Czy podatnik może korzystać z przedmiotowego zwolnienia z obowiązku ewidencji obrotów przy użyciu (...)

Czy podatnik może korzystać z przedmiotowego zwolnienia z obowiązku ewidencji obrotów przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie poz. 44 załącznika do rozporzdzenia MF w sprawie kas rejestrujących w opisanym stanie faktycznym?

Na podstawie art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowiestwierdza, żestanowisko Pana M B, przedstawione we wniosku z dnia 20.09.2006r. (data wpływu 27.09.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.09.2006r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie wpłynął wniosek Pana M B o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Porady prawne

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Przedstawiając stan faktyczny Podatnik poinformował, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie najmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania, świadczy usługi sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 55.23.13, a w ramach działalności w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego wykonuje usługi zaliczane do grupowania PKWiU 74.20 ?Usługi architektoniczne i inżynierskie oraz związane z nimi doradztwo?. Płatności za te usługi realizowane są za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Podatnika, także przy użyciu bankowych kart płatniczych za pośrednictwem serwisu obsługi transakcji internetowych Allpay. Pl. oraz gotówką. Obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył 40.000 zł. w związku z tym Podatnik jest zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotów z tytułu tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ponadto na podstawie danych rejestracyjnych Podatnika (bazy POLTAX) ustalono, że Podatnik prowadzi działalność gospodarczą od czerwca 2005r.

We wniosku Strona postawiła następujące zapytania:

1. Czy Podatnik począwszy od dnia, w którym z powodu przekroczenia limitu obrotu utraci prawo do podmiotowego zwolnienia z obowiązku ewidencji obrotów na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kasy rejestrującej, może korzystać z przedmiotowego zwolnienia z tego obowiązku na podstawie poz. 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, jeżeli zapłaty należności za świadczone usługi będzie otrzymywać wyłącznie na swój rachunek bankowy, za pośrednictwem banku lub poczty, a z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.

2. Czy zwolnienie z obowiązku ewidencji obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej przysługiwałoby w następującym przypadku: klient, dokonujący rezerwacji miejsca za pośrednictwem internetu, również tą drogą dokonuje wpłaty na rachunek bankowy Podatnika, przy czym można zidentyfikować numer tej rezerwacji, a więc i osobę dokonującą wpłaty; po wykonaniu usługi klient dopłaca pozostałą kwotę należności w kasie banku na rachunek bankowy Podatnika.

Według Strony przedstawione we wniosku sposoby zapłaty za usługi pozwalają na korzystanie ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie uznał stanowisko Strony za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie delegacji ustawowej, wynikającej z ust. 7 pkt. 3 ww. artykułu, Minister Finansów w drodze rozporządzenia określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Zakres tych zwolnień określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2006r. Nr 51, poz. 375).

Obowiązek posiadania kasy rejestrującej w 2006r. dotyczy wyłącznie podatników, którzy prowadzą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych i jednocześnie nie są upoważnieni do korzystania ze zwolnienia na podstawie przepisów ww. rozporządzenia.

Na podstawie § 2 pkt. 1 cyt. wyżej rozporządzenia zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2006r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 20 załącznika wymienione są usługi o symbolu PKWiU ex 74.2 ?Usługi architektoniczne i inżynierskie ? wyłącznie usługi rzeczoznawstwa?. Dodatkowe warunki stosowania tego zwolnienia określają przepisy § 3 ust. 1 pkt. 1 oraz ust. 2 ww. rozporządzenia.

Z wniosku Strony nie wynika jednak, żeby Podatnik wykonywał usługi rzeczoznawstwa.

W poz. 44 załącznika wymienione jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Nadto na podstawie § 3 ust. 1 pkt. 3 ww. rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust.

1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł. i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. W ust. 5 postanowiono jednak, że zwolnienie to traci moc, jeżeli w trakcie 2006r. obroty z działalności, o której wyżej mowa, przekroczą kwotę 40.000 zł. przy czym utrata zwolnienia następuje po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym obrót został przekroczony. Zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 nie stosuje się jednakże do podatników, którzy przed dniem 31 marca 2006r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie cyt. wyżej rozporządzenia (tj. przed dniem 1 kwietnia 2006r.).

Z informacji Podatnika wynika, że utracił zwolnienie od obowiązku ewidencji obrotów przy użyciu kasy rejestrującej w związku z regulacją § 3 ust. 5 powołanego wyżej rozporządzenia. Jednakże, zgodnie z przedstawionym we wniosku przyszłym stanem faktycznym, Podatnik będzie otrzymywał zapłaty należności wyłącznie na swój rachunek bankowy. Płatności będą następować za pośrednictwem poczty lub banku, także drogą internetową przy użyciu bankowych kart płatniczych. Ten sposób zapłaty zostanie zachowany również w przypadku pobierania zaliczkowych wpłat z dopłatą należności po wykonaniu usługi. Jednocześnie, jak Strona wyjaśniła, z posiadanych przez Podatnika dokumentów i ewidencji dotyczących tych płatności jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Jeżeli zatem spełnione zostaną warunki określone w poz. 44 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia, Podatnik może korzystać z przedmiotowego zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej, pomimo iż utracił prawo do podmiotowego zwolnienia z tego obowiązku.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień sporządzenia wniosku. W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika