Czy istnieje obowiązek zapłaty podatku VAT w przypadku bezpłatnego otrzymania przez szkołę publiczną (...)

Czy istnieje obowiązek zapłaty podatku VAT w przypadku bezpłatnego otrzymania przez szkołę publiczną oprogramowania komputerowego?

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz art. 4 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 217 poz. 1590) ? Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 14 maja 2007 r., uzupełnionego pismem z dnia 9 lipca 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku otrzymania darowizny w postaci oprogramowania komputerowego ? stwierdza, że stanowisko Jednostki jest prawidłowe w zakresie podatku od towarów i usług.

Porady prawne

Uzasadnienie

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 217 poz. 1590) wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 14 maja 2007 r. w kancelarii tut. Urzędu Skarbowego złożono wniosek z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w kwestii opodatkowania podatkiem VAT darowizny w postaci oprogramowania komputerowego przekazanego przez amerykańską firmę. Ww. wniosek uzupełniono w dniu 9 lipca 2007 r.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 w Opolu uczestniczyła w badaniach ankietowych prowadzonych przez amerykańską firme X na zlecenie firmy X. Ze względu na duży wkład Jednostki w gromadzenie informacji zaproponowano Szkole w ramach podziękowania pozyskanie bezpłatnie oprogramowania komputerowego o wartości 33.000 zł. Strona mogła wybrać tylko oprogramowanie firmy X (z propozycji zawartej na stronie brytyjskiego sklepu internetowego). Bariera językowa i ograniczona oferta stały się powodem wyboru oprogramowania Windows Vista Ultimate ze względu na możliwość pobrania aktualizacji ? spolszczenia programu (jest to jedyny produkt anglojęzyczny firmy X, dla którego jest przygotowywana taka opcja).

Programy te są przeznaczone do zainstalowania w szkolnych pracowniach komputerowych. Darowizna ma zostać wysłana z terenu USA (prawdopodobnie pocztą, na nośnikach optycznych ? wersja pudełkowa).

W związku z powyższym Szkoła zwraca się m.in. z zapytaniem czy będzie zobowiązana do zapłaty podatku VAT (22%) od importowanego oprogramowania, a jeśli tak, to czy istnieje możliwość zwolnienia z tej opłaty np. na wniosek Jednostki?

Stanowisko Jednostki

Zdaniem Szkoły nie zachodzi konieczność zapłaty podatku od towarów i usług w przypadku bezpłatnego otrzymania oprogramowania komputerowego przekazanego przez firmę amerykańską.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska Strony w jej indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług został zamieszczony w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami zawartymi w tym artykule opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in.:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2. export towarów,
3. import towarów,
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W oparciu o art. 8 ust.1 ww. ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art.5 ust.1 pkt.1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7, w tym również: - przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, - zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, - świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Świadczenie usług, za wyjątkiem ściśle określonych w art.8 ust.2 ww. ustawy o VAT przypadków, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy jest wykonywane odpłatnie. W ustawie o podatku od towarów i usług nie określono pojęcia ?odpłatności? (wynagrodzenia), które powoduje że świadczenie usług staje się czynnością opodatkowaną. Pojęcia tego nie zdefiniowano również na gruncie VI Dyrektywy. Kwestia ?odpłatności? zajmuje jednak znaczące miejsce w orzecznictwie ETS, w którym przyjmuje się, że ?odpłatność? ma miejsce gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny (umowa), z którego wynika obowiązek świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie świadczenia.

Analiza przedstawionego w piśmie stanu faktycznego na gruncie powołanych na wstępie przepisów pozwala stwierdzić, że nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku VAT w związku z nieodpłatnym nabyciem oprogramowania komputerowego.

Nie występuje tu przede wszystkim element odpłatności, który musiałby towarzyszyć dokonanej transakcji między wymienionymi wyżej podmiotami.

Wskazany na wstępie przepis stanowi zamknięty katalog zdarzeń, które ustawodawca zakwalifikował do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tak więc czynność bezpłatnego nabycia oprogramowania komputerowego od podmiotu z kraju trzeciego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie spełnia dyspozycji zawartej w przepisie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego tut. organ podatkowy dokonując oceny prawnej stanowiska Strony zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika