Czy Spółka w związku z ewidencjonowaniem obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy (...)

Czy Spółka w związku z ewidencjonowaniem obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w okresie krótszym niż 3 lata jest zobowiązana do zwrotu ulgi z tytułu zakupu przedmiotowej kasy?

Spółka cywilna prowadziła działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług poligraficznych świadczonych na rzecz zakładów przemysłowych. Przedmiotem działalności spółki była również sprzedaż otrzymanego od kopalń w formie zapłaty za świadczone usługi ? węgla. Ww. węgiel spółka sprzedawała osobom fizycznym nie prowadzących działalności gospodarczej. W związku z powyższą sprzedażą, w 2000 r. powstał w spółce obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Od dnia 27.09.2000 r. Spółka dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gosp. przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. sprzedaż odbywała się do dnia 20.12.2002 r.

Porady prawne

W okresie od 21.12.2002 r. do dnia likwidacji działalności gosp., tj. do dnia 26.09.2006 r. spółka świadczyła wyłącznie usługi na rzecz podmiotów gospodarczych.

Z powyższego wynika, że od dnia fiskalizacji kasy do dnia zaprzestania użytkowania (ostatni dzień, w którym został zaewidencjonowany obrót) nie minęły 3 lata.

Przez cały okres, w którym spółka prowadziła działalność gospodarczą, dokonywała przeglądów technicznych kasy. Ww. przeglądy techniczne kasy dokonano w dniach: 10.05.2001 r., 02.01.2002 r., 01.08.2002 r., 10.02.2003 r., 09.10.2003 r., 03.12.2004 r. i 09.12.2005 r. W związku z powyższym, w każdej chwili, w przypadku dokonania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, Spółka przygotowana była do zaewidencjonowania ww. sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zdaniem wspólników Spółki ? nie ma ona obowiązku zwrotu ulgi z tytułu zakupu przedmiotowej kasy mimo, że kasa ewidencjonowała sprzedaż przez okres krótszy niż 3 lata. Powyższe wynika z faktu, że Spółka dokonywała przeglądów technicznych kasy, tym samym kasa rejestrująca przez cały okres prowadzenia działalności gospodarczej była gotowa do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Ww. stanowisko jest zgodne, według wspólników Spółki, z przepisami art. 111 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Ocena prawna stanowiska pytającego:

Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

W myśl § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375) podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8.

W myśl § 11 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, ww. obowiązek powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu, i należy go spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za ten miesiąc lub kwartał, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy - nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

Zauważa się, że w ww. przepisach nie zostało sprecyzowane sformułowanie ?zaprzestanie użytkowania?. Należałoby przyjąć, iż ?zaprzestanie użytkowania? oznacza sytuację, kiedy podatnik mimo istnienia obowiązku ewidencjonowania i dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gosp. - nie prowadzi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Nie jest to jednak sytuacja, kiedy z przyczyn niezależnych od podatnika, tj. z powodu braku klientów a tym samym sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej - nie ewidencjonuje on obrotów przy zastosowaniu kasy.

Z akt sprawy wynika, że Spółka od momentu fiskalizacji do dnia likwidacji działalności gospodarczej dokonywała przeglądów technicznych kasy. Dokonywanie obowiązkowych przeglądów technicznych kasy umożliwiało więc w każdym momencie, w razie powstania takiego obowiązku, ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy jej zastosowaniu.Spółka przy zastosowaniu przedmiotowej kasy ewidencjonowała obrót w okresie XX.XX.XXXX ? XX.XX.XXXX. Wobec powyższego, od dnia fiskalizacji kasy do dnia zaprzestania jej użytkowania (ostatni dzień, w którym został zaewidencjonowany obrót) nie minęły 3 lata.

Brak ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego spowodowany był, jak wynika z pisma wspólników spółki, brakiem sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Klientami spółki były wyłącznie podmioty gospodarcze. Odczyt zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej dokonany został po dniu likwidacji działalności gospodarczej Spółki.

Powyższe wskazuje, że spółka w okresie prowadzenia działalności gosp. w każdym momencie mogła ewidencjonować obroty i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z uwagi na nie ewidencjonowanie przez Spółkę sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej z przyczyn obiektywnych, tj. brak klientów ? w spółce nie powstał obowiązek zwrotu ulgi z tytułu zakupu przedmiotowej kasy rejestrującej, pomimo, że od dnia fiskalizacji kasy do dnia, w którym po raz ostatni zaewidencjonowano sprzedaż nie minęły 3 lata.

Jednocześnie zauważa się, że z przedłożonych przez wspólników spółki informacji w zakresie dokonywania przeglądów technicznych kasy wynika, że spółka niektóre przeglądy techniczne kas dokonywała po obowiązkowym terminie.

Zgodnie z przepisami § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1999 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania kas przez podatników (Dz.

U. Nr 109, poz. 1249), podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani byli do wykonywania co sześć miesięcy obowiązkowego przeglądu technicznego kasy przez właściwy serwis. Zgodnie z przepisami § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników ( Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.), które weszły w życie od dnia 17 lipca 2002 r., podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do wykonywania co 12 miesięcy obowiązkowego przeglądu technicznego kasy przez właściwy serwis.

Zgodnie z § 11 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2001 r. Nr 151 poz. 1711 ze zm.), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną ich używania,
  2. zaprzestaną działalności,
  3. nastąpi otwarcie likwidacji,
  4. zostanie ogłoszona upadłość,
  5. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans,
  6. nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.

Obowiązek zwrotu dotyczy tylko tych kas, z którymi związane zdarzenia wymienione w pkt 1-6. W myśl § 11 ust. 4 ww. rozporządzenia, powyższy obowiązek powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu i należy go spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za ten miesiąc, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 29 ust. 2c ustawy - nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że z uwagi na dokonanie przeglądu technicznego kasy po terminie, w Spółce powstał obowiązek zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika