Czy należy opodatkować podatkiem VAT otrzymaną dotację do zakupu środków trwałych w postaci dwóch (...)

Czy należy opodatkować podatkiem VAT otrzymaną dotację do zakupu środków trwałych w postaci dwóch łodzi wycieczkowych?.

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. nr 8 poz.60 z 2005r ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 10 listopada 2006 r./ wpływ 14 listopada 2006 r. / uzupełnionego dnia 8 stycznia 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji do zakupu środków trwałych w postaci dwóch łodzi wycieczkowych

Uznaje stanowisko Jednostki za nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego .

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Na podstawie art.14a § 1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia1997r. Ordynacja podatkowa , stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika , płatnika lub inkasenta , jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.14a § 4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia , na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku

xxxxxx w xxxxx jest zakładem budżetowym utworzonym na podstawie uchwały Rady Miejskiej w xxxx , którego celem statutowym jest m.in. propagowanie i realizacja usług rekreacyjno -turystycznychw tym eksploatacja i rozbudowa bazy turystycznej , sportowej i rekreacyjnej , prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej i turystyki Zakład finansowany jest z własnych środków i dotacji otrzymanych z budżetu gminy na utrzymanie poszczególnych obiektów .

W czerwcu 2006 roku decyzją Rady Miejskiej ustalono iż jedna z przekazanych dotacji w wysokości 100.000.- zł. to dotacja celowa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych zakładów budżetowych . W ramach tej dotacji zobowiązano zakład do zakupu środków trwałych w postaci dwóch łodzi wycieczkowych , celem rozszerzenia i uatrakcyjnienia odpłatnych usług sportowych nad jeziorem .

Stanowisko Strony
Ośrodek od w/w dotacji naliczył podatek VAT rachunkiem ' w stu ' w terminach wpływu kolejnych transz na konto bankowe

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje:

Stosownie do art. 69 ust. 4 pkt. 2 i 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych / Dz.U Nr.15 poz. 148 ze zm./ dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczenia , wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na : dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu zwane ' dotacjami podmiotowymi ' , dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług , kalkulowanych według stawek jednostkowych zwane ' dotacjami przedmiotowymi ' .

Na podstawie natomiast art. 117 ust. 1 w/w ustawy o finansach publicznych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielone dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych kalkulowane według stawek jednostkowych . Aby móc stwierdzić , że nastąpiło dofinansowanie działalności danej jednostki , musi istnieć bezpośredni związek udzielonej dotacji z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług / tzw. dotacja przedmiotowa/ . Istotne zatem dla określenia czy dane dotacje są , czy też nie są opodatkowane , będą szczegółowe warunki ich przyznawania , określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania .

Zgodnie z art.29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót , z zastrzeżeniem ust. 2 - 22 , art. 30-32 , art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 . Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży , pomniejszona o kwotę należnego podatku . Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy . Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje , subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę / kwotę należną / towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika , pomniejszona o kwotę należnego podatku .

Z powyższego przepisu wynika , iż w przypadku gdy w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług podatnik otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi to tego rodzaju dotacja / subwencja lub inna opłata o podobnym charakterze / stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy lub świadczenia usługi . Aby jednak dofinansowanie tego rodzaju podlegało opodatkowaniu musi być ono bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług /dotacja przedmiotowa / . Jeśli natomiast taki związek nie występuje to dotacja , subwencja i inna opłata o podobnym charakterze - nie podlega opodatkowaniu . Zatem dotacja dla ośrodka na pokrycie kosztów zakupu środków transportu - dla której nie zachodzi bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniem usług realizowanych przez jednostkę wyłączona jest z zakresu przedmiotowego opodatkowania podatkiem od towarów i usług .

Aby jednak otrzymaną dotację opodatkować podatkiem od towarów i usług , konieczne jest stwierdzenie , że finansowanie to ma bezpośredni związek z ceną konkretnych dostaw lub świadczeń . Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje , dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu .

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa , niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku przez podatnika .

Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art.14a §4 i art.236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu , określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika