dotyczy: stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania (...)

dotyczy: stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usługi najmu, gdzie czynsz otrzymywany z tego tytułu corocznie nie przekracza kwoty zwolnienia.

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 10 listopada 2006r. (doręczonego dnia 15 listopada 2006r.), uzupełnionego pismem z dnia 3 grudnia 2006r. (doręczonym dnia 5 grudnia 2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usługi najmu, gdzie czynsz otrzymywany z tego tytułu corocznie nie przekracza kwoty zwolnienia, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

Porady prawne

stwierdza, że

stanowisko podatniczki jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 10 listopada 2006r. (doręczonym dnia 15 listopada 2006r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2006r. (doręczonym dnia 5 grudnia 2006r.) podatniczka zwróciła się z pytaniem czy może wybrać zwolnienie od podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usługi najmu budynku na sklep, z uwagi na niskie obroty w ciągu roku oraz na jakim formularzu poinformować o tym urząd skarbowy.

Podatniczka wyjaśnia, że jest właścicielem budynku znajdującego sie w ............. przy ulicy..... , którego część wynajmuje pod sklep. Jako właściciel otrzymuje czynsz, od którego odprowadza podatek VAT . Gdy zakładała działalność gospodarczą w 1998r. nie wiedziała, że może skorzystać ze zwolnienia od płacenia podatku VAT. W związku z tym złożyła VAT-R i stała się podatnikiem podatku VAT. Pani .............. informuje ponadto, że miesięcznie otrzymuje 400 zł czynszu, z czego 88 zł odprowadza jako podatek VAT. Rocznie obrót Pani ..............wynosi 3744 zł.

W ocenie podatniczki, w przedstawionym stanie faktycznym uznać należy, że ze względu na niskie obroty może się korzystać ze zwolnienia od płacenia podatku VAT od usługi najmu.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z art. 113 ust.

1 i ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie trzech lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113. W myśl natomiast art. 168 ust. 2 do podatników, którzy utracili prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnowali z tego zwolnienia, zgodnie z art. 14 ustawy wymienionej w art. 175, przed dniem 1 maja 2004 r., stosuje się odpowiednio przepisy art. 113 ust. 11.

Powyższe oznacza, że podatnicy, których roczny obrót z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie przekracza kwoty zwolnienia ogłaszanej corocznie rozporządzeniem Ministra Finansów, a którzy uprzednio utracili prawo do zwolnienia lub zrezygnowali z tego zwolnienia mogą po upływie 3 lat licząc od końca miesiąca, w którym zrezygnowali ze zwolnienia lub utracili prawo do zwolnienia ponownie wybrać zwolnienie od podatku od towarów i usług .

Pani .................... zrezygnowała z przysługującego jej zwolnienia podmiotowego w 1998r. Od tego momentu składała deklaracje VAT-7, w treści których uwidaczniała kwotę obrotu w wysokości 312 zł oraz podatek VAT w stawce 22% w kwocie 88 zł z tytułu świadczenia usługi najmu. Roczny obrót podatniczki wynosi 3744 zł. (312 zł x 12 miesięcy). Skoro zatem jej obroty nie przekraczają w skali roku kwoty zwolnienia podmiotowego, a upłynął już trzyletni okres od momentu rezygnacji ze zwolnienia, uznać należy, że Pani ................... uprawniona jest do ponownego korzystania ze zwolnienia tego rodzaju.

Odnosząc sie natomiast do kwestii formularza, na którym zawiadomić należy organ podatkowy o powrocie do zwolnienia tut. organ wyjaśnia, że podatnicy, którzy podejmą decyzję o skorzystaniu z przysługującego im prawa do powrotu do zwolnienia od podatku od towarów i usług, mogą poinformować organ podatkowy o zaistnieniu tej okoliczności, składając w tym celu formularz VAT-R ze wskazaniem daty, od której będą ponownie korzystać ze zwolnienia.

W świetle powyższego stwierdzić należało, że stanowisko podatniczki wyrażone w złożonym zapytaniu jest prawidłowe.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, iż powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (t.j. D. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika