Jaką stawką podatku VAT opodatkować zbycie gruntu ornego, zakupionego 5 grudnia 2000r. jako działka (...)

Jaką stawką podatku VAT opodatkować zbycie gruntu ornego, zakupionego 5 grudnia 2000r. jako działka budowlana?

W dniu 19.04.2006r. (uzupełniony dnia 11,23.05. i 05.06.2006r.) wpłynął do tutejszego Organu podatkowego pisemny wniosek Spółki , o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskodawca pyta: jaką stawką podatku VAT opodatkować zbycie gruntu ornego, zakupionego 5 grudnia 2000r. jako działka budowlana?

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zakupiła 5 grudnia 2000r. działkę budowlaną w celu wybudowania na niej hali produkcyjnej. Przed zakupem działki Spółka wystąpiła do Urzędu Miejskiego z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania tego terenu. Na podstawie miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Śrem, decyzją z dnia 03.10.2000r. ustalono warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. Powyższa decyzja utraciła ważność z dniem 31.12.2001r. W okresie ważności decyzji Spółka nie występowała o pozwolenie na budowę na przedmiotowym gruncie.

Porady prawne

Obecnie Burmistrz odmawia wydania zaświadczenia o przeznaczeniu w planie zagospodarowania przestrzennego działki, będącej przedmiotem planowanej dostawy, ponieważ z dniem 1 stycznia 2004r. utracił ważność dotychczas obowiązujący miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego.

Działka ta w ewidencji gruntów widnieje jako grunty orne, nie jest też objęta aktualną decyzją o warunkach zabudowy, która powoduje zmianę zagospodarowania terenu.

Po analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, własnego stanowiska w sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Śremie postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że zwolniona jest sprzedaż gruntu niezabudowanego, ale takiego, który nie jest terenem budowlanym bądź nie jest przeznaczony pod zabudowę. W przepisach podatkowych brak jest definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę, nie są również wskazane kryteria, jakimi należy kierować się przy ocenie danego gruntu.

O tym, czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę, decydują władze gminne. Przede wszystkim określają to w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku takiegoż planu należy wziąć pod uwagę inne kryteria.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Pomocniczo może być również wykorzystana ewidencja gruntów i budynków prowadzona na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454). Jednakże nie może ona mieć charakteru decydującego czy przesądzającego o przeznaczeniu danego gruntu. Ewidencja gruntów może mieć więc jedynie charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), do zadań własnych gminy należy 'kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego'. Plany zagospodarowania przestrzennego są wyrazem, częścią, pewnego szerszego spektrum działań faktycznych i prawnych gminy, określanego przez ustawodawcę jako 'polityka przestrzenna na terenie gminy'. Powinna ona stanowić pewną spójną całość. Jej podstawowe elementy zostały określone w art. 9 - 37 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W sytuacji, gdy dla danego terenu gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, a także decyzji wydanych przez właściwe organy, określających charakter działki np. decyzji o warunkach zabudowy.

Z uwagi na fakt, iż w opisanym stanie faktycznym nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i nie występowano o pozwolenie na budowę na przedmiotowym gruncie oraz nie ma aktualnej decyzji o warunkach zabudowy, w określeniu przeznaczenia terenu należy kierować się ewidencją gruntów.

A zatem dostawa przez Spółkę działki, która zgodnie z wypisem z rejestru gruntów jest sklasyfikowana jako grunt orny, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia. Interpretacja ta jest wiążąca do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika