dotyczyzakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącej obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem (...)

dotyczy
zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącej obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy fiskalnej w grudniu 2006r, nieodpłatnego wydania towaru w ramach konkursu oraz stawki podatku VAT na nieodpłatnie wydany używany samochód osobowy Panda

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 14 stycznia 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) po rozpatrzeniu wniosku Spółki Jawnej XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXw Łomży ul. Xx z dnia 06.11.2006r. (data wpływu 08.11.2006r. ) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącej obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy fiskalnej w grudniu 2006r, nieodpłatnego wydania towaru w ramach konkursu oraz stawki podatku VAT na nieodpłatnie wydany używany samochód osobowy Panda,

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży stwierdza:

Porady prawne

w stanie faktycznym przedstawionym w piśmie Spółki,

1. w przypadku, gdy Spółka w grudniu 2006r. w ramach konkursu wydaje nieodpłatnie towarynp. żelazka, czajniki, roboty kuchenne oraz inne artykuły użytku domowego i samochódosobowy Panda, to na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz.U. Nr 51, poz. 375 z późn. zm.) wydanietych towarów jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasyrejestrującej, jako czynność wymieniona w poz. 51 załącznika do ww. rozporządzenia,

2. nieodpłatne wydanie w ramach ww. konkursu samochodu osobowego Panda stanowiącegomajątek spółki jest zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórychprzepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.),

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 06.11.2006r. ( data wpływu 08.11.2006r. ) spółka jawna ?xxxx wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy fiskalnej w grudniu2006r. nieodpłatnego wydania towarów w ramach konkursu oraz stawki podatku VAT na nieodpłatnie wydany samochód osobowy. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży w dniu 01.02.2007r. wydał postanowienie Nr PP/443-38/06 ( doręczone 07.02.2007r.) stwierdzając w nim, iż nieodpłatne wydanie w/w towarów jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Spółka na powyższe postanowienie wniosła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku. Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku decyzją Nr PP.III74430-94/IA/07 z dnia 30.04.2007r. uchylił zaskarżone postanowienie z uwagi na niedokładne zbadanie stanu faktycznego w zakresie ustalenia czy nieodpłatne wydanie towarów w ramach konkursu jest loterią promocyjną zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt. 9 ustawy z dnia 29 lipca 1992r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2004r. Nr 4, poz.27 ze zm.). Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku stwierdził, że w celu właściwego zastosowania przepisów prawa przy ponownym rozpatrywaniu wniosku o udzielenie interpretacji przez organ podatkowy konieczne jest doprecyzowanie przez Podatnika stanu faktycznego. Spółka pismem z dnia 23.05.2007r. uzupełniła w/w wniosek o regulamin konkursu oraz doprecyzowała własne stanowisko w sprawie. Po ponownym i wnikliwym przeanalizowaniu stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Stan faktyczny

W piśmie z dnia 06.11.2006r. Spółka Jawna ?XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX S-ka przedstawiła następujący stan faktyczny:

,, Spółka Jawna prowadząca działalność pod firmą: ,, XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX i S-ka prowadzi działalność, której przedmiotem jest sprzedaż wyrobów farmaceutycznych w ramach prowadzonej przez spółką apteki. Wspólnicy spółki zobowiązani są do prowadzenia ksiąg rachunkowych a spółka jawna jest podatnikiem VAT czynnym. W miesiącu październiku 2006r. w celu zwiększenia obrotów sprzedaży przeprowadza sprzedaż promocyjną w ramach której to sprzedaży losowane będą nagrody rzeczowe np. żelazka, czajniki, roboty kuchenne oraz inne artykuły użytku domowego i samochód osobowy Panda. Przedmioty te zostaną wydane nabywcom leków sprzedawanych przez spółkę w ramach promocji w miesiącu grudniu 2006r. natomiast w chwili obecnej zostały przyjęte do magazynu spółki. Strona nadmienia, iż w miesiącu grudniu 2006r. wydatki z tego tytułu zostaną zaliczone do reklamy niepublicznej limitowanej, o której to reklamie mowa w art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy z dnia 26 lipca 199Ir. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Z 2000 Nr 14, poz. 176 ze zm. ) a kwota tychże wydatków nie przekracza limitu ustawowego. Strona jednocześnie nadmienia, iż sprzedaż w aptece leków jest ewidencjonowana za pośrednictwem kas fiskalnych. '

Ponadto do pisma z dnia 23.05.2007r. Spółka załączyła regulamin konkursu. Zgodnie z postanowieniami regulaminu:

?pkt 1. Czas trwania konkursu: od 15.01.2006r do 15.12.2006r. ',

?pkt 2 W konkursie mogą brać udział wszyscy pacjenci, posiadający kartę stałego klienta Apteki na Dwornej Glińscy i s-ka s.j. z/s w Łomży przy ul. Dwornej 8 ',

?pkt 8 Nagrodzeni zostaną pacjenci, posiadający kartę stałego klienta, którzy dokonają odpłatności gotówkowej o największej wartości w okresie wymienionym w p. 1 regulaminu '.

Pytanie podatnika:

? Czy spółka jawna ma obowiązek zaewidencjonowania w miesiącu grudniu 2006 wydania w ramach konkursu nieodpłatnego w/wym. towarów za pośrednictwem kasy fiskalnej; Jaką stawką podatkową należy opodatkować nieodpłatne wydanie w ramach konkursu używanego samochodu osobowego Panda, przy nabyciu którego to samochodu został odliczony od podatku należnego w miesiącu grudniu 2005r. podatek naliczony w wysokości limitu, o którym to limicie mowa w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.), a niniejszy samochód jest zaewidencjonowany od miesiąca grudnia 2005r. w ewidencji środków trwałych prowadzonej przez spółkę jawną i jest od miesiąca grudnia 2005r.użytkowany przez spółkę jawną przy prowadzeniu działalności gospodarczej. '

Stanowisko podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku:

? W załączniku nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas fiskalnych (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm. ) nie zostało wymienione, iż nieodpłatne wydawanie towarów dla osób fizycznych w ramach konkursu jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas fiskalnych, skutkiem czego należy uznać, iż na spółce jawnej w miesiącu grudniu 2006r.

spoczywać będzie obowiązek zaewidencjonowania za pośrednictwem kas fiskalnych nieodpłatnego wydania w ramach konkursu promocyjnego wskazanych na wstępie towarów, w tym używanego samochodu osobowego marki Panda. Przedmiotowy samochód osobowy bezspornie jest samochodem używanym od ponad 6 miesięcy, skutkiem czego nieodpłatne jego wydanie w ramach konkursu dla osoby fizycznej jest na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od podatku. Bez znaczenia natomiast w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż w miesiącu grudniu z tytułu nabycia przedmiotowego samochodu spółka odliczyła od podatku należnego limitowaną część podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT, dokumentującej jego nabycie..'.

Pismem z dnia 23.05.2007r. spółka uzupełniła swoje stanowisko o to, ? iż zdaniem strony przedmiotowy konkurs nie jest grą losową, o której to grze mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992r. O grach losowych i zakładach wzajemnych (Dz. U. Z 2004r. Nr 4, poz. 27 ze zm.)

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz.U. z 14 stycznia 2005r. Nr 8, poz. 60 ), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie ( art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej).

Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku w decyzji Nr PP.III/4430-94/1 A/07 z dnia 30.04.2007r. stwierdził, iż na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie można w sposób jednoznaczny przyjąć, że nieodpłatne wydanie towarów wskazanych w piśmie podatnika jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas fiskalnych, jak również nie można się zgodzić z Pełnomocnikiem, że wydanie tych towarów ewidencjonowaniu przy użyciu kas podlega. Jako uzasadnienie ww. stwierdzenia Dyrektor IS w Białymstoku wskazał, że stosownie do art. 6 pkt.3 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do działalności w zakresie gier losowych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegających opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie, a zgodnie z art. 2 ust.l pkt. 9 ustawy z dnia 29 lipca 1992r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2004r. Nr 4, poz.27 ze zm.) grami losowymi sąm.in. loterie promocyjne.

Po ponownej analizie stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży stwierdza:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt. 9 ustawy z dnia 29 lipca 1992r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2004r. Nr 4, poz.27 ze zm.) grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki określa regulamin.

Są to m.in. loterie promocyjne, w których uczestniczy się poprzez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu przedmiotowy konkurs nie jestloterią promocyjną zgodnie z ww. art. 2 ust.l pkt. 9, ponieważ wynik tego konkursu nie zależy od przypadku, lecz od największej wartości dokonanych zakupów. Zgodnie z pkt 8 regulaminu 'nagrodzeni zostaną pacjenci, posiadający kartę stałego klienta, którzy dokonają odpłatności gotówkowej o największej wartości w okresie wymienionym w p.l regulaminu'.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 6 ust.3 ww. ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się m.in. do działalności w zakresie gier losowych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegających opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Zgodnie z art.40 ust.4 ww. ustawy o grach i zakładach wzajemnych, prowadzenie działalności w zakresie wymienionym w art.2 ust.l pkt 9 i 10, w więc m.in. w zakresie loterii promocyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier. Wydanie towarów przez Spółkę w ramach sprzedaży promocyjnej, także w sytuacji gdyby wydanie to było w rozumieniu art.2 ust.l pkt 9 ww. ustawy o grach i zakładach wzajemnych loterią promocyjną, nie podlega na podstawie art. 6 ust. 3 ww. ustawy o VAT wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, a zatem w tej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 w/w ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tymbyłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ichdomowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
2.wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub części.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 w/w ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 w/w ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazanie przez podatnika jednej osobie towary:

1.o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającąna ustalenie tożsamości tych osób;
2.których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cenanabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług(Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych ni epro wadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 2 pkt 1 w/ rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 30 czerwca 2007r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Poz. 51 w/w załącznika stanowi, iż zwolnione z obowiązku ewidencjonowania są czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o VAT przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr. 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatkunaliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Z analizy w/w przepisów wynika, iż odpłatną dostawą towarów jest również przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa - w formie prezentów przekraczających małą wartość (art. 7 ust. 4 przywoływanej ustawy podatkowej) w tym prezentów nie mających statusu próbek oraz drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych - na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, pod tym warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka jest organizatorem konkursu w ramach którego zwycięzcom przekazywane zostają nagrody rzeczowe np. żelazka, czajniki, roboty kuchenne oraz inne artykuły użytku domowego i samochód osobowy marki Panda. Zdaniem tutejszego organu podatkowego ww. towary, które Spółka przekazuje w ramach organizowanego konkursu, to prezenty stanowiące zachętę dla nabywcy do zwiększenia zakupów towarów Spółki. Podatnik poprzez wręczenie przedmiotowych towarów zmierza do zwiększenia uzyskiwanych przez siebie obrotów.

Zatem, jeżeli wartość przekazywanych przez Spółkę towarów przekracza wartość małych prezentów (art. 7 ust. 4 przywoływanej ustawy podatkowej), a przekazanie tych towarów związane jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem i Stronie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, to stwierdzić należy, że zostały spełnione przesłanki, aby przekazanie tych towarów uznać zgodnie z art. 7 ust.2 za odpłatną dostawę towarów, która stosownie do art. 5 ust. ust.l pkt 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z informacji zawartych w piśmie spółki wynika, iż spółka skorzystała z prawa do odliczenia podatku VAT od przekazanego samochodu marki Panda. Samochód Panda, będący przedmiotem przekazania bez wynagrodzenia nabywcy leków nie spełnia wymogów prezentu małej wartości, a więc czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponieważ przedmiotem dostawy jest samochód osobowy, który w Spółce jest użytkowany ponad 6 miesięcy, to na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 w/w rozporządzenia w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta jest zwolniona z podatku, gdyż samochód spełnia wymogi art. 43 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o VAT. Dostawa przedmiotowego samochodu, wbrew twierdzeniu Spółki, nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy o VAT, ponieważ jak wynika z pisma Spółki dokonującemu dostawy przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.

Przekazanie nieodpłatne towarów w ramach konkursu jest czynnością wymienioną w art. 7 ust. 2 w/w ustawy o VAT i na podstawie § 2 pkt 1 ( poz. 51 załącznika ) w/w rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży stwierdza - stanowisko spółki jawnej ?XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX i S-ka dotyczące przedstawionego powyżej stanu faktycznego, iż:

1. ?na spółce jawnej w miesiącu grudniu 2006r. spoczywać będzie obowiązekzaewidencjonowania za pośrednictwem kas fiskalnych nieodpłatnego wydania w ramachkonkursu promocyjnego wskazanych na wstępie towarów, w tym używanego samochoduosobowego marki Panda' -jest nieprawidłowe,

2. nieodpłatne wydanie osobie fizycznej w ramach konkursu, używanego ponad 6 miesięcysamochodu osobowego marki Panda, jest zwolnione od podatku od towarów i usług - jestprawidłowe, z zastrzeżeniem, że zwolnienie to wynika z § 8 ust. 1 pkt 5 ww.rozporządzenia w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,a nie art. 43 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy o VAT.

Dodatkowo informuje się, że:powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja powyższa przestanie być aktualna, jeżeli przepis prawa obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia zostanie zmieniony lub przestanie obowiązywać.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia ( art. 14b Ordynacji podatkowej).

Na postanowienie niniejsze służy spółce wniesienie zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży, w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika