu wykupu prenumeraty redakcyjnej.
  3. rozliczenie faktyczne sprzedaży po wykonaniu usługi (reklama w Gazecie) lub dostawy towarów (sprzedaży gazety):

  4. - w odniesieniu do sprzedaży powierzchni reklamowej - data sprzedaży, zgodnie z umową, jako data emisji lub miesiąc emisji (w przypadku cyklu reklam w kilku numerach),
    - w odniesieniu do sprzedaży gazet do firm kolporterskich przewiduje sie dwie kategorie umów;
    1. rozliczanie sprzedaży po otrzymaniu protokołu - w terminie przewidzianym w umowie, zostanie zafakturowana ilość faktycznie sprzedanych egzemplarzy:
    2. rozliczanie sprzedaży po wydaniu gazety - tygodniowo lub miesięcznie, zostanie wystawiona faktura sprzedaży, a po rozliczeniu protokołem sprzedaży w terminie przewidzianym w umowie, Wydawca wystawi fakturę korygującą na faktyczną ilość sprzedanych egzemplarzy.
    Umowy z kolporterami przewidują każdorazowo, iż nie sprzedane egzemplarze (tzw. zwroty), nieodebrane przez Wydawcę w określonym umową terminie, stają się własnością dystrybutora. Nie odebranie zwrotów w terminie uprawnia dystrybutora do przekazania ich na makulaturę. Umowa określa również, iż kwota uzyskana ze sprzedaży makulatury jest przychodem dystrybutora.
  5. przekazywanie egzemplarzy nieodpłatnie jako:

  6. - część nakładu rozdanego wśród studentów dowolnych uczelni;
    - wyłożona w miejscu ogólnodostępnym część nakładu, np. W holu biurowca, gdzie znajduje się siedziba Wydawcy lub też w poszczególnych punktach (oddziałach) podmiotów systemu na terenie całej Polski;
    - rozsyłane imiennie egzemplarze reklamowe, do potencjalnych przyszłych klientów, w celu zapoznania ich z zawartością i tematyką pisma przed ewentualnym zakupem prenumeraty;
    - darmowa prenumerata przyznawana wybranym kontrahentom w celach utrzymania dobrej współpracy i zachęcania do zamówienia większej ilości gazet lub prenumerat stałych.
  7. umieszczanie reklam przed zamknięciem numeru gazety, po obniżonej cenie cennikowej o rabat do 99%, w przypadkach dysponowania wolną powierzchnią reklamową, w celu zapełnienia numeru, lub też umieszczanie reklam darmowych o treści charytatywnej na rzecz podmiotów wpisanych na listę organizacji pożytku publicznego lub organizacji religijnych;
  8. umowy barterowe o wzajemne świadczenie usług polegających ze strony Podatnika na udostępnianiu powierzchni reklamowej w Gazecie, w zamian za usługi reklamowe w portalach internetowych oraz innego typu usługi świadczone na Podatnika korzyść, o wartościach ekwiwalentnych po zastosowaniu wzajemnych (różnych procentowo lub takich samych) rabatów z tytułu stałej współpracy (do 99%) - zgodnie z warunkami umowy lub innymi dokumentami opisującymi podstawę udzielenia rabatu).

Nabywcami gazet będą dowolne podmioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Zapytanie podatnika - 'czy wartość umieszczonej nieodpłatnie reklamy o treści charytatywnej na rzecz organizacji pożytku publicznego stanowi darowiznę w wysokości cennikowej, oraz w tej wysokości stanowi również podstawę do naliczenia podatku VAT w fakturze wewnętrznej?'.

Zdaniem Podatnika zgodnie z art. 7 ust.2 w powiązaniu z art. 29 ust.3 wartość cennikowa reklamy umieszczonej nieodpłatnie na rzecz organizacji pożytku publicznego, stanowi darowiznę przekazaną na rzecz tej organizacji i podlega naliczeniu podatku VAT w fakturze wewnętrznej.

Odnosząc się do przedmiotowego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwaną dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego wynika, iż co do zasady dostawa towarów podlega opodatkowaniu jedynie, w przypadku gdy jest dostawą odpłatną. Od powyższej zasady ustawodawca przewidział wyjątki, o których mowa w art. 7 ust.2 ustawy, który stanowi, iż przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust.3 ustawy, przepisu ust.2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Darowizna w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług jest czynnością zrównaną z odpłatną dostawą i podlega opodatkowaniu - jeżeli jest dokonywana na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tej czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 29 ust.10 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust.2, w tym zatem i darowizny, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towaru, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

Czynność darowizny opodatkowaną podatkiem VAT dokumentuje się fakturą wewnętrzną (art. 106 ust.7 ustawy).

Mając na uwadze w/w stan prawny, stan faktyczny oraz pytanie i stanowisko Podatnika, należy stwierdzić, iż wartość cennikowa reklamy o treści charytatywnej umieszczonej nieodpłatnie na rzecz organizacji pożytku publicznego stanowi darowiznę przekazaną na rzecz tej organizacji i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku z dnia 27 marca 2006r.(uzupełniony pismem z dnia 07.04.2006r.) jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika