Czy dokonując refakturowania wydatków z tytułu sprzedaży ciepła i ciepłej wody na inną wspólnotę (...)

Czy dokonując refakturowania wydatków z tytułu sprzedaży ciepła i ciepłej wody na inną wspólnotę mieszkaniową podatnik ma prawo do odliczania podatku VAT zawartego w fakturze otrzymywanej przez niego jako właściciela węzła cieplnego ?Czy zasadnym jest na żądanie członków wspólnoty mieszkaniowej wystawianie im faktur VAT na udokumentowanie ich partycypacji w wydatkach dotyczących części wspólnej ?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) Naczelnik DrugiegoUrzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 16.06.2006 r. ( data wpływu do tut organu podatkowego 30.06.2006r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

W dniu 30.06.2006r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek z dnia 16.06.2006r. - przesłany za pismem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach o znaku PP/443-57/06 z dnia 26.06.2006r. - o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa ( Katowice, ul. Kolista 24 i 24a ) dokonuje zakupu energii cieplnej i wody. Faktury VAT dokumentujące przedmiotowe zakupy są wystawiane na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej ( Katowice, ul. Kolista 24 i 24a ), która następnie w określonej części dokonuje ich odsprzedaży na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej ( Katowice, ul. Kolista 22 ). Ponadto Wspólnota Mieszkaniowa ( Katowice, ul. Kolista 24 i 24a ) jest właścicielem węzła cieplnego, a część kosztów związanych z utrzymaniem tego węzła refakturuje również na rzecz innej wspólnoty. W złożonych w tut. organie podatkowym deklaracjach dla podatku od towarów i usług VAT-7 Wspólnota Mieszkaniowa ( Katowice, ul. Kolista 24 i 24a ) deklaruje wyłącznie dostawę towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, opodatkowane stawką 22% ( poz. 6 przedmiotowej deklaracji ). Zarząd Wspólnoty mieszkaniowej ( Katowice, ul. Kolista 24 i 24a ) zwrócił się z zapytaniem: 1. - czy dokonując refakturowania wydatków z tytułu sprzedaży ciepła i ciepłej wody na inną wspólnotę mieszkaniową, Wspólnota mieszkaniowa ( Katowice, ul. Kolista 24 i 24a ) ma prawo do odliczania podatku VAT zawartego w fakturze otrzymywanej przez Wspólnotę jako właściciela węzła cieplnego z PEC-u?- czy odliczenie to przysługuje w części refakturowanej czy w innej wysokości? - czy ma prawo do odliczania podatku VAT od całości innych kosztów związanych z utrzymaniem węzła cieplnego ( koszty energii elektrycznej w pomieszczeniu węzła ? osobny licznik, koszty wody ? osobny licznik )? 2.czy zasadnym jest na żądanie członków wspólnoty wystawianie im faktur VAT na udokumentowanie ich partycypacji w wydatkach dotyczących części wspólnej? Przedstawiając swoje stanowisko podatnik stwierdził, że: 1. przysługuje mu prawo rozliczenia podatku VAT zawartego w cenie energii i wody, 2. nie ma możliwości wystawiania faktur VAT na rzecz członków wspólnoty z tytułu partycypacji w kosztach utrzymania i remontów części wspólnej. Ad. 1Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 1.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, wzakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.

114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z kolei stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika dowykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Taka sytuacja nie ma miejsca w stanie faktycznym przedstawionym w złożonym wniosku. Wspólnota Mieszkaniowa ( Katowice, ul. Kolista 24 i 24a ) nabywa bowiem usługi, które służą wyłącznie sprzedaży opodatkowanej. Wobec powyższego należy wskazać, że w przypadku refakturowania na inną wspólnotę mieszkaniową kosztów energii cieplnej, wody oraz kosztów związanych z utrzymaniem węzła cieplnego Wspólnocie Mieszkaniowej ( Katowice, ul. Kolista 24 i 24a ) przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w kwocie jaka wynika z faktur VAT dokumentujących zakup energii cieplnej, wody. Ad. 2 Wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Podstawą prawną funkcjonowania wspólnoty jest ustawa z dnia 24.06.1994r o własności lokali ( Dz.U. Nr 80, poz. 903 ze zm. ). Powyższa ustawa określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z tą ustawą właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, przez którą rozumie się jedynie grunt oraz część budynku i urządzenia nie służące wyłącznie właścicielom lokali ( np. klatki schodowe, parkingi, instalacje energetyczne, itp. ). Zgodnie z art. 14 ustawy o własności lokali na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty na dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publiczno-prawne, chyba, ze są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.Drugi rodzaj wydatków ponoszonych przez właścicieli lokali, to wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali, głównie koszty zużytej przez właściciela wody, energii cieplnej oraz wywóz nieczystości. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości - zgodnie z art. 18 ust.1 ustawy o własności lokali - może określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności powierzyć zarząd innej osobie fizycznej lub prawnej. W każdym jednak przypadku zarządca działa w imieniu i na rzecz wspólnoty. Zarządca Wspólnoty zawierając umowy z dostawcami usług konserwacyjno-remontowych i mediów do poszczególnych lokali bądź części wspólnej nieruchomości nie staje się przez to nabywcą ( odbiorcą ) tych usług, a pozostaje jedynie reprezentantem nabywcy. To wspólnota, a więc jej członkowie są nabywcami tych usług i mediów, które pokrywane są z zaliczek pobieranych od członków wspólnoty, zgodnie z art. 15 ustawy o własności lokali. Kwoty wpłacane przez członków Wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali stanowią partycypację w kosztach wspólnoty przez jej członków. Rozrachunki wewnętrzne wspólnoty nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust.1 ustawy o VAT, gdyż wspólnota nie może dokonać odsprzedaży usług na rzecz samych siebie. Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt.1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione wklasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej identyfikowane są za pomocą tych klasyfikacji,z wyjątkiem usługelektronicznych. Z objaśnień wstępnych do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wynika, że usługami są określone czynności świadczone przez podmioty gospodarcze na rzecz innych podmiotów ( osób fizycznych,jednostek gospodarczych ). Zgodnie zatem z zasadą statystyczną zawartą w PKWiU, usługą jest jedynie czynność skierowana na zewnątrz, dla innego podmiotu. Stosownie natomiast do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - faktura VAT jest dokumentem stwierdzającym sprzedaż dokonaną przez podatnika, o którym mowa w art. 15. W przypadku wspólnot mieszkaniowych istotny jest sposób zarządzania nieruchomością wspólną. W sytuacji gdy właściciele nie postanowią inaczej, ustawa o własności lokali narzuca w zakresie zarządzania nieruchomością wspólną dwa rozwiązania. W zależności od ilości lokali zarządzanie nieruchomością odbywać się może poprzez wybranyzarząd albo według przepisów o współwłasności. W sytuacji gdy liczba lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności i wówczas jest to zarząd bezpośredni. Z kolei jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu.Taką uchwałę Wspólnota mieszkaniowa przy ul. Kolistej 24 i 24a podjęła na zebraniu w dniu 07.11.2003r. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o własności lokali zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj członkowie ( art. 21 ust. 2 ustawy o własności lokali ). Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o własności lokali, czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie, natomiast zgodnie z ust. 2 tej ustawy - do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej. Jak więc widać zarząd jest ciałem wykonawczym wspólnoty mieszkaniowej. Mając na uwadze powyższe przepisy oraz definicję słownika języka polskiego, zgodnie z którą ?reprezentować? znaczy występować, działać w czyimś imieniu, być reprezentantem, przedstawicielem kogoś, uznać należy, iż zarząd zawsze działa w imieniu i na rzecz wspólnoty. A zatem skoro to wspólnota, czyli de facto jej członkowie są nabywcą usług ( zarządca składa jedynie oświadczenia woli za wspólnotę) - brak podstaw do fakturowania usług remontowych i dostawy mediów przez zarządcę na członków wspólnoty. Koszty te są bowiem kosztami wspólnoty, a nie zarządcy. Rozliczenie zaliczek z tytułu partycypacji w kosztach wspólnoty jest wewnętrznym rozliczeniem między wspólnotą ( reprezentowaną przez zarządcę ) a jej członkami. Reasumując - czynności pobierania od członków wspólnoty wpłat z tytułu zarządu nieruchomością wspólną oraz poszczególnych wyodrębnionych lokali nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czynności tych nie dokumentuje się fakturą VAT. Dla udokumentowania dokonywanych wpłat z tytułu kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz poszczególnych wyodrębnionych lokali wystarczające są dowody ?kasa przyjmie? - w przypadku wpłat gotówkowych, bądź potwierdzenie dokonania przelewu - w przypadku wpłat bezgotówkowych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organypodatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika