Czy prawidłowym jest uznanie dostawy towarów dokonanej na przejściu granicznym w strefie bezcłowej (...)

Czy prawidłowym jest uznanie dostawy towarów dokonanej na przejściu granicznym w strefie bezcłowej za czynność, co do której nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ?

Spółka zakupiła olej napędowy na Białorusi, który sprzedany zostanie firmie działającej na terenie Polski. Sprzedaż jak i odbiór towaru nastąpi w strefie bezcłowej na przejściu granicznym Brześć-Terespol. Konstrukcja prawna zamierzonej transakcji opierać się będzie na założeniach regulacji prawnej Incoterms 2000 ICC w Paryżu tj. warunkach DAF.Odbiorca towaru wwożąc towar na teren Polski dokona odprawy celnej i uiści niezbędne opłaty tj. cło, akcyzę i podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionej powyżej sytuacji, Spółka wystawi fakturę handlową bez naliczenia podatku VAT oraz akcyzy, gdyż sprzedaż i odbiór towaru nastąpi poza granicami kraju, a odbiorca uiści dług celny.
Spółka będzie zobowiązana do odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych.
W związku z powyższym Spółka zwróciła się przedmiotowym wnioskiem o potwierdzenie słuszności przedstawionego w nim stanowiska.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
W świetle przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  • eksport towarów,
  • import towarów,
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie natomiast z zapisem art. 2 pkt 7 ww. ustawy, pod pojęciem importu towarów rozumieć należy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.
W myśl przepisu art. 2 pkt 1 ustawy pod pojęciem terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z zapisem art. 2 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa nie wchodzące w skład terytorium Wspólnoty.

Z kolei formuła DAF (ang. Delivered At Frontier....) oznacza, iż sprzedający wypełnia swoje obowiązki związane z dostawą gdy towar, po dokonaniu odprawy celnej w eksporcie, został postawiony do dyspozycji w oznaczonym miejscu na granicy, ale przed granicą celną kraju sąsiedniego.
Odnosząc powyższe unormowania prawne do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, iż dokonana przez Spółkę transakcja zakupu oleju napędowego od kontrahenta białoruskiego nie wypełnia ustawowej definicji importu towarów, a zatem potraktować ją należy jako transakcję dokonaną na terytorium państwa trzeciego nie wywołującą skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.
Również dostawa przedmiotowego towaru do kontrahenta polskiego, którego zbycie nastąpi na granicy Brześć-Terespol na warunkach DAF jako nie wymieniona w ww. art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Reasumując stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki zajęte w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe, bowiem stosownie do powyższego przeprowadzona przez Spółkę transakcja zakupu towaru od kontrahenta białoruskiego na warunkach DAF, a następnie jego sprzedaż podatnikowi polskiemu na tych samych warunkach, nie może być uznana za transakcję podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie mieści się ona w definicji ustawowej wyrażonej w art. 5 ust. 1 ww. ustawy o VAT.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika