Podatniczka uczestniczy w systemie zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) dla podróżnych niemających (...)
Podatniczka uczestniczy w systemie zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) dla podróżnych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej i dokonuje zwrotu podatku od towarów i usług od towarów wymienionym podróżnym w ramach tzw. TAX FREE.
Podatniczka pyta czy sprzedawca może dokonać zwrotu podatku VAT ( zapłaconego przy nabyciu towarów w jej firmie , które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Wspólnoty) podróżnemu , przy czym zakupione towary zostały wyszczególnione w: paragonie fiskalnym w więcej niż w siedmiu pozycjach oraz w dokumencie ?Zwrot VAT dla podróżnych? (zwanym TAX FREE) składającym się z dwóch lub więcej kartek ze sobą zszytych i ponumerowanych. Podatniczka nadmieniła, że na takich dokumentach znajduje się potwierdzenie wywozu towarów dokonane przez Urząd Celny.
Według podatniczki w takich przypadkach można dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnemu, ponieważ wystawienie wielostronicowego dokumentu TAX FREE dokumentuje rzeczywisty przebieg operacji gospodarczej i nie narusza przepisów prawa podatkowego.
Stosownie do art.128 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.
W myśl art. 128 ust. 2 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zawierającego w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Wywóz towarów powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy fiskalnej, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.
Minimalna kwota łącznej wartości zakupów uprawiająca do otrzymania przez podróżnego zwrotu VAT od zakupionego towaru, została określona w §1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2004r. w sprawie minimalnej wartości zakupów, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 84, poz. 780).
Zgodnie z tym przepisem minimalna kwota łącznej wartości zakupów wraz z podatkiem od towarów i usług, wynikająca z imiennego dokumentu, wystawionego przez jednego sprzedawcę, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku od zakupionych przez niego towarów, wynosi 200zł.
Z przedstawionego przez Podatniczkę stanu faktycznego wynika zaś, iż do każdego dokumentu TAX FREE, wystawianego dla podróżnego, dołączony został paragon z kasy rejestrującej.
W powołanym wcześniej art.128 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług - ustawodawca wyraża się o ?dokumencie? w liczbie pojedynczej, bez wskazywania ilości stron lub kart, które może (lub powinien) zawierać. W sytuacji, gdy kilka formularzy ?Zwrot VAT dla podróżnych? zwanych ?TAX FREE?, opatrzonych tym samym numerem, składa się na jeden imienny dokument ?Zwrot VAT dla podróżnych?, to zgodnie z literalnym brzmieniem powołanego wyżej przepisu, jeden paragon obejmujący łączną wartość sprzedaży i kwotę podatku VAT należnego wyszczególnionych na wszystkich stronach powinien być dołączony do tego dokumentu.
Zatem imienny, wielostronicowy ( lub wielokartkowy) dokument TAX FREE, opatrzony tym samym numerem z dołączonym do niego paragonem z kasy fiskalnej, potwierdzającym dokonanie transakcji sprzedaży, może stanowić podstawę do dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu o ile potwierdzenie wywozu towarów poza granice Wspólnoty zostanie dokonane przez Urząd Celny w sposób nie budzący żadnych wątpliwości.
Według Naczelnika Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej z rozwiązania, o którym mowa we wniosku Podatniczki, wskazane jest korzystać w wyjątkowych sytuacjach uzasadnionych np. kumulowaniem zakupu wielu różnych towarów o niskiej cenie jednostkowej.
Zatem stanowisko Podatnika zawarte w zapytaniu jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.