Biuro Podróży organizuje imprezy szkolne polegajace na przygotowywaniu programów wycieczek dla uczniów (...)

Biuro Podróży organizuje imprezy szkolne polegajace na przygotowywaniu programów wycieczek dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a następnie ich realizacji tzn. na rezerwacji hoteli, posiłków, wejść do muzeów itd. Wątpliwości budzą stawki podatku VAT za organizację wycieczek szkolnych - edukacyjnych tzn. czy przy organizacji tego typu imprez będzie obowiązywała stawka 22%, 0% czy też może imprezy takie zwolnione są z podatku VAT ?

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity : Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz.60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.11.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wysokości stawki podatku VAT dla usług w zakresie organizacji wycieczek szkolnych - stwierdza, iż stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

Pismem z dnia 20.11.2006r., które wpłynęło do kancelarii tut. organu podatkowego w dniu 16.03.2007r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny :

.....................organizuje imprezy szkolne polegające na przygotowywaniu programów wycieczek dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a następnie ich realizacji tzn. na rezerwacji hoteli, posiłków, wejść do muzeów itd. Wątpliwości budzą stawki VAT za organizację wycieczek szkolnych - edukacyjnych tzn. czy przy organizacji tego typu imprez będzie obowiązywała stawka 22%, 0%, czy też może imprezy takie zwolnione są z podatku VAT ?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi organizacji wycieczek szkolnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wyjaśnia co następuje :

Zgodnie z art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54 poz.535 ze zmian.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art.119 ust.1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust.5. W świetle art.119 ust.2 ww. ustawy przez marżę, o której mowa w ust.1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

W myśl art.119 ust.3 ustawy o VAT przepis ust.1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, a w przypadku gdy podatnik :1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju ;2) działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek ;3) przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty ;4) prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

Na podstawie art.119 ust.5 ustawy o VAT w przypadku, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej ?usługami własnymi?, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art.29. Wówczas podatnik obowiązany jest do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.

Zgodnie z § 3 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U.Nr 97 poz.970 ze zmian.) w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art.119 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi. Istotnym jednak w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wykonywanych usług z uwagi na to, że organy podatkowe uprawnione są jedynie do wskazania podatnikowi właściwej stawki podatku od towarów i usług. Ewentualne udzielenie informacji o stawce podatku od towarów i usług na towary i usługi dokonywana jest na podstawie klasyfikacji statystycznej zawartej w opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi ? Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych. Wyłączną odpowiedzialność za prawidłową pod względem statystycznym, jak i podatkowym identyfikację świadczonych usług ponosi podatnik. Właściwym zatem do dokonania ww. klasyfikacji jest urząd statystyczny. Komunikatem z dnia 05 listopada 2002r. ( Dz.U. GUS nr 12 poz.87 ) w sprawie trybu wydania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Prezes GUS postanowił, że od 1 stycznia 2003r. do wydania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych ( PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest Urząd Statystyczny w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych mieszczący się przy ul. Suwalskiej 29, 93-176 Łódź. Jeśli zatem w opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, wykonywane przez Spółkę usługi, polegające na świadczeniu usług organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży w postaci wycieczek szkolnych zostaną zaklasyfikowane do PKWiU ex 55.2 - ?usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania? i nie będą stanowiły usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich o symbolu PKWiU ex 55.12.15, wówczas usługi te będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%. W przypadku natomiast zakwalifikowania powyższych usług do usług turystycznych będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług metodą marży określoną w art.119 ww. ustawy. Kwota marży od świadczenia usług turystyki opodatkowana jest zasadniczo stawką podstawową VAT w wysokości 22%, z wyłączeniem przypadków, gdy opodatkowanie to wynosi jednak 0%. Ta preferencyjna stawka VAT liczona od kwoty marży, dotyczy jednak wyłącznie usług turystyki świadczonych na terytorium krajów spoza Unii Europejskiej.

W świetle powyższego, stanowisko Jednostki wyrażone w złożonym wniosku należy uznać za nieprawidłowe i orzec jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika