Dotyczy sposobu obliczania limitu 33% powierzchni przeznaczonej na ogłoszenia handlowe, reklamy lub (...)
Dotyczy sposobu obliczania limitu 33% powierzchni przeznaczonej na ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe dla wydawanego tygodnika lokalnego.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, wnioskodawca wydaje tygodnik lokalny ?Gwarek?. Przedmiotowe czasopismo spełnia co do zasady wymogi czasopisma specjalistycznego, określonego w art.146 ust.4 ustawy o VAT, dla opodatkowania którego właściwą stawką jest zgodnie z art.146 ust.1 pkt.3 tiret2 stawka zerowa. Tygodnik ?Gwarek? oznaczony jest symbolem ISSN o numerze 0209-0368, objęty kodem PKWiU 22.13.10-00.21, PCN 4902 90 10 0. Czasopismo wydawane przez Jednostkę zawiera informacje na tematy lokalne. Jest ono publikowane w regularnych odstępach w postaci odrębnych numerów, objętych wspólnym tytułem, których zakończenia nie przewiduje się, w nakładzie 11.500 egzemplarzy. Na łamach tygodnika zamieszczane są m.in.: dodatki samorządowe ? opłacane przez jednostki samorządu terytorialnego strony gazetowe, informujące o pracach władz miejskich, powiatowych, urzędów, podległych im jednostek takich jak szkoły, przedszkola, zakłady budżetowe a także nekrologi, płatne oświadczenia ugrupowań politycznych, komitetów wyborczych, płatne podziękowania osób fizycznych i prawnych, ogłoszenia jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielni mieszkaniowych itd., informujące o przetargach, konkursach na obsadę stanowisk, wyłożeniu do wglądu projektów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego itd., płatne zawiadomienia o utrudnieniach w ruchu drogowym, przerwach w dostawie wody, energii elektrycznej itd. Przepisy ustawy nie precyzują w jaki sposób obliczać 33% powierzchni czasopisma przeznaczonej na ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku czasopism wydawanych cotygodniowo należ brać pod uwagę przeciętne miesięczne przeznaczenie powierzchni na wskazane powyżej informacje, bowiem podstawowym okresem rozliczeniowym w podatku VAT jest okres miesięczny. Również wnioskodawca rozlicza podatek VAT co miesiąc. Zdaniem Jednostki należy przyjąć, iż obliczanie limitu 33% powierzchni przeznaczonej w wydawnictwie na ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe winno odnosić się każdorazowo do jednego miesiąca. Jednostka argumentuje, że przyjęcie wykładni przepisu, zgodnie z którą limit określony ustawą dotyczy odrębnie każdego kolejnego numeru tygodnika, prowadziłoby niejednokrotnie do nieuzasadnionego na gruncie przepisów ustawy o VAT obciążenia podatkowego. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w której tylko jeden numer tygodnika wydany w danym miesiącu przekracza określony ustawą limit. W takim przypadku wnioskodawca traciłby prawo do zastosowania stawki 0% w danym miesiącu również w odniesieniu do tygodników, które limitu tego nie przekroczyły. Dlatego też z uwagi na ustanowienie miesiąca jako podstawowego okresu rozliczeniowego w podatku VAT, Jednostka stoi na stanowisku, iż w przypadku czasopism o charakterze tygodników, limit 33% powierzchni przeznaczonej nieodpłatnie lub odpłatnie na na ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe należy obliczać na podstawie przeciętnego przeznaczenia powierzchni w danym miesiącu. Jednostka podkreśla, że przyjęcie takiego rozwiązania jest zgodne z podstawową zasadą prawa podatkowego, w myśl której w razie wątpliwości interpretacyjnych należy orzekać na korzyść podatnika. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach dokonał następującej oceny prawnej przedstawionego przez podatnika stanowiska: Zgodnie z przepisem art.146 ust.1 pkt3 lit.a) tiret drugie ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. nr 54, poz. 535 z 2004r z późn. zm. ) ? w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia czasopism specjalistycznych. W myśl art.146 ust.